معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده با وزیر امور خارجه سابق اسرائیل دیدار می‌کند اما برنامه‌ای برای گفتگو با لیبرمن ندارد

جو بایدن معاون اول باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده راهی اسرائیل شده است. به جای باراک اوباما که همچنان از حضور در سرزمین های اشغالی سرباز می‌زند، معاون اول او به تل‌آویو می‌رود تا شاید این‌بار بایدن بتواند کاری را که خانم هیلاری کلینتون در قامت وزیر امور خارجه و جورج میچل در جامه نماینده اوباما در امور خاورمیانه نتوانسته‌اند به انجام برسانند به پایان نزدیک کند . چند روز پیش بود که بایدن به پیشواز حضور در تل‌آویو رفته و در اظهاراتی عجیب و غریب گفت: من صهیونیستی هستم.

اکنون اما رسانه‌های خبری از جمله جروزالیم پست، سفر بایدن به ایالات متحده را تایید می‌کنند اما همزمان ادعا می‌کنند که او در این سفر با آوگیدور لیبرمن وزیر امور خارجه این رژیم دیداری نخواهد داشت . لیبرمن رهبر حزب بیتنا است و البته تقریبا تندروترین سیاستمداران اسرائیلی هم محسوب می‌شود . بسیاری از رهبران اروپایی و چهره های آمریکایی از انتخاب او به عنوان وزیر امور خارجه دولت بنیامین نتانیاهو ناراضی هستند .


یکی از سخنگویان اویگدور لیبرمن در این خصوص می‌گوید : لیبرمن برنامه ای برای دیدار با جو بایدن در جریان دیدار وی از اسرائیل ندارد. با توجه به برنامه ریزی برای دیدار آتی وزیر خارجه اسرائیل با بایدن در جریان دیدار در امریکا نیازی نیست که دو طرف اکنون دراسرائیل با هم دیدار کنند. سفارت امریکا در اسرائیل تاکنون واکنشی به مساله نشان نداده است.
پیش‌بینی می‌شود که معاون رئیس جمهور امریکا در جریان دیدار سه روزه خود از اسرائیل با مقامات ارشد این رژیم دیدار و گفتگو کند. اما عدم برنامه‌ریزی برای دیدار او با لیبرمن پرسش‌های بسیاری در اذهان زنده کرده است .


جو بایدن علاوه بر دیدار با شیمون پرز و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم همچنین با تزیپی لیونی رهبر جریان مخالف اسرائیل دیدار و گفتگو خواهد کرد. همچنین قرار است به همراه وزیر جنگ اسرائیل گشتی هوایی بر فراز منطقه انجام دهد.
جو بایدن که در زمان نمایندگی سنای امریکا چندین بار به اسرائیل سفر کرده سابقه دوستی سی‌ساله با بنیامین نتانیاهو دارد . جوبایدن روز چهار شنبه با تونی بلر رئیس کمیته چهار جانبه صلح خاورمیانه دیدار و گفتگو خواهد کرد. روز پنج شنبه نیز در دانشگاه تل آویو سخنرانی خواهد کرد و بعد از دیدار با نیروهای سفارت امریکا در اسرائیل به رام الله و بیت لحم سفر می‌کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 48225

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =