ایسنا نوشت: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه به دلیل عدم رعایت الگوهای کشت، چرای بی‌رویه و بی‌توجهی به محیط زیست، بسیاری از مراتع کشور به بیابان تبدیل شده و ایران به سمت افزایش کانون‌های بیابانی و فرسایش خاک حرکت می کند.

معصومه ابتکار در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم در تالار امام رضا (ع) استانداری قم افزود: دولت یازدهم با وجود توجه به مسائل مهم کشور همچون مذاکرات هسته‌ای، خروج از رکود، حل معضل بیکاری، طرح تحول نظام سلامت و بسیاری از طرح‌های دیگر، از بحث محیط زیست غافل نشده و توجه ویژه‌ای به این مسئله به ویژه در استان قم دارد چرا که این استان در سال‌های اخیر در زمینه محیط زیست بسیار آسیب‌پذیر شده است.

با اشاره به مسئله گرد و غبار ابراز کرد: مشکلات ناشی از گرد و غبار محدود به امور سلامت و بهداشت نیست بلکه آثار منفی آن دامنه صنعت و کشاورزی را نیز می‌گیرد.

وی حفر چاه‌های زیر زمینی و سدسازی بدون توجه به حوزه‌های زیست محیطی را از مشکل‌های عمده محیط زیست دانست و گفت: بی توجهی به محیط زیست خسارت های زیادی را به کشور وارد می‌کند.

وی ادامه داد: باید روش دامداری را اصلاح کنیم و ظرفیت دام بیشتر از ظرفیت مرتع است و این امر زیان جبران ناپذیری است.

ابتکار گفت: در تاریخ کشور، برای اولین بار، دولت یازدهم در بودجه برای تالابهای کشور در کنار منابع ملی، ردیف استانی در نظر گرفته شده و همه تالاب ها نیز برای احیاء، مورد مطالعه قرار می گیرد.

ابتکار با اشاره به تولید ریزگرد از تالاب‌های خشک شده بیان کرد: گرد و غباری که از خشک شدن تالاب حاصل می‌شود از نوع ریزترین ذرات است که مضرترین نوع ریزگرد به شمار می‌رود.

وی نگاه یارانه‌ای به منابع طبیعی را مضر توصیف کرد و یادآور شد: فعالیت در عرصه کشاورزی و دامداری با این نگاه که منابع طبیعی به صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفته‌اند سبب بی‌توجهی به ثروت‌های ملی و عدم رعایت الگوی مصرف می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توجه ویژه دولت به احیای تالاب‌ها اظهار کرد: برخی‌ها می‌گفتند ورود آب‌ها به تالاب‌ها موجب هدررفت آن می‌شود و فایده‌ای در پی ندارد اما اکنون می‌بینم خشک شدن تالاب‌ها عامل اصلی پدیده ریزگرد در استان قم و تمام استان‌های کشور است به همین دلیل دولت یازدهم برای نخستین بار از ابتدای انقلاب تاکنون ردیف بودجه ویژه‌ای برای احیای تالاب‌ها در نظر گرفته است.

وی افزود: 23 مورد از 52 مورد اختیارات سازمان محیط زیست را به استان‌ها تفویض کردیم تا مشکلات زیست محیطی با سرعت بیشتری حل و فصل شوند و امیدواریم شاهد نظارت دقیق بر اجرای این موارد باشیم.

ابتکار تاکید کرد: معادن رها شده و کوره‌های گچ آلودگی بالایی دارند که انتظار ما از استان قم ساماندهی آن‌هاست.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 474406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    سرکار خانم ابتکار هشدار ندین یه کاری بکنین .......