در برنامه گفتگوی ویژه خبری پر تنش یکشنبه شب، رئیس پلیس راهور تهران، برگه معاینه فنی را معادل کاغذپاره دانست. رئیس شورای شهر هم عامل آلودگی هوا را ندادن بودجه اتوبوس و مترو توسط دولت عنوان کرد.

امید سلیمی بنی: یک استاد دانشگاه به گفتگوی ویژه خبری در شبکه دو سیما دعوت شده بود تا در نشستی که به مناسبت بررسی آلودگی خفه کننده هوا در تهران، جان و سلامت شهروندان را به خطر انداخته، با نماینده دولت و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت، درباره مقصر‌های آلودگی هوا بحث کند. مهمانی که مجری برنامه او را به نام دکتر حسینی، استاد دانشگاه معرفی کرد، ولی در اصل رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بود. هرچند او آماری را ارائه کرد شبیه آمار جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران. اما مجادلات دکتر حسینی و مهدی چمران، رییس شورای شهر با سعادت، نماینده دولت در بحث نوسازی خودرو و سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران، لحظاتی عجیب را در گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب، ۶ دی ۹۴ رقم زد.

سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران که به صورت تلفنی در برنامه حضور داشت، البته در پاسخ به مهمان همنام خود، آمار برخورد قانونی ۵۳۰ هزار موردی را در ۹ ماه اخیر با خودروهای دودزا و آلاینده و فاقد معاینه فنی اعلام کرد. بعد هم گفت: «واقعیت های میدانی را نمی شود با این حرفهای به اصطلاح علمی، گم کرد.»

سردار حسینی که پیدا بود از مرگ افسر پلیس و بیماری همکارانش در کف خیابانهای آلوده پایتخت به شدت ناراحت است، حتی به دلجویی مهدی چمران، رییس شورای شهر که در استودیو مشغول ذکر مصایب پول نگرفتن شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی بود، وقعی نگذاشت و او را نیز به انتقاد گرفت و گفت: برگه ای که شما به صاحبان خودرو به عنوان معاینه فنی می دهید، کاغذ پاره است.

چمران البته، سعی کرد این طعنه را نشنیده بگیرد و مثل همیشه میانه را در دعوای دو مهمان همنام، سردار حسینی و دکتر حسینی بگیرد، ولی باز هم طاقت نیاورد و گفت: «اگر این کاغذپاره خوب اجرا شود، باز هم ۱۲ درصد از مشکل آلودگی حل می شود.»

در این بین، چیزی که کسی نپرسید، از نقش شهرداری در کاهش آلایندگی هوا بود و اینکه چرا اتوبانها دو طبقه می شود و بودجه های میلیارد صرف پروژه هایی شده که باعث گازخوردن بیشتر خودروها در خیابانها می شود و سر مترو از این خیر و بخشش هزاران میلیاردی همچنان بی کلاه مانده.

در ادامه، مشروح این میزگرد داغ را بخوانید:

برنامه جامع آلودگی هوا در سال ۹۳ مصوب شد و دستگاه ها موظف به همکاری شدند. دستگاه ها به وظایف خود عمل کردند؟
مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران: آلودگی هوا به سادگی پاسخ می دهد که دستگاه ها به وظایف خود عمل کردند یا خیر. کمبود قانون نداریم. یکبار در سال ۷۸ و یک بار در دهه هشتاد تصویب شد و دو سال پیش هم مجددا تصویب شد در شورای سوم هم قانون را به روز کردیم و به دولت دادیم. آنها هم استقبال کردند از ۲۳ دستور العملی که بود ولی آنگونه که می بایست به اجرا در نیامده و نتایجش را می بینیم.


۸۰ درصد آلایندگی متعلق به خودروهاست. علت استاندارد نبودن است یا فرسوده بودن؟
دکتر حسینی:
۸۰ درصد آلایندگی ها مربوط به خودروها، دیزلی، موتورسیکلت هستند و اکثر این میزان مربوط به دیزلی، موتورسیکلت و خودروهای کاربراتوری است. در تمام بندهای مصوبه سال ۹۳ عدم انجام یا کم کاری می بینیم. مانیتور آلایندگی نیز می شود همین را می گوید.

سید وحید سعادت سرپرست معاونت نوسازی ستاد مدیریت سوخت به صورت تلفنی وارد بحث شد. (ولی اشتباها تصویر شفیعی، مدیر سابق ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت، پخش شد.)

آمار تعداد خودروهای فرسوده در کشور چقدر است؟
سعادت:
بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده در کشور داریم که شامل سواری، سنگین و وانت و غیره می شود. این رقم انباشت سالهای گذشته است و در کل کشور پراکنده است. خودروهای فرسوده کلانشهرها، کمتر هستند.

روش از رده خارج کردن خودروهای فرسوده چطور است؟
سعادت:
سالهای ابتدایی از کانال خودروسازها بود. سالهایی نیز کمک های دولتی در ۸ سال اخیر باعث از رده خارج کردن یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو شده. در سال ۹۱ و ۹۲ افول داشتیم و در سال ۹۳ با مصوبه جدید، الزام اسقاط توسط واردکنندگان و مسئولیت زیست محیطی واردکنندگان خودرو باعث رونق شد و باعث شد ۴۷۰ هزار خودرو از سال گذشته تاکنون اسقاط شود.

چقدر طول می کشد مابقی خودروهای فرسوده از رده خارج می شوند؟
سعادت:
دستگاه های مختلف به این آمار دسترسی دارند و آماری نیست که ستاد بخواهد بسازد. آمار را همه دسترسی دارند. بسته به ورود خودرو و شماره گذاری خودروهای وارداتی این طول می کشد. نوسازی صرفا به عهده وارد کنندگان نیست. الزام بر تولید کنندگان خودرو نیز هست.

سالی ۶۰-۷۰ هزار خودرو با این روش خارج می شود؟

سعادت: سال گذشته ۱۱۰ هزار خودرو از رده خارج شد و چون تعداد زیادی ثبت سفارش شده بود سال گذشته به ۳۱۰ هزار خودرو رسیدیم. در تاکسی، بحث جایگزینی داریم.

آمار را قبول دارید؟
دکتر حسینی:
نهایتا برآیند این است که در شهر تهران تعداد زیادی خودروی فرسوده نزدیک به ۱۲۰ هزار خودرو و تعداد زیادی حدود ۳۰۰ هزار خودروی کاربراتوری از سال ۸۲ تا قبل، ۱۰ درصد ناوگان خودروی تهران است ولی ۵۰ درصد آلودگی را باعث می شود. سالی ۲۰۰۰ تاکسی نوسازی می شود.

چمران: ما از نوسازی تاکسی ها راضی نیستیم. تاکسی های فرسوده را جزء خودروهای فرسوده به حساب نمی آورند. در حالی که رفت و آمار این تاکسی ها بیشتر است. لااقل این تاکسی ها را هم جایگزین می کردید.

سعادت: جایگزینی تاکسی چند وجهی است. واردکنندگان بدون وام و جایگزین اسقاط می کنند و به سرعت این کاررا می کنند.

چمران: چرا تاکسیهای تهران باید فرسوده بمانند؟

دکتر حسینی: تاکسی، ستاد، بانک، شهرداری همه با همدیگر مشکل دارند. تاکسی ۳-۴ برابر خودروهای عادی تردد دارند.

سعادت: ۱۷ هزار تاکسی فرسوده ای که وجود دارد، شاید مربوط به سال آینده هم هست. موجود این خودروها،‌الان ۱۰ هزار تاست.

دکتر حسینی: ۱۷ هزار تا درست است.

سعادت: ما منکر اولویت نوسازی تاکسی نیستیم.

چمران: بحث اینجاست که تاکسیهای فرسوده را تعویض نمی کنند. فقط ستاد مسئول نیست. بانکها مسئولند، خودروسازان مسئولند و پروسه خیلی سخت است تا اینها تعویض شوند.

سعادت: این پروسه نیاز به هماهنگی بین بخشی از وزارت کشور، تاکسی رانی شهری و ... نیاز است. از اواسط شهریور ماه سال جاری پروسه جدید اسقاط تاکسیها شکل گرفت و ۱۷۰۰ نفر ثبت نام امسال بود که به بانک معرفی شدند. عملا ما یک پروسه سپرده وثایق و تضامین به بانکها را داریم.

چمران: چیزی که کم داریم هماهنگی بین دستگاه هاست. وزارت صنایع باید پا به میدان بگذارد. بزرگترین مشکل ما نبود مدیریت یکپارچه شهری است. مشخص نیست کی باید چه کار کند. اتوبوس، مترو چه طوری باید جایگزین سواری شود؟ مردم را تشویق به استفاده از وسایط نقلیه عمومی کنیم. ولی نیست. کمبود در اتوبوس و تاکسی داریم.

چرا کمبودها جبران نمی شود؟
چمران:
هر سال باید ۱۰۰۰ دستگاه به تهران واگذار شود. ۷ هزار اتوبوس سال ۹۲ داشتیم و گفتند هر سال ۱۰۰۰ دستگاه باید جایگزین شود. ۷۰۰۰ دستگاه کم است و باید ۱۱ هزار دستگاه داشته باشیم. ۶ سال است دولت و وزارت کشور هیچ اتوبوسی به تهران نداده. هر نوع اتوبوسی که بدهند، مانند سوخت CNG و گاز استفاده می کنیم. الان ۶ سال است اتوبوس وارد شهر تهران نشده، مگر این که شهرداری مجبور شده اتوبوسهای دوکابینه از چین بخرد و وارد کند. شهرداری نمی تواند ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس بخرد. برای مترو نیاز به فایناس خارجی دارد. با ۵۰ میلیاردی که می گیریم می شود ۳۰۰ متر مترو ساخت در حالی که نیاز به ۲۵ کیلومتر مترو داریم. مدیریت مترو در ساخت در حد خوبی است. خودمان می توانیم بسازیم و نزدیک به ۵۰ درصد واگنها را خودمان می سازیم که بقیه اش را باید وارد کردیم.

دکتر حسینی: برنامه کاهش آلودگی هوا، ارزان نیست. بلکه شامل سوبسید می شود و هر ریالی که صرف می شود باعث سرمایه گذاری ۱۵ برابری می شود. هیچ شهری با بودجه خودش نمی تواند این برنامه را پیش ببرد و نیاز به بودجه های ملی است.

رضا امینی رئیس شورای شهر اصفهان به صورت تلفنی وارد گفتگو شد.
چند روز است هوای اصفهان آلوده است. چرا؟
امینی:
اصفهان نیز مستثنی از کلانشهرها نیست. اصفهان البته در محاصره صنایع آلاینده است. نقش دولت در کمک به کلانشهرها برای تامین اتوبوس، اعطای تسهیلات به تاکسی داران بی بدیل است. عوامل آلودگی مشابه است ولی صنایع بیشترین مشکل را در اصفهان دارند. برای تعیین میزان و سهم آلایندگی در اصفهان، دیروز طرحی را به تصویب رساندیم. امیدواریم نقش دولت در این زمینه بیشتر از گذشته شود. اگر هفته ای ۱۰۰۰ متر خیابان در عرض ۲۰ متر ایجاد کنیم، فقط پاسخگوی پارکینگ خودروهایی است که هر هفته شماره می شوند.

خودروها باید معاینه فنی داشته باشند. مردم می گویند دقت و حساسیت در این باره نیست. شورای شهر چقدر نظارت دارد؟

چمران: جاهایی که معاینه فنی را انجام می دهند، از لحاظ معاینه فنی دقیق هستند. ممکن است در خارج از شهر یا تخلفاتی در داخل شهر باشد، ولی دقت لازم صورت می گیرد. آمار دقیق معاینه فنی را ندارم. در ماه های مختلف فرق می کند، در ماه های ابتدای سال، مراجعه به مراکز معاینات کند است و بیکار می مانند و می خواهند تعطیل کنند. آخر سال که می شود، صف ها طولانی می شود. اگر معاینه فنی در طول سال تقسیم شود نه صف ایجاد می شود نه مرکز تعطیل می شود. آنچه در تهران صورت می گیرد با دقت و اشراف است. اگر تخلفاتی هم باشد رسیدگی می کنیم.

دکتر حسینی: موتورسیکلتها هم باید معاینه فنی شوند ولی ما هیچ اعمال قانونی روی موتورسیکلتها نداریم. در تهران ۱ میلیون موتورسیکلت داریم که عمدتا ۱۲۵ سی سی کاربراتوری هستند که هر کدام ۴ برابر یک خودرو آلایندگی دارند.

چمران: موتورسیکلتها بسیار بیشتر است.
دکتر حسینی: ما در منطقه ۱۲، ۹۰۰ هزار تردد خودرو را ثبت کردیم. اینها ساخته می شوند و حتی بعضا سند هم ندارند. جریمه هم فایده ای ندارد. حتی صاحب موتورسیکلت هم شناسایی نمی شود.

سردار حسینی رئیس راهنمایی و رانندگی تهران به صورت تلفنی وارد بحث شد.
چرا پلیس قاطعنامه با خودروها و موتورسیکلتهای آلاینده برخورد نمی کند؟
سردار حسینی:
در تهران ۳میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو وجود دارد. حدود ۴۵ درصد اینها، زیر ۵ سال ساخت هستند و نیاز به معاینه فنی ندارند. کار میدانی انجام دادیم در طول هفته گذشته.... (ارتباط قطع شد.)

چمران: چرا مجلس ۵ سال را برای معاینه فنی گذاشت؟ ما معتقدیم حداکثر باید ۲ سال باشد، ولی قانون وجود دارد و باید اصلاح شود. موتورسیکلت ها هم پیشنهاد می دهیم برقی باشد. مردم استقبال می کنند. منتهی موتورسیکلت برقی در ایران ساخته نمی شود. باید وارد شود. باید از سود بازرگانی بکاهیم تا مردم بخرند.

سردار حسینی: عرض می کردم ۴۵درصد خودروهای تهران نو هستند و نیاز به معاینه فنی ندارند. در بررسی میدانی ما ۴۳ درصد دارای برگ معاینه فنی هستند و خودروهای فاقد معاینه فنی کمتر از ۱۳ درصد است. نکته مهم و قابل توجه این است که از ۴۳ درصد دارای برگه معاینه فنی، بیشتر اینها، دارای آلایندگی و دودزایی بودند. یعنی با چشم هم دودی که از اگزوز آنها خارج می شود، هم دیده می‌شد. بیش از ۵۰ درصد خودروهای دارای معاینه فنی به وسیله ارتباط و دلالی برگه گرفته اند.

ولی آقای چمران می گوید در مراکز معاینه فنی خیلی دقیق نظارت می کنند. اینها در تهران انجام نمی شود؟
سردار حسینی:
در تهران وضعیت بهتر است ولی باز هم مسایلی وجود دارد. بیشتر معاینه فنی ها از شهرهای اقماری و اطراف گرفته شده بود. اظهارنظرهای غیرکارشناسانه و غیرمسئولانه کسانی که برای فرافکنی و برداشتن مشکل از روی دوش خودشان می آیند، باعث این مشکل شده.

چقدر خودروهای آلاینده را توقیف کردید؟
سردار حسینی:
ما در ۹ ماه اخیر ۵۳۰ هزار برخورد داشتیم به صورت توقیف، جریمه و ... بوده.

دکتر حسینی: آمار شما غلط است.

سردار حسینی: آمار خودتان غلط است.

دکتر حسینی: شما با آمار غلط بحث می کنید.

سردار حسینی: آمار غلط، آمار ایشان است که متاسفانه فکر کردند می شود با مباحث عملیاتی که نیاز به کار میدانی دارد با جزوه و کتاب دانشگاهی برخورد کرد.

نظر آقای چمران چیست؟
چمران:
نمی خواهم این بحث را ادامه بدهیم. ما مخلص سردار حسینی هم هستیم. اگر جایی تخلفی است، ارائه بدهند. اگر جایی خوب معاینه فنی انجام نمی شود، اعلام کنند، ما در خدمتشان هستیم. متاسفانه در نتیجه، آلودگی هوا را می بینیم که بیش از ۸۰ درصد آلایندگی متعلق به خودروهاست. ما از راهنمایی و رانندگی گلایه ای نداریم.

ولی شما موقع حرفهای سردار حسینی سر تکان دادید؟
چمران:
من روی آمار ۵۳۰ هزار جریمه مشکل داشتم. این عدد خیلی بزرگ است. نمی دانم اینها معاینه فنی رفته اند یا نه. اگر پلیس این حجم برخورد را کرده باشد باید تحسینشان کنیم.

سردار حسینی: کدام عقل سلیم و منطق می گوید این آلودگی با این حد و شرایط وحشتناک را فقط ۳۰۰ هزار خودرو ایجاد می کند؟

دکتر حسینی: محاسبات دانشگاهی این را می گوید.

سردارحسینی: محاسبات شما را قبول نداریم.

دکتر حسینی: محاسبات علمی این را می گوید. همان محاسباتی که شما قبول ندارید می گوید یک خودروی کاربوراتوری به ازای هر کیلوگرم پیمایش ۴۰ گرم آلودگی ایجاد می کند. یک خودرو با استاندارد یورو ۲، برای هر کیلومتر پیمایش ۲.۷ گرم آلایندگی ایجاد می کند. محاسبه تفاوت اینها، دکترا نمی خواهد. هر دانشجوی ترم اولی هم می تواند این را حساب کند. به نظر من پلیس در برخورد با متخلفان و دودزاها، اغماض کرده و باعث این وضعیت شده.

سردار حسینی: یک خودرو با یک تکه کاغذ پاره به عنوان معاینه فنی مشکلش حل نمی شود. بیش از نیمی از خودروهایی که کاغذ معاینه فنی دارند، دودزا هستند. این که تصور کنیم با دادن یک تکه کاغذ پاره به نام معاینه فنی می شود مشکل را حل کرد، قطعا اشتباه است. باید علت ها را جویا شد. اگر وضعیت ناوگان خودرویی امروز مناسبت تر است یا ۱۰ سال پیش؟

آقای سردار حسینی. می شود توضیح بدهید منظورتان چیست و رفع زحمت کنیم!
سردار حسینی:
توسعه نامتوازن شهر تهران به عنوان مراکز متعدد اقتصادی، سیاسی، تجاری، فرهنگی، آموزشی، درمانی و الی ماشالله مشکلات که می بینیم در کلانشهرها است. به جای اینکه بیاییم ساده انگارانه و مثلا علمی مسایل پیش پاافتاده ای که واقعا با عقل و منطق جور درنمی آید داشته باشیم. چرا این دودوتا چارتا، ۵ سال پیش خودنمایی نمی کرد؟

مهندس چمران شما صحبت خاصی دارید؟
چمران:
نمی خواهیم کسی را اینجا گیر بیندازیم. معاینه فنی حدود ۱۲ درصد تاثیر در آلایندگی دارد. موتورسیکلت ۱۲ درصد دارد. اتوبوس آنقدر درصد! تاثیر دارد. (متن سخن چمران) هیچ کس ادعا نمی کند معاینه فنی مشکل را حل می کند. معاینه فنی یک کاغذپاره نیست. وقتی دکتر می رویم یک نسخه می دهد و همین نسخه و کاغذپاره ما را خوب می کند. اگر این کاغذپاره معاینه فنی هم خوب اجرا شود، همین ۱۲ درصد درست می شود.

چرا برخی از مناطق تهران را تعطیل می کنیم و جاهای دیگر را نه؟
چمران:
ایستگاه های هواشناسی در سطح تهران، تفاوت دارد و وقتی آلایندگی از ۱۵۰ بالاتر برود، در برخی مناطق مدارس را تعطیل می کنند و بقیه جاهای دیگر که آلاینده نیست را تعطیل نمی کنند.

نتیجه گیری عجیب مجری در انتهای این گفتگوی پربرخورد از همه شنیدنی تر بود: چند روز دیگر روز هوای پاک است و دور همدیگر جمع می شویم و کف می زنیم و سوت می زنیم ولی باید یادمان باشد که پاسخگوی مرگ و میر شهروندان نیز باشیم.

۴۷۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 493277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    52 13
    استاد حسینی فوق دکترا دارن تو این زمینه و حرفشون کاملا درست بود یه چیزی که بهش پرداخته نشد تو بحث این هست که اصلا موتور هایی که برای سواری ها تولید میشن تکنولوژی خیلی قدیمی و با الودگی بالا هستند در کنار خود موتور سیکلت های کاربراتی و مینی بوس های دیزلی قدیمی اینا باید از سطح شهر جمع اوری بشن
    • بی نام GB ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
      45 4
      فوق دکترا مدرک نیست. عمو ما پرو ژه پژو هشی دو یا سه ساله برای دارندگان مدار ک دکترا است
    • سیا A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
      0 0
      باید اسمشو عوض کنند بگذارند ، تعیین مقدار آلایندگی، چون اگر تسمه های خودرو فرسوده باشند ، لنت ترمز و صفحه کلاج رو به تمام شده باشند، سیم کشی خودرو مشکل داشته باشد و یا قطعاتی همچون طبق، سیبک و غیره مشکل داشته باشند ، این مرکز متوجه این ایرادات اساسی و حادثه ساز نمیشود.
  • مسعود IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    71 4
    خدایش رییس راهور درست میگه ؛همه ما هم میدونیم که معاینه فنی که ماها داریم چجوری دریافت میشه پولو واریز کن کارتت رو بگیر
  • بی نام A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    132 2
    اگر باغات از بین نرفته بود و برج نشده بودند و همچنین به جای اتوبان دو طبقه،مترو ساخته بودند این همه الودگی نداشتیم
    • بی نام IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
      27 1
      درست ترین حرف.
    • مسعود A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
      7 0
      انتهای بزرگراه همت پشت پارک چیتگر تشریف ببرید ببینید شهرداری محترم وقت بادادن مجوز ساخت به تعاونی مسکن ها ی مختلف چه بر سر تهران اورده شهرداری در دادن مجوز ساخت و ساز تخلف میکنه پلیس ماشین های دود زا رو جمع نمیکنه دولت هم پول و به کارخانجات بسیار عزیز اتومبیل سازی میده نه مترو مامردم هم که هیچکاریاز دستمون بر نمیاد
  • من AU ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    50 0
    اومدن پولی که میشد داد برای ساخت چند خط مترو دادن اتوبان دوطبقه. چون به چشم میاد و برای تبلیغات انتخاباتی بیشتر به کار میاد
  • کیا IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    24 0
    وضع خیلی خرابتر از این حرفاست که با معاینه ی فنی حل بشه.. از ما که گذشت ولی از الان اقدام کنید که نسلهای دیگه این مشکل رو نداشته باشن.. هرچند خیلی بعییده حل بشه با این تفاسیر
  • شهروند IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    24 2
    به نظرمیرسد صحبت های فرمانده پلیس راهور به دلایل زیر منطقی تر و صحیح است ؛ اولا انبوه خودروها و ...در طول سال وجود دارند ولی شرایط چرا همیشه بحرانی نیست؟ دوما اینهایی که آقایان ادعا کرده اند علت اصلی ماجرا نیست بلکه حواشی و نتایج ماجراست . ضمن اینکه نباید از نقش لوازم یدکی تقلبی و چینی و بعضا تعمیر کاران تعویض کار و ... غافل بود ولی ظاهرا اصل ماجرا ریشه در تراکم فروشی و انحراف منابع پولی و بانکی از کشاورزی و تولید بسوی ساخت و سازهای خفه کننده در کلانشهر ها و ایجاد جاذبه برای سکونت در شهرها و توزیع نامتوازن تراکم جمعیت در سطح کشور با اتکا به درآمد مبتنی بر دور زدن مقررات شهرسازی وخصوصا در تهران به علت برج سازی و نابودی باغها و ریه های شهر و بیتوجهی به حق نفس کشییدن و محیط زیست شهروندان دارد.
  • کسری A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    2 0
    تا برگه های معاینه و سیستم چکینگ معاینه به کارت هوشمند تغییر نیابد همین آش است و همین کاسه. سلام من رو به رییس شورای شهر تهران، رییس پلیس راهور و خانم ابتکار برسونید بگید من تا ماه 12 سال 1397 کاغذ معاینه فنی جعلی دارم چون این افسرا فقط کاغذ داشته باشی واسشون کافیه. تازه پرسشم کردم که مثلا من..... ان هزار تا ادم رو میشناسم که این شکلی میرن و میان. خوب مملکت قانون نداره چکار کنیم....؟
  • رضا ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    2 0
    فقط أين شش ماه دوم سال از أين بحثها مي شود تا وقت خود و برنامه شان را پر كنند با أمدن شش ماه اول سال (بهار و تابستان ) و از بين رفتن پديده وارونگي مشكل الودگي هوا فر أموش شده و مشكل كمبود أب مطرح مي شود كه هم وقت مردم را مي گير دو هم وقت مسئولان را أين مشكلات با حرف حل نمي شود دل سوزي مي خواد كه نيست
  • تهرانی زاده IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    1 0
    باید تجربه‌ی شهرهای بزرگ دیگر عیناً اجرا شود، مشکل اینه که ما فکر می‌کنیم خیلی می‌فهمیم به همین‌خاطر همیشه مسئولان ما سعی دارند چرخ را از نوع اختراع کنند که نتیجه‌اش می‌شود وضعیت کنونی شهر تهران. پرسش دیگر آیا در تمام دنیا این‌طور هست که مردمانشان از تمام کشور پا می‌شوند می‌آیند به پایتخت و در آنجا با هر وضعیت اقتصادی ماندگار می‌شوند؟ الآن جوانان تهرانی همه بی‌خانه هستند اما می‌بینی سرمایه‌دارهای شهرستانی همه دارو ندارو کارخانه و زمین و گله را رها می‌کنند و به محض آنکه وضعشان خوب شد به تهران سرازیر می‌شوند. کی و چه وقتی می‌خواهد جلوی مهاجرت به شهرهای بزرگ را بگیرد؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    2 0
    شهردار باید استعفا بده
  • جواد IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    2 0
    آقا این دعوا ها الکیه این بحث ها هر سال تو 6 ماه دوم سال اتفاق می افته برای ساکت کردن مردم و در نهایت با افزایش جرایم رانندگی مقصر اصلی مردم شناخته میشوند.شهرداری و خودرو سازی و پلیس و سایر نهادها بی تقصیر هستند.مقصر مردمی هستند که خودرو بی کیفیت با 3 برابر ارزش میخرند .پول بیمه و عوارض و رو یکساله میدهند ولی نصف سال نمیتونند استفاده کنند.من بعنوان یکی از اعضای این گروه خونخوار از مسئولین عذر خواهی میکنم.
  • تقی A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    2 0
    ساختن مترو باعث حذف الایندگی میشه ولی ساخت اتوبان دوطبقه وتونل باعث رفت وامد های خودروهای دودزا والایندگی بیشتر خواهد شد باخارج کردن هواپیماهای از رده خارج واتوبوس ومینی بوس وموتور سیکلت شاید بتوان مردم را نجات داد
  • شهروند EU ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    1 10
    بنظرشما اتوبان همت كه بعد از ظهرها ساعتها مجبوري بخاطر ترافيك مثل مورچه حركت كني اگر دوطبقه بودو ترافيك رواني داشت بهتر نبود؟ تصور كنيد همين حجم اتوموبيل موتورشون درجا تو ترافيك كار كنه چقدر آلاينده هست؟ اينقدر به اتوبان صدر نتازيد همه شما ميني بوسها و كاميونها و تاكسيهاي شهرداري و حتي خودروهاي جمع آوري زباله را ديديد كه چه دودسياه و سفيدي را به خوردمان ميدهند. واقعيتها را بپذيريم. طرح زوج و فرد هم يك طرح شكست خورده است چون همه بجاي يك اتومبيل دو يا سه تا تو پاركينگ منزلشان هست كه البته به كام فروشندگان خودروهاي داخلي بوده است شما يه سر به پاركينگ اتوبوسها ترمينالها بزنيد مفهوم آلايندگي واضح است همه شان هم ازون كاغذ پاره ها دستشون هست
  • دکتر احترام DE ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 1
    متاسفانه شما بدون تحقیق در مورد تحقیقات دکتر حسینی قضاوت می کنید ایشان نمونه های دوده الاینده شهر تهران را برای مجامع معتبر علمی فرستاده و منابع تولید این دوده را کاملا شناسایی کردند منابع متحرک شامل دیزل و خودروی کاربراتوری پل دو طبقه در اصفهان و مشهد هم داریم؟ چه ربطی دارد که بعضی گفتند شهرداری پل زده تراکم فروشی کرده و غیره اینکه دیزل ها و موتورسیکلت های ما قدیمی ترین فناوری را دارند چه ربطی به تراکم و ...دارد مگه قم تراکم دارد وسط بیابون که الان این هم الوده شده بابا چرا علم رو کاغذ پاره می خونین رو هوا حرف می زنید
  • علیرضا EU ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    1 0
    بارها این مساله رو در صفحات شما گفتم ولی چاپ نکردید بازهم میگم مختارید چاپ کنید مهمترین عامل تشدید آلودگی شهر تهران مسدود کردن کانالهای تهویه این شهر با ساخت و ساز های بلند مرتبه در غرب تهران است که مهمترین مسیر وزش باد وجهت غربی شرقی آن است. باید اینگونه ساخت و سازها متوقف شوند وگرنه وضع هم از این بدتر خواهد شد
  • شهروند 2 A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 1
    همه میدونیم دلیل اصلی تولید خودروی بی کیفیت داخلیه و تا جلوش گرفته نشه اوضاع همینه.
  • یک شهروند IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    1 0
    درود به سرداربزرگوارکه واقعیت راگفت من بعنوان یک شهروند میگم مقصراصلی شهرداری وشورای شهراست که مدام درحال صدورمجوز ساخت هستندودرختان راتارومارکردندچون درختان فیلترهای طبیعی طبیعت هستند ومعلوم هم نیست این پولها کجامیره وهمیشه هم با کمبودبودجه مواجه هستند جناب چمران شماهم نگران بازارکساد مراکزمعاینه نباشید همشون اوضاع مالیشون توپه منتهاخوب مجوزاین مراکزمتعلق به افرادخاص است که دربازارآزاد وبادلالهایی که دارن پول خوبی به جیب میزنند.ازطرفی دررابطه باموتوربرقی فرمودید موتوربرقی خبرازقیمت پبشنهادی آقایون انشاالله که داریدمن خودم موتورسیکلت دارم وامیدواربودم که بتونم تبدیلش کنم موتوربرقی ولی چیزی ازلحاظ فیمت وتبدیل آن شنیدم که سخت مایوس شدم خواهشا حداقل چیزی که میفرماییدکمی تحقیق کنیدبدنیست
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    1 0
    از این بگو و مگو ها سی واندی است میشنویم ولی چاره هیچ دردی نیست و فقط دودش به چشم مردم بی دفاع میرودآخر هم باید دنبال پرتغال فروشی فرضی گشت نه تنها موضوع آلودگی بلکه در همه مشکلات جامعه وضع همین است فقط حرف و شعار
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    3 0
    تنها خوبی آلودگی‌ها این بود که مردم دیگه گول ظاهرسازی‌های شهرداری و قالیباف رو البته امیدوارم نخورند
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    2 0
    عزيز جان مشكل اينجاست كه شهرداري محترم تهران را به پول مي فروشند چه در زمينه ساخت و چه در زمينه فروش طرح ترافيك ، همين واگذاري طرح ترافيك ببينيد چند درصدشان طرح ترافيك در اختيارشان غير ضروري است طرف يك مسئول ساده است خودش و زن و بچه اش طرح ترافيك دارند مردم ديگه چرا بايد تاوانش را پس بدهند من و زن و بچم بايد وايستيم كنار خيابون سگ لرزه كنيم
  • حسین A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    1 1
    سلام .کمال بی انصافی است دیوار کوتاه تراز پلیس راهور پیدانکردید تا الودگی را توجیه کنیدکیفیت خودرو و....را نمبینید مجری واجراکننده فانون را گرفتیدوافعاجای شرمساری وخجالت دارد.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    10 0
    چرا شهرداری پاسخگو نیست؟ اینهمه برج سازی و تخریب باغها و قطع درختان؟