روایت رییس سازمان بازرسی از فردی که ۱۰۰ میلیارد تومان پول از وزارت نفت گرفت و به کانادا پناهنده شد

لیو جیان چائو، قائم‌مقام و معاون وزیر نظارت چین صبح امروز با حضور در سازمان بازرسی کل کشور با ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ناصر سراج در حاشیه این دیدار و در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت محمودرضا خاوری، گفت: هنوز برای بازگشت وی قول می‌دهم؛ چرا که سیاست ما این است این فرد را به کشور بازگردانیم. تنها یک خاوری بود که در رسانه‌ها برجسته شد، افراد دیگری هم بودند. حتی یک مورد در حال حاضر وجود دارد که با وی تماس تلفنی داشته‌ایم و این فرد 100 میلیارد تومان شبیه اقدام زنجانی از وزارت نفت گرفته که خوشبختانه اکنون 60 میلیارد تومان آن به کشور بازگردانده شده و در اختیار ماست.

او درباره شیوه بازگردانده شدن ۶۰میلیارد تومان به خزانه کشور گفت::‌ این فرد خانه‌ها و ماشین‌های آخرین سیستم داشته که خوشبختانه اقدامات خوبی برای بازگرداندن اموال وی به ایران صورت گرفته است. فرد مذکور به کشور کانادا پناهنده شده است، نمی‌توانم شیوه کشف وی را توضیح دهم اما یکی از مدیران کل سازمان بازرسی به صورت تلفنی با آن فرد در تماس است.

سراج درباره احتمال بازگردانده شدن خاوری به ایران هم گفت: اتفاق جدیدی در رابطه با وی صورت نگرفته، اما به سیاست دولت جدید کانادا امیدواریم که بتوانیم افرادی که به کانادا پناهنده می‌شوند و اقدامات فسادآمیز انجام می‌دهند را به کشور بازگردانیم. ما ریگی را برگردانیدم اینها که دیگر عددی نیستند.

ادعاهای زنجانی

او درباره ادعای بابک زنجانی در دادگاه مبنی بر اینکه وزارت نفت از فردی یک محموله 5 میلیاردی طلبکار است و باید آن را پس بگیرد گفت: در جریان این موضوع نیستم و اطلاعی در این زمینه ندارم.

سراج در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود فرزند یکی از وزرای دولت سابق در پرونده دکل گمشده نفتی نقش داشته، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر، گفت: این موضوع را در روزنامه خواندم، البته گزارش در خصوص پرونده دکل نفتی گمشده تکمیل و به دادسرا ارجاع شده است. کیفرخواست آن نیز صادر شده است. در موضوع اولیه، تحقیقات کامل و در قسمت دوم ماجرا استعلام از وزارت نفت گرفته شده و گزارش‌ها در حال بررسی است، اما به دلیل محرمانه بودن آن نمی‌توانم نام شخص را بیاورم.

معضل دولت‌مردان به‌اصطلاح لخت

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، سراج همچنین در دیدار با قائم‌مقام و معاون وزیر نظارت چین «دولت‌مردان به‌اصطلاح لخت» را از معضلات ایران و چین دانست و گفت: این مشکل بیشتر در تابعیت مضاعف تجلی دارد. باید با همکاری دو کشور به نحوی عمل کنیم که وضعیت را برای کسانی که از کشور مبدأ فرار می‌کنند، در کشور مقصد قرمز و به‌اصطلاح ناامن کنیم. در اوایل پیروزی انقلاب بسیاری از افراد وابسته به رژیم سابق از کشور متواری شده و میلیون‌ها تومان سرمایه از ایران خارج‌شده است. در سفري كه سال گذشته به چین داشتم در یکی از استان‌های این کشور متوجه شدم که آن استان دارای 2 هزار دولت‌مرد لخت است که خانواده آنان در خارج از چین زندگي می‌کنند؛ بنابراین از این نظر همدرد بوده و مشکل یکسان داریم. باید کاری کنیم تا غرب را وادار کنیم از شعار فاصله گرفته و از اعطاي پناهندگي به اين افراد بپرهيزد.

او گفت: اگر بخواهم درصدی بیان کنم 50 درصد از جرم پول‌شویی در کشور مبدأ اتفاق می‌افتد و 50 درصد در کشور مقصد. کشورهای مبدأ برای دیپورت و برگرداندن اموال مسروقه و به غارت رفته اقدام می‌کنند ولی کشورهای مقصد که پول‌های نامشروع در آنجا انباشته‌شده و در بانک‌های آنان است حاضر به دیپورت متهم و برگرداندن اموال به یغما رفته نیستند. به‌طور مثال چند سال قبل رئیس‌کل بانک ملی ایران در پرونده‌ای متهم به پول‌شویی شد و به کشور کانادا فرار کرد. این فرد میلیون‌ها دلار پول ایران را در بانک‌های غربی سرمایه‌گذاری کرد و ما از طریق قضایی و اینترپل اقدام کردیم ولی کانادا حاضر به همکاری با ما نشد.

سراج با انتقاد از عملكرد دولت كانادا در عدم همكاري براي بازگرداندن خاوری گفت:‌ برای من قابل‌هضم نیست که چرا کانادا به حقوق ملت ایران احترام نمی‌گذارد و سرمایه این ملت را باز‌نمی‌گرداند. آیا حقوق بشر فقط مختص ملت‌های غربی است؟! کانادا چندی قبل در زمینه حقوق بشری علیه ملت ایران اقدام به پیشنهاد یک قطعنامه بین‌المللی کرد که متأسفانه با استقبال کشورهای غربی مواجه و تصویب شد. اگر قرار باشد کشوری در زمینه نقض حقوق بشر محکوم شود، کانادا است نه ایران.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به يك مورد ديگر فرار مفسد به خارج از كشور گفت: سال‌ها قبل در يكي از استان‌های جنوبي كشور،‌ فردي سرمایه ده‌ها هزار نفر از اقشار ضعیف را گرفته و به اروپا پناهنده شده است. این در حالی است که مردم تمام اموال و زندگی خود را فروخته و در اختیار این فرد قرار داده بودند. این امر موجب شد که ده‌ها هزار نفر از مردم مالباخته خوزستان جلوی کمیساریای سازمان ملل تجمع اعتراضی کنند ولی این اعتراض‌ها با کمترین توجه منابع بین‌المللی مواجه شد. کمیساریای عالی سازمان ملل در ایران و فرانسه پذیرفته‌اند که این پول‌شویی اتفاق افتاده است. بنده در ملاقات با دادستان کل یونان این موضوع را مطرح کردم و ایشان پذیرفتند که این پول‌شویی اتفاق افتاده است. او معتقد بود که اگر نماینده کمیساریای پناهندگان فرانسه این را بپذیرد، ما اقدام به دیپورت متهم خواهیم کرد. جالب آنکه کمیساریای فرانسه نیز موافق دیپورت مجرم بود ولی بعدها عذرخواهی کرد و اعلام کرد چون عضو اتحادیه اروپا است، نمی‌تواند مجرم را به ایران بازگرداند. سؤال من این است که آیا ایران حقوق بشر را نقش می‌کند و باید محکوم شود یا آن کشورها.

او گفت: در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه استرداد مجرمان ما نیز درخواست‌های زیادی داشتیم ولی متأسفانه کشورهای غربی چون ذینفع هستند همکاری نمی‌کنند. در سفر اخیر به روسیه نیز این موضوع مطرح شد و دادستان کل روسیه اعلام کرد که ثروت ملی این کشور به کشور انگلیس منتقل می‌شود و انگلیس حاضر به همکاری با روسیه نیست. حتی در نشستی که با موضوع بازگرداندن اموال به غارت رفته در کشور عراق برگزار شد، همتای عراقی من بر این همکاری‌های گسترده در این زمینه تأکید کرد.

بانک‌های خارجی پاسخ نامه‌نگاری‌ها را نمی‌دهند

سراج همچنین در نشست خبری خود با قائم‌مقام و معاون وزیر نظارت چین با اشاره به ارتباطات اخیر این سازمان با آمبودزمان های کشورهای دیگر گفت: در دو سال اخیر دنبال آن بودیم که با آمبودزمان های بین‌المللی خصوصاً کشورهای آسیایی ارتباط تنگاتنگی داشته باشیم. در ایران تعداد زیادی مفسد متواری داریم که دست دستگاه قضایی به آنان نمی‌رسد. در رابطه با برگرداندن اموال نامشروع و به سرقت رفته تلاش داریم با کشورهای عضو آمبودزمان بین‌المللی و آسیایی ارتباط برقرار کنیم تا راهکاری بیابیم و از طریق آن متواریان به کشورهای غربی را به ایران بازگردانیم.

او با بیان اینکه 50 درصد از پول‌شویی در کشور مبدأ و 50 درصد در کشور مقصد اتفاق می‌افتد، گفت: به‌عنوان نمونه خاوری پول‌ها را به کانادا برد و از کشورهای غربی پناهندگی گرفت و این در حالی است که بانک‌های غربی حتی حاضر نیستند پاسخ کشور مبدأ را بدهند و به بهانه رازداری از این کار استنکاف می‌ورزند.

وی با انتقاد از اقدام کانادا مبنی بر ارائه پیشنهاد یک قطعنامه حقوق بشری علیه ایران گفت: اخیراً مجمع عمومی سازمان ملل با پیشنهاد کانادا، ایران را محکوم به حقوق بشر کرد. اما سؤال ايران از مجامع بین‌المللی این است که آیا ملت ایران که میلیون‌ها دلار پولش به یغما رفته و در کشورهای نظیر کانادا سرمایه‌گذاری می‌شود، بشر نیستند؟! آیا صرفاً کشورهای غربی بشر هستند و حقوق بشر باید در رابطه با آنان اجرا شود؟! خوشبختانه همتای چینی هم پشتیبان این نظریه است. چرا اینکه افراد لخت کسانی هستند که تابعیت مضاعف دارند و اموال کشور را به یغما برده و در کشورهای دیگر پناهنده می‌شوند. در این رابطه با کشورهای آسیایی و حتی غربی تفاهم‌نامه امضاء کردیم. تعدادی از کشورها هم هستند که در حال امضای تفاهم‌نامه هستیم تا کشورهای پذیرنده مفسدان را تحت‌فشار قرار دهیم تا از اين طريق درباره بازگرداندن افراد مفسد فراري و پول‌هایی كه از اموال ملی به سرقت برده شده همكاري لازم شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =