برنامه 500 میلیارد دلاری آفریقا برای انرژی‌های تجدیدپذیر/ آفریقا پاک‌ترین قاره جهان می‌شود

تغییرات اقلیم، آسیب های شدیدی به کره زمین می زند و بیشترین آسیب را از این تغییرات کشور های فقیر مانند بیشتر های کشور های آفریقایی می بینند. اما این قاره چه برنامه ای برای جلوگیری گرم شدن زمین دارد؟!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ یک ابتکار جدید گسترده در قاره آفریقا که توسط همه سران این قاره حمایت شده، می تواند تا 15 سال دیگر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را در این قاره به مقدار زیادی افزایش دهد.

سازمان انرژی های تجدید پذیر آفریقا برنامه دارد تا سال 2020 گنجایش انرژی های تجدید پذیرش را حداقل 10 گیگا وات و تا سال 2030، حداقل 300 گیگا وات افزایش دهد. این یعنی آفریقا به پاک‌ترین قاره زمین تبدیل خواهد شد.

سازمان جهانی انرژی که آفریقا را "مرکز چالش جهانی برای مقابله با کمبود انرژی" نامیده، گفته که در سال 2012 مصرف برق در آفریقا 600 کیلو وات بر ساعت بود، این در حالی است که میانگین جهانی در همان سال 3064 کیلو وات بر ساعت بوده است.

طرح افزایش سرعت استفاده از انرژی های خورشیدی، آبی، بادی و انرژی ناشی از مرکز زمین در آفریقا می تواند کاری کند که این قاره از بقیه قاره ها به سرعت فاصله بگیرد. قرار است در این قاره هزاران نیروگاه های کوچک ساخته شود.

پیش بینی شده این برنامه در 20 سال 500 میلیارد دلار هزینه داشته باشد. برای این برنامه عنوان "از آفریقا برای آفریقا" هم گذاشته اند و برنامه دارد که اتکای آفریقا به ذغال سنگ را کاهش دهد.

علاوه بر کاهش تولید گاز های گلخانه ای، این طرح کمک می کند مردم برای نیازهایشان از نفت سفید، دیزل و چوب استفاده نکنند که این منجر به کاهش آلودگی هوای شهرها هم می شود.

انتظار می رود یکی از عوامل مهم این طرح انرژی های خورشیدی باشد. وزیر محیط زیست کنیا در این رابطه گفت: ما آماده استفاده از انرژی های بادی و خورشیدی هستیم تا جایی که تمام انرژی مردم ما فراهم شود.

رئیس بانک توسعه آفریقا، که به تازگی در کنفرانس پاریس سخنرانی کرد با اعلام اینکه قاره شان 4 درصد از تولید ناخالصی ملی اش را به علت کمبود انرژی از دست داده گفت: آفریقا، قاره ای است که از گرم شدن زمین بیشترین آسیب را می بیند، خشکسالی های بیشتر و شدیدتری در آفریقا رخ داده و آفریقا برای انطباق با محیط زیست پول بیشتری نیاز دارد. این قاره پول کمی برای مقابله با تغییرات آب و هوا داشته، نباید این بودجه کم باشد. البته بانک توسعه آفریقا تا سال 2020 بودجه اش را 3 برابر می کند.

برای مقابله با تولید دی اکسیدکربن 12 کشور در آفریقا ساختن 100 میلیون هکتار جنگل در قاره را در برنامه خود قرار داده اند.

منبع: گاردین/ 7 دسامبر 2015/ ترجمه: نیو صدر

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    افریقا بهتر است اول رشد جمعیتش را کنترل کند
  • بی نام A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    واسه جنگ ها و گرسنگی مردمش فکری نکردن؟؟؟؟