روزنامه ایران نوشت: هدف جریان مخالف برجام چیست و چرا همه سرمایه خود را برای ناکام گذاشتن برجام به میدان آورده و دست به چنین ریسک پرهزینه‌ای می‌زند.

پاسخ این سؤال را می‌توان در دو نکته پراهمیت خلاصه کرد که البته هر دو به هم مربوط‌اند و در سرنوشت نهایی جریان مخالف برجام و مسیر پیش روی کشور تأثیر بسزایی دارند. مسأله اول آن است که  جریان مخالف ارزیابی واقعی از آثار توافق دارد. این جریان تصور می‌کند حالا که نظام مصلحت را در توافق دیده و دولت نیز با به‌کارگیری استراتژی برد - برد توانسته بر بدبینی‌های اولیه نسبت به نتیجه مذاکره فایق آید، توافق هسته‌ای سر ریزها و آثاری در فضای سیاسی و اجتماعی کشور خواهد داشت که ترجمان آن تقویت جایگاه اعتدال و درک عمیق تر منافع حاصل از میانه روی از سوی مردم در همه حوزه‌های کلان کشور خواهد شد. این جریان به درستی و بخوبی می‌داند که تقویت هژمونی گفتمان اعتدال موجب تغییرات عمیقی در شیوه حکمرانی خواهد شد. از این‌رو با دست زدن به جنگ‌های روانی می‌خواهد با انحراف در افکار عمومی و امیدوار نگه داشتن پایگاه قلیل خود، مانع از ترجمه درست توافق هسته‌ای و بروز آثار آن در فضای سیاسی بخصوص در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی شود. به عبارت دیگر آنها نگران «نه» بزرگ مردم در بزنگاه‌های پیش رو هستند.

اما مسأله دوم از بازتاب‌های آن در فضای سیاسی کشور مهمتر محسوب می‌شود. توافق هسته‌ای اکنون به عنوان الگویی برای حل و فصل معضلات کشور و منطقه مطرح شده است. بدیهی است  وقتی گفتمان اعتدال کارآمدی خود را اثبات می‌کند، گفتمان افراط اعتبار پیشین خود را نیز از دست می‌دهد. بی‌اعتباری آن گفتمان حاملان و حامیان اقلیت را از منافع سیاسی و اقتصادی آتی محروم می‌کند. بنابراین بخشی از استبداد رأی این جریان در برابر برجام ریشه در نگرانی از اضمحلال این گفتمان دارد. آنها نمی‌خواهند کارآمدی گفتمان اعتدال اثبات شود چون در آن صورت باید پاسخگوی بدبینی‌های پرهزینه خود در برابر  مسائل داخلی و خارجی باشند. هزینه‌ای که از جیب مردم پرداخت شده است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    40 1
    یعنی در این بین منافع اقتصادی دخیل نیست
  • سعید A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    56 3
    واقعا درست هست . متاسفم برای افراطی های تندرو ...
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    56 3
    دقيقا همين طوره.دلواپس ها احساس مي کنن ديگه چيزي براي باختن ندارن پس دست به کارهاي انتحاري مي زنن بايد مراقب و بينا بود.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    7 71
    اعتدال از مصدر عدل ، به تعبيير امير مومنان علي عليه السلام ،يعني قرار گرفتن هرچيز درجايگاه خودش . با اين تعبير عقب نشيني و حمله در جايگاه خودش عدل است . ولي از ديدگاه اين آقايون اعتدالي يعني آسته برو آسته بيا كه گربه شاخت نزنه . درروزگاري كه اين همه ظلم توسط مستكبران و اذنابشان به مسلمانان ميشود ، اين آقايون اعتدالي فقط به فكر حزب و مجلس بعد و دولت بعد رو كم كردن از رقيب هستند . ومتاسفانه در سايتها و سخنان افراد خود از قول مردم حرف ميزنند . مانند كسي كه ميخواهد كودكي را گول بزند و او را از لولو ميترساند . ماروزگار حكومت شماراهم ديديم . بهتر است پاسخ دانشجويان به آقاي اصغر زاده در شيروان را كه همين صحبتهاي شمارا ميكرد بخوانيد .
    • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      25 1
      اخه نیست که اصولگراها اصلا به فکر حزب و مجلس نیستن.... 8 سال پیش صداتون در نیمدچرا؟؟؟لال بودید...
    • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      21 1
      ما هم دوران حکومت شما و همفکرانتان و عوارض بیشمار 8 سال سکوت در برابر شما دیده ایم پس بهتر است عقلانی فکر کنید و به فکر این دنیای مردم و آن دنیای خودتان نیز باشید
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    23 5
    این اقایون دلواپس از شکست سیاسی خود و حزبشون کاملا مطلع هستند و می دونند که تنها راه برگشت دوباره اونها این هست که این دولت رو ناکارآمد جلوه بدن. الان هم که این همه در تکاپو و تبلیغات هستند دلیلش اینه که تلاش دارند با سنگ اندازی جلو پای دولت مانع بهبود اوضاع کشور بشن
  • بینا A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    24 2
    منافعشون به خطر افتاده هم نمایندگی هم پولای باد اورده از دولت قبل چه انتظاری دارین
  • یاسین توسلی A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 27
    اگر شما موافقان توافق وین هم مانند منتقدان برجام قبول دارید که آمریکا یک گرگ پیر و از کارافتاده است که نباید از او ترسید؟ چرا وقتی به شما اعتراض می‌شود که چرا در توافق وین به آمریکا این همه امتیاز داده‌اید؟ در جواب می‌فرمائید؛ مگر نمی‌بینید که با چه قدرتی روبرو هستیم؟ و یا، مگر شما نیستید که به عنوان بزرگترین دستاورد توافق وین، ادعا می‌کنید که این توافق، سایه شوم جنگ را از سر ملت رفع کرده است؟ جنگ با یک گرگ دندان‌ریخته و پیر و فکسنی چه ترس و وحشتی دارد که از بیم آن تن به آن همه امتیاز داده‌اید؟
  • ایرانی A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    2 22
    با سلام :موافقان برجام اگر راست میگویند بیایند اعلام کنن با این بند کمسیون برجام به این دلیل مخالفیم البته اگر دلیلی داشته باشند البته دلیل منطقی نه اینکه فقط شلوغ کنن وشعاربهند
  • رضا IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    26 2
    انشالله هرچه زودتر افراط گرایی از صحنه سیاسی کشور برای همیشه محو گردد.
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    19 2
    افراطی گری داره نفس های آخرش میکشه . افراطیون دیگه جایی بین مردم ندارن
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    19 2
    آفرین تحلیل قشنگی بود اینا دستشون برا مردم رو شده همه میدونیم دارن نفسای آخرشونو میکشن
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    19 2
    آقا یا خانم بی نام 8:24:13 شما که یعنی خیلی متین و روشنفکرانه به تحلیل مسایل اصلاح طلبان پرداخته شما اگر اول شناخت و تحقیقات خودت رو نسبت به اصول گرایان بیشتر میکردی و ظلمهایی که توسط شماها در طی مخصوصا این هشت سال گذشته به مردم ایران روا داشتید اونوقت اعتدال رو به استه برو آسته بیا ..... تعبیر نمیکردی و در ثانی خوب هست یه مثال هم بر رفتارهای پرخاشگرایانه و دور از ادب و عرف اجتماعی خودتان یافته و بعد به نقد دیگران بپردازید ، چه خوب بود اول کلاه خودتون رو قاضی میکردید که چه بر سر این ملت آوردید .