ایسنا نوشت: معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون دولت شرایط این را نداشته که از محل فروش گازوئیل کمکی را به راه آهن ارائه دهد‌، اظهار کرد: طبق نامه نگاری‌هایی که وزارت راه با معاون اول رئیس جمهور داشته در خواست کرده‌ایم با تعیین تکلیف جدید درباره نرخ فروش گازوئیل وضعیت کمک به رآه آهن مشخص شود.

محسن پورسیدآقایی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان این مطلب تصریح کرد: بر اساس ماده 70 قانون الحاق 2 باید از محل فروش گازوئیل 20 درصد از درآمدها به سازمان راهداری و شرکت راه آهن اختصاص پیدا کند. اما تاکنون با توجه به مشکلات و مسائلی که دولت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها داشته است عملا این قانون اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه این صحبت به هیچ عنوان به معنای کم کاری و یا عدم همکاری وزارت نفت نیست‌، تاکید کرد: با توجه به مسائل مالی که دولت با آنها مواجه است ما درخواست این را داشته‌ ایم که یا ترتیبی اندیشیده شود که امکان استفاده راه آهن از منابع حاصل از فروش گازوئیل با نرخ فعلی فراهم شود‌ و یا با برنامه ریزی برای افزایش 20 درصد نرخ گازوئیل از درآمدهای جدید سهمی به راه آهن اختصاص پیدا کند.

مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: در این راستا وزارت راه و شهرسازی نامه‌ای را به معاون اول رئیس جمهوری ارسال کرده که ایشان نیز با فرستادن آن به سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت اقتصاد دستور بررسی و پیگیری امکان این افزایش را داده ‌اند که امیدواریم به نتیجه قطعی برسد.

پورسیدآقایی همچنین درباره آخرین آمار از مذاکره شرکت راه آهن با طرف‌های خارجی برای افزایش سرمایه گذاری‌ها تصریح کرد: در سه ماه گذشته ما با بیش از 10 کشور در سطح وزیر و مسئولان بلند مرتبه مذاکره داشته‌ایم. این مساله به خوبی نشان می‌دهد که این کشورها علاقه زیادی به حضور در ایران دارند و امیدواریم با توجه به لغو تحریم‌ها این مساله به زودی اجرایی شود.ما حدود 25 میلیارد یورو برای سرمایه گذاری طرح ارائه کرده‌ایم که باید دید چه میزان از آن قابل دستیابی خواهد بود.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی راغب هستند در ایران به فاینانس رو بیاورند اظهار کرد: این مساله از یک طرف انتخاب‌های دولت را محدود می‌کند زیرا طبق مصوبات مجلس اجازه این وجود ندارد که به شکل همه جانبه فاینانس داشته باشیم زیرا کل بخش فاینانس در نظر گرفته شده در بودجه امسال 35 میلیارد یورو است.

پورسیدآقایی افزود: از سوی دیگر با توجه به این محدودیت ما مجبور خواهیم بود که براساس اولویت‌هایمان عمل کنیم که در این راستا ساخت راه آهن رشت به آستارا به عنوان یک خط مهم ترانزیتی و همچنین برقی سازی راه آهن تهران - مشهد اهمیت قابل توجهی خواهد داشت.

پورسیدآقایی در پایان صحبت‌های خود درباره وضعیت آزاد سازی بلیت قطار نیز اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌ها فضای بسیار زیادی برای تعیین نرخ بلیت دارند و شرکت‌ راه آهن تنها به عنوان یک نهاد نظارتی عمل می‌کند.خوشبختانه در این زمینه رقابت مطلوبی به وجود آمده و شرکت‌ها حتی برای جذب مشتری و مسافر اقدام به ارائه تخفیف‌های مختلف نیز می‌کنند.
22539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =