شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی ودارایی در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص برنامه مسکوت شده دولت برای ارزشگذاری پول ملی توضیح داد.

نرجس حق بیان: صحبت از رفرم پولی که یک سال و اندی پیش مطرح شد همچنان مسکوت مانده است . با وجودی که رییس جمهور دستور بررسی مطالعاتی روی این موضوع را صادر کرده بود اما همچنان تصمیم گیری برای ارزشگذاری پول ملی در هاله ای از ابهام است.
پیشتر در جریان طرح تحول اقتصادی ارزشگذاری پولی ملی در قالب کارگروه تحول بانکی و ارزشگذاری پول ملی مطرح شد که به دلیل بروز حاشیه های در خصوص نقدی کردن یارانه ها و مشکلات ناشی از نظام توزیع آنچنان که باید به این موضوع پرداخته نشد. شمس الدین حسینی ، وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت و گو با خبرآنلاین به آخرین وضعیت تصور شده برای ارزشگذاری پول ملی پرداخته است.
وی در این خصوص اظهار داشت: بحث اصلاح صفرهای پول در دبیرخانه طرح تحول اقتصادی هم مطرح شد با این مضمون که آیا بعد از این که طی چند دهه گذشته شاخص عمومی قیمت ها رشد پیدا کرده است اسکناس هایی که الان وجود دارد با این صفرهای زیاد برای کشور مناسب هست یا نیست؟
وی ابراز داشت: جمع بندی کارگروه با توجه به گزارشی که بانک مرکزی ارایه کرد این است که که اصلاح واحد پول سیاست مناسبی است منتها بانک مرکزی بایستی مطالعات را کامل کند و پس از آن تصمیم های مقتضی را اتخاذ کرد.
وی افزود: بانک مرکزی باید دو نکته را مد نظر قرار دهد، نخست اینکه وقتی قصد انجام این سیاست را دارد ملازمات اجرایی همچون مباحث مربوط به تقویم ها و محاسبات این چنینی را انجام دهد و دوم اینکه زمان مناسب آن را مشخص کند که بهترین زمان برای انجام این کار چه وقتی است ؟
وزیر امور اقتصادی و دارایی ابراز داشته که ما همیشه گفتیم که شاید زمان مناسب این سیاست موکول شود به اجرای برخی از سیاست های دیگر هدفمند کردن یارانه ها.
به اعتقاد شمس الدین حسینی طرح تحول اقتصادی مجموعه 7 محور است که یکی از این محورها ارزشگذاری پول ملی است که خود به دو بخش سیاست ارزی و اصلاح واحد پولی تقسیم می شود.
صرف نظر از کم رنگ بودن سیاست دولت در تحول ساختاری نظام بانکی در قالب طرح تحول اقتصادی نکته ای که قابل تامل است اصرار دولت در برطرف سازی موانع اجرای نقدی کردن یارانه است. با وجودی که بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت در پرداخت نقدی یارانه ها به لحاظ فروکش کردن قیمت نفت در بازار های جهانی دچار مشکل خواهد شد اما دولت همچنان بر پیاده سازی سیاست های خود پافشاری می کند . این درحالی است که عنوان می شود دولت از اجرای طرح تحول اقتصادی در صدد استفاده سیاسی و تبلیغاتی نیست.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =