مرتضی ایمانی راد تحلیل گر اقتصاد بین الملل می گوید:سقوط بیشتر قیمت نفت و کاهش جدى طلا در بازارهاى جهانى بسیار محتمل است . اگر این اتفاق بیفتد دلار امریکا مجددا به دوران با شکوه سال ٢٠١٤ بر مى گردد و با خود قیمت کالاها را پایین مى آورد.

مرتضی ایمانی راد تحلیل گر اقتصاد بین الملل پیش بینی کرده است که موج جديدى از ركود در راه است . 

این اقتصاددان در یادداشتی در کانال تلگرام موسسه بامداد نوشت:
قبلا هم چندين بار به اين موضوع اشاره كرده ام كه قيمت كالاها در بازار جهانى از قيمت ها در بازارهاى چهارگانه مالى استخراج مى شود و تغيير در عرضه و تقاضا در بازارهاى واقعى جهانى انعكاس و تبلور تغيير قيمت ها در بازارهاى مالى است .

روز چهارشنبه با اعلام اينكه فدرال رزرو به احتمال زياد نرخ بهره را در دسامبر سال جارى بالا مى برد موجى از افزايش و نوسان شديد در قيمت دلار در بازار فاركس و كاهش قيمت كالاها شروع شد به طورى كه نفت WTI بعد از مدتى طولانى مجددا خط روانى چهل دلار را شكست و به ٣٩/٨٨ دلار كاهش يافت . ضمنا هفتاد و هفت درصد از تحليل گران در يك همه پرسى معتقدند كه نرخ بهره در امريكا در يك ماه آينده افزايش مى يابد و در صورتيكه اين مساله تحقق بپذيرد ، ما شاهد شكستن مرز ١٠٠ براى شاخص دلار در بازارهاى جهانى خواهيم بود.

در اين صورت سقوط بيشتر قيمت نفت و كاهش جدى طلا در بازارهاى جهانى بسيار محتمل است . اگر اين اتفاق بيفتد دلار امريكا مجددا به دوران با شكوه سال ٢٠١٤ بر مى گردد و با خود قيمت كالاها را پايين مى آورد.

با پايين آمدن قيمت نفت امريكا ، نفت اوپك و برنت نيز كاهش قيمت پيدا مي كنند و مانع ديگرى بر سر راه خروج كشور از ركود اقتصادى ايجاد خواهد شد و ممكن است ركود را عميق تر و فراگير تر كند. فكر مي كنم دولت و جامعه تخصصى به جاى لذت بردن از گفتگو راجع به مواهب "پساتحريم " ، چاره اى براى جبران كاهش درآمدهاى ارزى و كسر بودجه همراه با آن بينديشند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام بيات IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    3 0
    با سلام ودرود در چنين شرايطی ضرايب امنيتی پائين امده وجناياتی مثل پاريس ووضعيته بروکسل صدای شيپور جنگ را به گوش ميرساند ابر قدرتها خواهانه چنين شرايط هستند که از اب گلالود ماهی بگيرند