در دنیای موتورهای جستجو با واژه‌هایی مانند وب تاریک/Dark Web، وب عمیق/Deep Web و وب صریح و آشکار/Clear Web روبرو شده‌اید؟

 

به گزارش خبرآنلاین، جستجوگرهایی مانند گوگل و یاهو، وب صریح و آشکار دارند که در واقع سطوح بیرونی داده‌ها نمایه بندی شده و ایندکس می‌شوند.

از طرف دیگر سطوحی از وب که توسط «وب آشکار» جستجو نمی‌شوند و قابل ایندکس شدن نبوده و موتورهای جستجو نمی‌توانند آن‌ها را به اصطلاح کرال کنند، به آن «وب عمیق» می گویند.

اما وب تاریک، غوطه ور شدن در یک منطقه خاص از وب عمیق بوده که عمداً از دیدها پنهان شده است و با جستجو وکشف آن می‌توان از دستیابی به وب سیاه یاد کرد.

در واقع نتایج جستجویی که در گوگل مشاهده می کنیم تحت وب آشکار برای کاربر دسته بندی شده و نمایش داده می‌شود اما وب عمیق مثلا پسورد سایتها است که گوگل به کاربر نشان نمی دهد و مخفی تر از همه نتایج مخفی شده به صورت عمدی از سوی ادمین شبکه است تا موتورهای جستجو نتوانند به راحتی به آن دست پیدا کنند و مانند شبکه Tor زوایای پنهانشان از زوایای آشکارش بیشتر است.

گوگل به اطلاعات شخصی مانند شماره تلفن و ایمیل افراد ممکن است دسترسی داشته باشد اما آنها را در اختیار وب آشکارش قرار نمی دهد بلکه ترجیح می دهد این اطلاعات را به شرکای تجاری با هدف درآمدسازی بفروشد.

وب آشکار محتوای معمولی دارد ولی وب عمیق محتوای تجاری داشته و وب تاریک نیز معمولا با اهداف امنیتی و بعضا سیاسی-حکومتی تعریف می شوند.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • omid IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    6 2
    داریم برادر مهندسای ایرانی رو دست کم نگیرید. کاش دولت بجای نورچشمی ها نخبه های کامپیوترمون رو استخدام میکرد... 5 تا مهندس استخدام میکنن بعد وقتی به کار سختی برمیخورن میدن به ما شرکتهای خصوصی پیمانکاری... مسخره نیست؟