حضور همه گرایش‌‌های فکری و رسانه‌ای در نمایشگاه مطبوعات / مشروح سخنان انتظامی در نشست خبری

صبح امروز نشست مطبوعاتی بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، با حضور معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد از افتتاح نمایشگاه مطبوعات با حضور بیش از ۶۰۰ رسانه خبر داد و گفت: این نمایشگاه از شنبه ۱۶ آبان به مدت یک هفته در محل مصلای تهران برگزار خواهد شد.

حسین انتظامی از حضور صنایع مرتبط با رسانه مثل صنایع چاپ و کاغذ و توزیع و صنایع انفورماتیک در نمایشگاه امسال خبر داد و حضور آنها در نمایشگاه را عامل تعامل و هم افزایی قلمداد کرد.

وی از این نمایشگاه به عنوان مهمترین رویداد رسانه‌ای کشور یاد کرد و گفت: «این تجمع سالیانه رسانه ها با کمک و همراهی خود رسانه‌ها و تشکل‌های صنفی، طراحی و برگزار خواهد شد و شورای سیاست گذاری نمایشگاه را متشکل از تشکیلات صنفی- مدیریتی مطبوعات است که از ماه‌ها پیش برای برگزاری نمایشگاه تلاش کرده‌اند.»

وی از شرکت بیش از ۶۰۰ رسانه در این نمایشگاه خبر داد و گفت: «نمایشگاه امسال با حضور همه گرایش‌‌های فکری و رسانه‌های تخصصی در قالب ۵۶۰ غرفه برگزار خواهد شد.»

انتظامی، فضای کل نمایشگاه را ۱۱ هزار متر عنوان کرد و گفت: جانمایی غرفه‌ها در نمایشگاه امسال به صورت الکترونیک انجام شده است و کسانی که زودتر اقدام کرده‌اند، توانسته‌اند زودتر از سایرین جای خود را انتخاب کنند.

وی روش جانمایی الکترونیک برای رسانه‌های شرکت کننده را مانع شکل گیری گلایه‌ها دانست و گفت: در نمایشگاه امسال همه در شرایط مساوی قادر بودند بعد از فعال شدن سایت، غرفه مورد نظرشان را انتخاب کنند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، جانمایی الکترونیک نمایشگاه امسال را در راستای حرکت در بستر دولت الکترونیک دانست و گفت: این روند به عدالت،تکریم و تسریع و تسهیل امور منجر می‌شود.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی در مورد تحریم نمایشگاه مطبوعات از سوی برخی رسانه‌ها، گفت: دوره تحریم‌ تمام شده است.

معاون مطبوعاتی در مورد علت عدم شرکت خبرگزاری «فارس» و «تسنیم» گفت: این سوالی است که باید از خودشان بپرسید. در این نمایشگاه طبق وظایفمان فضایی برای همه رسانه‌ها فراهم کردیم اما برخی در این نمایشگاه شرکت نکردند. بعضی از رسانه‌ها به دلیل مشکلات مالی در نمایشگاه شرکت نکردند و رسانه‌های محلی و استانی هم محدودیت‌های دیگری داشتند.

وی همچنین از احتمال اختصاص غرفه‌ها در سال آینده، بر اساس رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها که در دست اقدام است، خبر داد.

او شیوه تقسیم بندی نمایشگاه امسال را «شیوه موضوعی» عنوان کرد و گفت: امسال مانند سال گذشته این تقسیم بندی را خواهیم داشت. البته روزنامه‌ها خبرگزاری ها و موسسسات مطبوعاتی و نشریات استانی به لحاظ شکل‌شان در این تقسیم‌بندی قرار نخواهند گرفت.

به گفته انتظامی گروه دین و اندیشه با ۲۷ شرکت‌ کننده، گروه فرهنگی با ۵۷ شرکت کننده، گروه سیاسی-اقتصادی با ۷۹ شرکت کننده، گروه آموزشی- تخصصی با ۷۱ شرکت کننده ، گروه عمومی وخانواده با ۴۴ شرکت کننده و کودک و نوجوان با ۷ شرکت کننده، در گروه‌های مختلف نمایشگاه امسال ثبت نام کرده‌اند و علاوه بر این گروه‌‌ها ۳۳ نشریه محلی در نمایشگاه حضور دارند.

وی از حضور نشریات دانشجویی و نشریات آماتور کانون‌های مساجد در نمایشگاه امسال خبر داد و حضور آنها را موجب نشاط و مقدمه‌ای برای فعالیت حرفه‌ای در عرصه مطبوعات توصیف کرد.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» را شعار نمایشگاه امسال اعلام کرد و گفت: شعار نمایشگاه امسال در واقع مکمل شعار نمایشگاه سال گذشته یعنی «آزادی مسئولانه» است.

وی یکی از کارویژه‌های اصلی رسانه را «نظارت اجتماعی» عنوان کرد و گفت: مسئولان و شهروندان باید از نقش پرسشگر نماینده افکار عمومی استقبال کنند. در قانون مطبوعات، فصل حقوق مطبوعات بر حدود مطبوعات مقدم است اما متاسفانه برخی نگاه‌های افراطی، این حق را برای رسانه‌ها به رسمیت نمی‌شناسند لذا باید بر این حقمان تاکید کنیم و ضمناً بگوییم که مراد ما از «نقد»، نقد تخریب‌گر نیست.

انتظامی نقد غیر روشمند و متکی بر اطلاعات غلط را نقد تخریب‌گر عنوان کرد و گفت: ما باید با فاصله‌گذاری درست از این نوع نقد به وظایف و کارویژه‌هایمان عمل کنیم.

وی «پاسخ مسئولانه» را واکنش مناسب به‌ «نقد منصفانه» بیان کرد و گفت: پاسخگویی در نظام بازخورد به معنای پاسخگویی صرف نیست بلکه به معنای اصلاح است. به رسمیت شناختن حق پاسخگویی و تشویق به پاسخگویی و عملگرایی، مسئولیت‌پذیری در سطوح مختلف را افزایش می‌دهد.

امسال علاوه بر غرفه‌های سال گذشته، غرفه« چهره‌ها و تجربه‌ها» را در نمایشگاه، با حضور پیشکوستان رسانه‌ای همراه خواهد بود و از آنها قدردانی خواهد شد. دو غرفه هم با موضوعیت موزه مطبوعات خواهیم داشت که با حضور سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار خواهد شد که موارد جذابی از پیشینه مطبوعات نمایش داده خواهد شد.

وی نمایشگاه عکس «توافق هسته‌ای» توسط انجمن عکاسان مطبوعاتی و غرفه «رسانه و مقاومت» با همکاری انجمن روزنامه نگاران و نویسندگان دفاع مقدس را از فعالیت‌های جنبی نمایشگاه مطبوعات امسال عنوان کرد.

انتظامی از انتشار بیلان مالی نمایشگاه، حداکثر تا دو هفته بعد از اتمام آن خبر داد و انتشار این اطلاعات را در راستای «شفافیت» مورد تاکید وزارت ارشاد تشریح کرد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 474179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =