دکتر پیروز مجتهدزاده در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین، به نقد سیاست خصمانه عربستان در قبال ایران و ادعای امارات متحده بر جزایز سه گانه ایرانی پرداخته است.

این استاد جغرافیای سیاسی در مطلب خود نوشته است:

«عربستان سعودی در نتیجه شکست‌های دیپلماتیک اخیر خود در رقابت با ایران متوسل به تحریکات و سخنان بی‌پایه‌ای چون ادعای حمایت از امارات در مقابل گرفتن جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به عنوان اراضی قانونی ایران شده است. چنین اظهارات تحریک‌آمیزی شبيه سخنان توهم‌آلود و محرك داوود اوغلو نخست‌وزير تركيه است كه در اوج شكست‌هاي ديپلماتيك آنكارا گفت: جمهوري آذربايجان را عليه ايران تحريك مي‌كند كه دست به اقدامات سرزميني بزند. رويكردهایی شبیه يكديگر که هردو مورد ناشي از شكست مفتضحانه‎ رياض و آنكارا در ديپلماسي خارجی خود و حتی رقابت با ايران است».

عضو وبلاگ نخگان خبرآنلاین در ادامه می نویسد:

«تهران با روان‌شناسي سياسي اين رفتارها و رويكردها كاملا آشناست و به خوبي مي‌داند علت اين مواضع منفي و تنش‌آلود چيست. در كتاب «حقانيت مالكيت و حاكميت ايران بر جزاير سه‌گانه» كه اين‌بار به سه زبان انگليسي، فارسي و عربي منتشر شده بر اسناد جالب و جديدتري در تاييد حاكمیت ايران بر اين جزاير تاكيد ورزید‌ه‌ام به طوری که دو عامل اصلي حقانيت مالكيت و حاكميت ايران بر اراضي جزاير سه‌گانه کاملا قانونی اثبات شده و آنچه منجر به ادعاهاي مكرر حاشيه‌نشينان خليج‌فارس بويژه امارات شده تماما واهي و پوشالي است. حتي شوراي همكاري خليج‌فارس نيز به خوبي نسبت به بي‌اساس بودن اين ادعاها آگاه است... ادعاهاي بي‌اساس شارجه سال‌هاست كه از سوي جامعه بين‌المللي مردود و محكوم شمرده شده است اما به هر روي نمي‌توان غافل از تحريكات جنگ‌طلبانه عربستان سعودي شد».

برای خواندن متن کامل این مطلب، اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =