ایسنا نوشت: یک آسیب شناس با بیان اینکه 80 درصد آشنایی‌ها در فضای مجازی به دوستی‌های جنسی ختم می‌شود اظهار کرد: متاسفانه تعداد قابل توجهی از نوجوانان و جوانان با هدف دوست‌یابی وارد این فضا می‌شوند.

دکتر مجید ابهری افزود: بر اساس نتایج پژوهشی که از خردادماه سال 92 تا اردیبهشت سال 94 از سوی یک گروه تحقیقاتی روی برخی از کاربران شبکه‌های تلگرام، واتس آپ، تانگو، وایبر و ایمو در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و رشت با همکاری بنیاد علوم رفتاری انجام شد، حدود 10 درصد از آشنایی‌ها و دوستی‌ها در فضای مجازی به ازدواج منجر می‌شود که طول عمر آنها هم کمتر از 5 سال است.

وی اضافه کرد: سامانه‌های ازدواج به طور کامل و گسترده تحت نظارت سازمانهای مربوطه راه اندازی نشده است و آموزش‌های لازم به جوانان در این محور ارائه نشده است. در این شرایط هویت‌های جعلی و مشخصات دروغین زیربنای یک رابطه ناسالم عاطفی می‌شود. دروغ درباره سن، تحصیلات، محل زندگی، استفاده از عکسهای جعلی یا با روتوش زیاد برای پروفایل‌ها باعث شده که کاربران این گونه شبکه‌ها دچار ارزیابی‌های نادرست و غیر منطقی شوند.

این آسیب شناس با بیان اینکه بسیاری از این دوستی‌ها عاقبت تلخی داشته است، اظهار کرد: بیشتر شکست خوردگان این روابط دختران هستند چرا که از نظر عاطفی آسیب پذیرتر و لطیف تر هستند.

ابهری اضافه کرد: تنها راه پیشگیری از نتایج شوم کاربری در این گونه شبکه‌ها آموزش به جوانان، فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها به ویژه صدا و سیماست. در کنار آن راه‌اندازی شبکه‌های ازدواج تحت نظارت و کنترل و یا شبکه‌های دوستی کنترل شده لازم است.

این آسیب‌شناس با اشاره به احتمال سرقت اطلاعات شخصی در فضای مجازی گفت: متاسفانه برخی از افراد با به کار بردن فنون هک وارد بخش خصوصی پروفایل افراد می‌شوند و عکس‌های خصوصی و مشخصات فردی آنان را سرقت می‌کنند و از آنها به عنوان وسیله‌ای برای اخاذی و باج‌گیری استفاده می‌کنند. در این شرایط باید توجه داشت که شبکه‌های مجازی آلبوم شخصی نیستند و هیچ امنیتی برای قرار دادن مسائل خصوصی در این شبکه‌ها وجود ندارد.

ابهری در پایان به دختران و پسرانی که از طریق فضای مجازی با یکدیگر آشنا شده‌اند و قصد ازدواج دارند، توصیه کرد: آنان ابتدا باید درباره طرف مقابل تحقیق کنند و به اطلاعات داده شده اکتفا نکنند. خانواده‌ها نیز در جریان ارتباط دختر و پسر قرار گیرند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 474317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    41 13
    چشم مون روشن
    • بی نام RO ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
      41 35
      آمار اشتباه
  • بی نام EU ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    26 34
    ما داریم به کجا میریم؟
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    138 8
    ای بابا ... پس من چه پپه ای بودم که در فضای مجازی با هشتاد نفر دوست شدم و یکیشم به رابطه ختم نشد ... راستی منم داخل این آمار حساب کرده بودید؟
    • علی IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
      97 1
      خسته نباشی دلاور :دی
  • scope A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    38 3
    10 الباقی هم به چرت و پرت ها
  • مصطفی IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    86 6
    هشتاد درصد؟ خیلیه‌ها . . . مطمئید دارین درست آمار می‌دین؟
    • علی IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
      75 3
      تو ایران آمار جمعیت هم درست نیست، چه برسه به اینجور مسائل که اکثرا پنهانی هست
  • میثم A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    110 4
    ببخشین از عمر کل شبکه های اجتماعی که اینجا عنوان شده حداکثر 3 سال میگذره بعد چجوری به این نتیجه رسیدن محققانتون که حداکثر طول عمر ازدواج هایی که از طریق آشنایی در این شبکه ها بوده 5 ساله ؟؟؟
  • امید IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    21 45
    دختران ساده ای که پا توی راه بدون بازگشت میذارن.
  • امین IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    64 5
    می خواین کل فضای مجازی رو فیلتر کنید / قبلا فضای غیر مجازی هم فیلتر کردین خب
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    14 6
    جامعه جدید اقتضائات خودش رو داره. اگر بتونید این اقتضائات رو درست کنترل کنید در اآینده ضرر کمتری گریبانگیر جامعه خواهد شد در غیر اینصورت باید به عواقب وخیم آن گردن بنهیم. هر چند داشتن رابطه جنسی غیر شرعی ناخوشایند و ناگوار است ولی اگر این موضوع جوری کنترل شود که به فساد اجتماعی و بزه منجر نشود بهتر از آن است که به طور کل انکار و با آن برخورد شود تا اینگونه هم فضای اجتماعی و هم فضای مجازی را مسموم کند.
  • مسعود ES ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    90 2
    اين آمارها از كجا مياد، مثلا تو ايران از طرف مي پرسن شما تا حالا با دوست مجازيت رابطه جنسي داشتي؟ طرف هم كاملا صادقانه جواب داده جالبه از سال 92 تا 94 آمار جمع كردند، بعدا گفتن طول ازدواج ها كمتر از 5 سال يعني تا سال 99 رو هم تو آمارشون محاسبه كردن.
  • سهیل A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    28 3
    فقط می خواهم بدانم آريالای دکتر چطوری به این آمار رسیدن کاملا معلومه یک حرفی همینطوری الکی زده شده