۰ نفر
۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۸

تخلیه 10 هزار بشکه نفت در رودخانه کرخه با واکنش جدی سازمان محیط زیست روبه‌رو نشد

مژگان جمشیدی: در پی نشت نفت از خط لوله 18 اینچ انتقال نفت در مسیر دهلران و چشمه خوش به اهواز، در روز سوم اسفند ماه سال جاری، بیش از 90 کیلومتر از رودخانه کرخه آلوده به نفت شد. استاندار خوزستان در همین زمینه از پیشروی آلودگی کرخه تا تالاب هورالعظیم و قطع آب شهرستان های شوش، حمیدیه، هویزه و دشت آزادگان به مدت چند روز خبر داد. اما رییس سازمان حفاظت محیط زیست که تا 10 روز بعد از این واقعه مهر سکوت بر لبان خود زده بود و کوچکترین واکنشی به این فاجعه نشان نداده بود سرانجام هفته گذشته در حاشیه دیدار با رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس دانمارک به پرسش خبرنگاران در این زمینه پاسخ داد.

فاطمه واعظ جوادی در پاسخ به این پرسش که آیا از وزارت نفت شکایت کرده اید و یا مسئولان این واقعه را جریمه کرده اید گفت: ورود نفت به رودخانه کرخه عمدی نبوده است بنابراین وزارت نفت از سوی محیط زیست جریمه نمی‌شود و با توجه به اینکه وزارت نفت تعویض خط لوله از کرخه به خوزستان را در دستور کار قرار داده بود و تعویض لوله را انجام داده بود اما در واپسین لحظات پوسیدگی باعث نشت نفت شد این مسئله قابل پیگیری نیست!

عمدی یا سهوی مهم نیست
این اظهارات از سوی فاطمه واعظ جوادی در حالی مطرح می شود که قانون، صرف نظر از اینکه آلوده کردن منابع آب و خاک عمدی بوده یا سهوی ، مرتکبین را مشمول ماده 688 قانون مجازات اسلامی ، مجرم شمرده و تشخیص اینکه آیا اقدامات عوامل آلوده کننده آب و خاک ، تهدید علیه بهداشت عمومی بوده یا خیر ، حسب مورد به سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت موکول کرده است . با این وجود رییس سازمان محیط زیست که همواره رضایتمندی خود را از عملکرد وزارتخانه های نفت و نیرو و راه و ترابری پنهان نکرده و بارها اعلام کرده که به دستور رییس جمهور، وزرا و اعضای کابینه دولت حق ندارند علیه هم شکایت کنند و مقابل هم بایستند، این بار هم خطای وزارت نفت را ندیده گرفت. این در حالی است که رییس سازمان محیط زیست خود اعلام می کند که تا کنون حدود 10 هزار بشکه نفت در اثر نشت از لوله ها به داخل کرخه تخلیه شده است .

وی همچنین درباره میزان خسارات وارده به محیط زیست در اثر نشت نفت، حتی تعیین بروارد خسارت را از وظایف وزارت نفت عنوان کرده و گفته: اطمینان خاطر می دهم که برای وزیر نفت قطعاً مسائل زیست محیطی و خسارت وارد شده بسیار مهم است و بدون شک برآورد خسارت خواهد کرد. جوادی از دستور رییس‌جمهور برای پاکسازی رودخانه «کرخه» از آلودگی نفتی خبر داده و می گوید: بر این اساس دکتر محمود احمدی‌نژاد دستور داد تا نفت‌های استحصال و جمع‌آوری شده از محل خارج و خاک منطقه نیز پاکسازی شود. اما اینکه چطور می توان خاک آلوده شده را پاکسازی کرد او دیگر سخنی نگفته و به ذکر همین نکته بسنده کرده است.

آب 200 هزار نفر از مردم خوزستان آلوده شد
از سوی دیگر  نماینده دشت‌آزادگان و هویزه نیز با گذشت بیش از 10 روز از آلودگی کرخه همچنان از تهدیدات آلودگی نفتی کرخه برای هورالعظیم ابراز نگرانی کرده است. هاشم سواری همچنین می گوید: در حال حاضر آب مورد نیاز حدود 200 هزار نفر از جمعیت حاشیه رودخانه و 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی، از طریق رودخانه کرخه تامین می‌شود که متاسفانه رخ دادن حادثه نشت نفت در رودخانه کرخه با زمان آبدهی زمین‌های زراعی در دشت آزادگان و هویزه همزمان شد. در پی این حادثه، دبی آب خروجی از سد کرخه به منظور مقابله با مشکل نشت نفت در سطح آب کاهش یافت.

 وی می افزاید: این موضوع موجب افزایش شاخص شوری آب در پایین دست رودخانه کرخه در دشت آزادگان شده و در نتیجه موجب شوری آب شرب در شبکه توزیع آب دشت آزادگان، هویزه، بستان و دیگر روستاهای این منطقه شده است. به گفته وی حتی آب شرب در برخی نقاط شهرستان بوی نفت می‌دهد. این در حالی است که 70 درصد جمعیت شهرستان دشت آزادگان و هویزه از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می‌کنند که آلودگی کرخه با نفت ، علاوه بر آثار سوء بهداشتی و زیست محیطی ، خسارات هنگفتی را به اقتصاد مردم محلی وارد خواهد کرد.

نشت نفت از یکی از خطوط لوله انتقال نفت در حالی به وقوع پیوسته که سالهاست گروههای زیست محیطی نسبت به آلودگی های ناشی از فرسودگی لوله ها در مناطق محتلف کشور به ویژه در استان خوزستان هشدار می دهند . نشت نفت تاکنون چندین بار تالاب شادگان که یکی از تالابهای بین المللی جهان است را آلوده کرده اما همچنان برنامه ای برای تعویض و یا بهسازی خطوط لوله نفت به طور جدی وجود ندارد .

اظهارات ضد و نقیض درباره مصادیق شهادت محیطبانان
فاطمه واعظ جوادی همچنین در حاشیه دیدار خود با مقام دانمارکی به سئوالات دیگری هم پاسخ داده که هریک جای بحث فراوان دارد .

وی در پاسخ به شهید محسوب شدن محیطبانان گفت: اگر محیط‌بانان رسمی باشند از طرف سازمان خدمات می‌گیرند اما تا جایی که مطلع هستم بنیاد شهید پذیرفته است که حقوق و مزایای شهیدان محیط زیست پرداخت شوداین در حالی است که رییس بنیاد شهید هفته گذشته این موضوع را تکذیب کرد و گفت : شهید تنها به کسانی که اطلاق می شود که در ر اه حفظ آب و خاک و در جبهه های جنگ کشته شوند.

دولت مخالف ظروف یک‌بار مصرف
او همچنین از مطرح شدن استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی در کمیسیون زیربنایی دولت و الزام ادارات دولتی برای استفاده از ظروف قابل بازیافت سخن گفته این در حالی است که در برنامه های سازمان محیط زیست همچنان از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده می شود!

جوادی همچنین اخبار مهاجرت و کاهش جمعیت پرندگان تهران راتکذیب می کند و می گوید : این که واقعا مطالعه‌ای در این خصوص انجام شده است یا خیر ما هم خوشحال می‌شویم از آن مطلع شویم و اگر اطلاعات مدونی از سرشماری گونه‌ای خاص از سوی محافل علمی موجود است، در اختیار ما قرار گیرد. اما به نظر نمی‌رسد چنین اخباری سندیت داشته باشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =