۰ نفر
۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۶

وزیر امور خارجه ایالات متحده پس از چندین بار سفر به آسیا و خاورمیانه سرانجام به فکر آمریکا لاتین افتاد

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده راهی آمریکا لاتین می‌شود . از یک سال و دو ماه پیش که باراک اوباما سکان اداره کشور را در اختیار گرفته تا‌کنون آمریکا لاتین درست مانند دوران ریاست جمهوری جورج بوش روزهای بی‌توجهی را تجربه کرده است . این در حالی‌ست که اوباما در جریان رقابت‌های انتخاباتی و پس از آن وعده داد که رابطه با کشورهای حاضر در حیاط خلوت خود را گسترش دهد . این‌بار هیلاری کلینتون در تور آمریکای لاتین خود به پنج کشور سفر می‌کند . هدف از این سفرها هم آشنایی با رهبران جدید و استحکام روابط با رهبرانی است که همچنان قدرت را در کشورهای خود در دست دارند . اروگوئه نخستین کشوری‌ست که میزبان خانم وزیر خواهد بود . خوزه موجیکا روز دوشنبه به عنوان رئیس‌جمهوری جدید این کشور سوگند یاد می‌کند . مردی که چهارده سال را به اتهام مبارزه‌طلبی با دولت مرکزی پشت میله‌های زندان گذرانده و در سال 1985 پس از فروپاشی حکومت دیکتاتوری که هفده سال سابقه داشت از زندان آزاد شد . موجیکا در فاصله سالهای 2005 تا 2008 وزیرکشاورزی بود و تا ماه نوامبر که در انتخابات برنده شد هم عنوان سناتور را به خود اختصاص داده بود .


کلینتون در جریان این سفر با رئیس‌جمهوری آرژانتین کریستیانا فرناندز و دیگر رهبران امریکا لاتین در خاک اروگوئه نیز دیدار خواهد کرد . پس از آن، شیلی میزبان هیلاری کلینتون خواهد بود. این کشور نیز جدیدا رئیس‌جمهوری جدیدی را برای خود برگزیده است . میلیاردر محافظه‌کار سباستین پینرا رئیس‌جمهوری پیشین را در جریان انتخابات ماه ژانویه شکست داد . پینرا در ماه مارس قدرت را رسما در اختیار قرار خواهد گرفت . کلینتون همچنین با رئیس‌جمهوری فعلی شیلی میشله بچلت نیز خداحافظی می‌کند . بچلت به دلیل برون‌بردن کشورش از بحران اقتصادی در بالاترین حد از محبوبیت قرار دارد اما بر اساس قانون اساسی نمی‌تواند بیش از این در قدرت باقی بماند .


به گزارش سی ان ان ، پس از شیلی هیلاری کلینتون به برزیل سفر خواهد کرد . در این کشور در ماه اکتبر انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد . برزیل که یکی از بزرگترین کشورهای دارای قدرت اقتصادی در جهان است و برگزار کننده جام جهانی در سال 2014 و بازی‌های المپیک در 2016 است اندک اندک در حال تبدیل شدن به قدرتی جهانی است . به نظر می‌رسد که هیلاری در این سفر با رئیس‌جمهوری برزیل لوئیس داسیلوا در خصوص سفر آتی او به ایران در ماه می گفتگو کند .
کاستاریکا که در ماه جاری میلادی نخستین رئیس‌جمهوری زن خود را انتخاب کرد نیز مقصد بعدی خانم وزیر امور خارجه خواهد بود . هیلاری هم با رئیس‌جمهوری فعلی و هم با نامزد منتخب مردم که در ماه می قدرت را در دست می‌گیرد به شکل جداگانه دیدار خواهد کرد . گوآتمالا نیز اخرین مقصد خانم هیلاری کلینتون خواهد بود . کشوری که بالاترین میزان جرم و جنایت و فقر را در منطقه به خود اختصاص داده است .

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 46183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =