سیاره خواری توسط یک کوتوله سفید!/کشف جدیدی که توسط تلسکوپ کپلر صورت گرفت

محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر شواهدی به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد یک ستاره کوتوله سفید در حال از بین بردن سیاره کوچکی است که در مداری مارپیچ به گرد آن می چرخد.

شواهد به دست آمده نشان مي‌دهد كه سياره سنگي كوچكي كه در مدار مارپيچي به گرد ايت ستاره كوتوله سفيد مي چرخد دارد به تدريج خرد مي‌شود. اين تحقيق نظريه‌‌اي كه در حدود يك دهه قبل مطرح شده را تقويت مي‌كند. بر اساس اين نظريه کوتوله های سفید می‌توانند سیاره های بازمانده در سامانه‌ خودشان را "بخورند" و نابود کنند.کوتوله سفید گونه‌ای از اجرام فضایی است.

در طی زندگی یک ستاره در دوران پیری برخی از ستارگان که از حد مشخصی (حد چاندر اسکار:۱٫۴جرم خورشید) پر جرم تر باشند به ستاره نوترونی (۱٫۴جرم خورشید<جرم ستاره نوترونی<3برابر جرم خورشید) و یا سیاهچاله (۳برابر جرم خورشید<جرم سیاه چاله) و اگر از این حد کم جرم تر باشند تبدیل به کوتوله سفید می‌شوند. کوتوله‌های سفید، که تعدادشان در کهکشان ما نسبتاً زیاد است، آخرین مرحله تکامل بسیاری از ستاره‌ها هستند. ستاره‌هایی که جرمشان تقریباً معادل جرم خورشید (۱٫۴ جرم خورشید) و یا کمتر از آن است به احتمال زیاد همگی به کوتوله سفید تبدیل می‌شوند.

يكي از محققان از مركز ستاره‌شناسي هاروارد-اسمیتسونین مي‌گويد: ما برای نخستین بار بیننده ی فروپاشی یک "سیاره ی" مینیاتوری زیر فشار گرانش ستاره اش هستیم که دارد در اثر نور و گرمای ستاره بخار می شود و بارانی از مواد سنگی را بر روی ستاره اش می باراند.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    10 3
    احتمالاسرانجام زمین ما هم اینگونه است
  • بی نام US ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    3 1
    زمین یا منظومه ما؟
  • بی نام RO ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    2 0
    من هنگ کردم.