هوشنگ صدفی - منتقد - با ارزیابی سریال «کیمیا»، نگاهی به طولانی‌ترین مجموعه رسانه ملی داشته و انتقادهایی را در این زمینه مطرح کرده است.

در ابتدای مطلب این منتقد، آمده است:

«مجموعه تلویزیونی "کیمیا" به‌رغم تلاش دست اندرکاران تولید آن نتوانسته اقبال موثری در بین مخاطبان رسانه ملی داشته باشد هرچند که مسئولان مرکز سنجش افکار رسانه ملی با این ایده نگارنده موافق نباشند ولی به دلایل عدیده‌ای می توان گفت این فیلم توفیق چندانی در جذب مخاطبان نداشته خوشبختانه مجموعه تلویزیونی "نفس گرم" با کارگردانی مهدی عسگرپور، فیلم نامه و بازی خوب بازیگران توانست عیار خوبی برای ارزش گذاری مجموعه تاریخی "کیمیا" باشد.

به زبان ساده مسئولان نظر سنجی رسانه ملی می توانند با قیاس مخاطبان" کیمیا" و "نفس گرم" به این نگاه پی ببرند.»

صدفی در ادامه آورده است:

«مسعود بهبهانی نیا، نویسنده "کیمیا" در حوزه نگارش فیلمنامه‌های اجتماعی و خانواده توانایی خاصی دارد اما باید اذعان کرد در حوزه نگارش قصه‌های مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از قدرت پردازش محتوایی خوبی برخوردار نیست. فیلمنامه کیمیا می‌توانست با همکاری گروه نویسندگان آشنا به حوزه‌های انقلاب و جنگ تجربه خوبی از آب دربیاید اما اینگونه نشد. شاید "بهبهانی نیا" در خلق قصه‌های اصلی و فرعی "کیمیا" موفق باشد ولی ناتوانی در انتقال بصری صحنه‌های انقلاب و جنگ تحمیلی به شیوه کارگردانی و طراح صحنه برمی‌گردد. اغلب مخاطبان میان سال، آن چنان قرابتی با این مجموعه تلویزیونی ندارند چراکه در مقاطعی از انقلاب و جنگ تحمیلی، فضاسازی‌ها نه تنها موجب همذات‌پنداری مخاطبان نمی شود بلکه موجب شوخی و خنده مخاطبان شده که مواردی را در فضای شبکه‌های مجازی شاهد هستیم.»

نقص در خلق فضاهای بصری

این منتقد نوشته است:

«متاسفانه هر وقت به آثار کم محتوای تلویزیون انتقادی از سوی مسئولان نظارتی، منتقدان و هنرمندان انتقاد می‌شود، مدیران رسانه ملی، نبود بودجه و امکانات تلویزیونی را بهانه افت کیفیت مجموعه‌ها می‌دانند در حالی که اینطور نیست.

در طول ساخت برنامه «کیمیا» شاید مسئولان طراحی صحنه، دکور و لباس زحمات زیادی را متقبل شده‌اند اما پخش برنامه به خوبی ناتوانی فضاسازی بصری دست‌اندرکاران صحنه و دکور را نشان می‌دهد به هرحال طراح صحنه، نقش موثری در ارایه خلاقانه فضاهای انقلاب و جنگ تحمیلی دارد؛ چرا که طراح صحنه و لباس با خلاقیت داستان در سینما، نمایش یا هر اثر دراماتیکی برای باور مخاطبان خلق می‌کند؛ بنابراین روایت داستان بدون حضور خلاقانه طراح صحنه و لباس ارزش هنری آن چنانی ندارد. نیازی به طرح ضعف‌های این مجموعه نیست چرا که بارها مخاطبان در شبکه‌های مجازی به این موضوع پرداخته‌اند.

به نظر می‌رسد طراح فضاهای بصری می‌توانست با الگوگیری از فیلم‌های مستند انقلاب و جنگ به فضاهای مورد نظر نزدیک‌تر شود خلاقیتی که توسط جعفر جوزانی در مجموعه تاریخی "در چشم باد" اتفاق افتاد. شاید ساخت مجموعه تاریخی کیمیا با کارگردان متوسط خطای رسانه ملی بوده وگرنه برندهای هنری چون کیانوش عیاری، ابراهیم حاتمی کیا، کمال تبریزی و مسعود جعفری جوزانی می‌توانستند از این قصه، اثر به یاد ماندنی خلق کنند. اگر مدیران رسانه ملی در تکاپوی جهانی سازی مجموعه های تاریخی هستند باید برخی از انحصارطلبی‌ها در حوزه برنامه سازی را کنار بگذارند چرا که هر فیلم در حوزه های انقلاب و جنگ یک بیانیه هنری است و غفلت از آن جرمی نابخشودنی است.»

بازیگردانی و بازیگران

صدفی در ادامه مطلب خود آورده است:

«باید بپذیریم انتخاب بازیگران در مجموعه، در نقش کیمیا، مادرکیمیا، آرش، پیمان، شهرام و زن وی به تناسب نوع شخصیت و توان بازیگران انتخاب نشده‌اند؛ در حالی که در این مجموعه بازیگران توانمندی چون رضا کیانیان، نیکی کریمی، امیرحسین آرمان، پوریا پور سرخ و حسن پور شیرازی بازی می کنند اما در طول این مجموعه بازی درخشانی از خود به جای نمی گذارند.

بازی درخشان کیانیان در"مختارنامه" و "یک حبه قند"، بازی به یاد ماندنی نیکی کریمی در فیلم سینمایی "عروس و سارا"، درخشش حسن پورشیرازی در فیلم سینمایی "مهمان مامان" و سایر بازیگران توانمند نشان می‌دهد بازیگران همان افرادی هستند که آثار ماندگاری را تاکنون خلق کرده‌اند؛ حال چرا از توان بازیگری آنها استفاده نشده است به شیوه کارگردانی و بازیگردانی برمی‌گردد.»

دیالوگ و نقش مکمل

در ادامه این مطلب آمده است:

«پرداخت دیالوگ‌های "کیمیا" نیز به زمان و مکان خاصی مربوط نیست در حالی که کلید واژگان دوره انقلاب و جنگ تحمیلی با دوره قبل از انقلاب اسلامی تفاوت خاصی دارد؛ لذا لازم است نویسنده و کارگردان قبل از ثبت تصاویر، بار دیگر دیالوگ‌های مجموعه را با نویسندگان دیالوگ توانمند بازنگری کنند. تجربه مفید چنین پرداخت‌های دیالوگ را می‌توان در‌ آثار ماندگار "حسن فتحی" از جمله در مجموعه‌های "مدارصفر درجه"، "شهرزاد"، "شب دهم" و یا آثار زنده‌یاد "علی حاتمی" مشاهده کرد.

شاید برای مخاطبان تلویزیونی که 40 دقیقه قرار است پای تلویزیون باشند تا قصه‌های روایتی نویسنده کیمیا را شاهد باشند نیازی به پردازش دیالوگ‌ها نیست ولی در هر صورت دیالوگ، نقش مکمل در قصه را دارد و عدم توجه به آن نشان‌دهنده ضعف کارگردانی و نویسنده است؛ البته همین جزئیات در نگارش فیلم نامه و پرداخت داستانی است که برنامه‌ای را در رسانه ملی ماندگار می‌کند. شنیدن واژه‌های امروزی از زبان بازیگران مجموعه کیمیا، نه تنها این کار را در شمار آثار سطحی درآورده بلکه مخاطبان را تا حدی دلزده می‌کند.

واقع گرایی در قصه‌گویی نقاط عطف جنگ تحمیلی می توانست این مجموعه را بخصوص در مقاومت مردم خرمشهر ماندگار کند شتابزدگی در تولید بخش جنگ و پردازش ناقص طراحی صحنه بدون توجه به تصاویر مستند دوره سقوط خرمشهر و قهرمان‌سازی غلط از "کیمیا"، لطمه زیادی به این مجموعه وارد کرده است. کجای کتاب "دا" وقایع نگار از تشییع جنازه رزمندگان سخن به زبان‌آورده که کارگردان با تعداد اندکی افراد حاضر در خرمشهر آن صحنه‌های خنده دار تشییع جنازه را خلق می کند. ای کاش در ساخت این برنامه طراح صحنه و کارگردان نیم نگاهی به فیلم‌های مستند مقاومت و سقوط خرمشهر داشتند تا ضمن بهره گیری از نمادهای آن، استفاده بهینه‌ای از آنان می شد؛ البته انتظار می رفت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به عنوان یکی از حامیان مجموعه تلویزیونی کیمیا، نظارت محتوایی و شکلی بر ساخت این مجموعه داشت.»

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    45 1
    واقعا صحنه تشییع جنازه خنده دار بود. کلا هیچگونه اضطراری در مسجد جامع دیده نمیشد و خانم ها خیلی راحت میرفتن خونشون و برمیگشتن انگار در مسجد جمع شدن که آش نذری بپزن. انگار نه انگار که دشمن تا وسطای شهر اومده. رفتار سربازای عراقی هم فوق العاده بود. انگار فقط اومده بودن یه شخص خاص مث برادر کیمیا و یا پدر بزرگ یه نفر دیگه رو اسیر کنن و با شهر کار دیگه ای نداشتن. چون یهو 50 تایی جمع میشدن یه نفرو اسیر میکردن بعد همه با هم عقب نشینی میکردن. خلاصه این سریال واقعا در شرح مظلومیت و شجاعت مدافعین سرافراز خرمشهر کم آورده. ما کافیه 5 دقیقه روایت فتح ببینیم و یا روز سوم حسین لطیفی رو تا این تفاوت دستمون بیاد
  • بی نام GB ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    واقعا از نیکی کریمی و رضا کیانیان بعید بود . کارگردان و دست اندرکاران محترم اگه 4 تا عکس از دوران انقلاب و جنگ میدید میتونست لباسای مناسبتری انتخاب کنن.
  • رضا A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    سریال بی روح است
  • داود ايران نژاد A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    اين مجموعه هيچ هدفي نداشت بجز زير سوال بردن مقاومت رزمندگاه گردان تكاور نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و نقش بياد ماندني سربازان درجه داران وافسران قهرمان اين يگان در پايمردي و مقاومت در برابر سيل ادوات نظامي ارتش تا بن دندان مسلح صدام عفلقي وشاهد زنده آن دريادار حبيب الله سياري فرمانده دالور نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايكاش سازندگان اي سريال قبل از هرگونه اقدام در مورد ساخت اينگونه سريال ها اول دنبال حقايق مي رفتند بعد شروع به به هزينه كردن مينمودند
  • وحید IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    5 3
    مهم نظر مردم هست
  • رضا IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    11 0
    در تایید و تکمیل نقد بالا میتوان به این نکته اشاره نمود که در صحنه هایی از فیلم موسیقی های حماسی ای پخش میشود که در اوایل جنگ ساخته نشده است .
  • بی نام GB ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    ما که خیلی دوست داریم و هر شب نگاه میکنم
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    این نقد رو قبول ندارم
  • دانیال A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    نمیدونم نویسنده بر چه اساسی نوشته این متن رو چون خانواده ما و همه اقوام از کوچک و بزرگ این سریال رو دنیال می کننو خانواده مادری من که جزء همونایی هستن که جنگ زده شده اند همذات پنداری خوبی با فیلم داشتند.
    • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      13 1
      از بس سریال با این مضمون کم ساخته شده یا اصلا ساخته نشده
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    26 3
    مگه بده سریال طنز ساختن
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    10 3
    دقیق و عالی گفتید
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    17 5
    ما که راضی نیستیم
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    18 0
    با توجه به اينكه در اين افكار سنجي و يا نظر سنجي مستقل وجود ندارد و همچنين امكان ارائه گزارش حاصله از ان هم نيست پيشنهاد مي شود يك ياز مرجع هايي كه مي شود در خصوص خيلي از مسائل مي شود به فضاي مجازي مراجعه كرد و نظرات مستقل مردم واقعي را در انجا مشاهده نمود.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    38 6
    سریال چنگی به دل نمی زند ، ایفای نقش جهان آرا توسط حامد بهداد هم که دیگر فاجعه بود.
  • بهنام PT ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    31 4
    خدارو شکر این سریال رو هم مثل بقیه ساخته تلویزیون فقط یه قسمتش رو دیدم و همون کافی بود بیخیالش بشم هر چند که جک هایی که دربارش میسازن مفید تره و لااقل باعث خنده میشه و از این جهت مثبت واقع شده از تهیه کننده و کارگردان سریال هم خواهشمندیم اگه بلد نیستن فیلم بسازن لااقل فیلم های روز دنیا رو یه بار تماشا کنن اخه کسی که مینی سریال جوخه برادران یا فیلم نجات سرباز رایان رو دیده حوصلش میکشه بیاد کیمیا ببینه بابا یه کم به بیننده احترام قایل بشین همین سریال فرار از زندان رو که قدیمی هم شده همزمان با پخش کیمیا از یه شبکه دیگه پخش کنید اونوقت می بینیدی که امار بیننده هاتون چطوری سقوط میکنه اونی که یه ستاپ باکس داره و یه تلوزیون خب مجبوره همینی که ساختی رو تماشا کنه
  • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    6 9
    سریال کاملی نیست و مشکلات خودش رو داره و به نظرم اسم کیمیا واسه سریال جالب نیست چون کیمیا واقعا مشکلاتش زیاد نیست که اسم رو به خاطر اون انتخاب کنند ،ولی اینکه بگویند عیارش واقعا پایین اینطور نیست یک سریال درجه یک نیست ولی متوسط
  • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    42 0
    کلی من میخندم. یه شبش که اقای ورشیرازی با موهای بلند و کثیف رفت تو خونه و با یک قیچی قدیمی موهاشو کوتاه کرد. بعد از در خونه اومد بیرون وای خدا ...با یک قیچی چه نمیشه کرد. تازه موهای خودتو. همچین فشن و مرتب بود که...بگین مهران مدیری برنامه نسازه همین کیمیا خوبه
  • محمد IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    13 2
    یعنی اگه لباسها و ماشینهای سریال رو فاکتور بگیریم انگار سریال در دهه نود اتفاق افتاده. این نشون میده سریال چقدر شتابزده و بی کیفیت ساخته شده.
  • بی نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    6 49
    داستانش خیلی محکم و خوبه. روی تک تک شخصیتها خیلی خوب کار شده و آنها را باور پذیر کرده. انتخاب بازیگران هم عالی بوده.قرار نیست توی یک سریال همه چیز نشان داده بشه.
  • حامد A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    43 12
    من واقعا تعجب می کنم مگه هنوز کسانی پیدا میشن که سریالهای صدا سیما رو تماشا کنن که بعدش بخوان در موردش بحث کنن یا براش جوک بسازن..... ای بابا
  • رضا IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    24 4
    من یکی دو بار سعی کردم سریال کیمیا رو تماشا کنم ، اما جذابیتی برام نداشت. نفس گرم کمی بهتر بود. بعد از دیدن شوخی ها در شبکه های اجتماعی مشتاق شدم ببینم و نشد
  • حسين ظاهري كاشان IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    9 2
    اتفاقا ديشب به خونواده ميكفتم فقط به درد وقت كذروني شباي بلند زمستون ميخوره اين سريال
  • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    9 0
    من فیلمو با خانواده ام میبینم. بهترین زمان هستش که پسرم از دوران انقلاب و جنگ ، مطالبی درک کند. اصلا مهم میست که پژو 206 در انتهای تصویر دیده بشه یا تبلیغ ایرانسل روی شیشه باشه و یا .... ولی بعضی چیزا آزار دهنده است : آرایش موی پدر خانواده بعد از 2 سال دربدری ... رفت توی دستشویی کلاه گیسشو برداشت و برگشت ما هم چغندر ... میپذیریم . حس وطن دوستی و بغض آشکار که با دیدن حامد بهداد با آن کلام شیرینش در پسرم نمود پیدا کرده با اسارت مصنوعی کیوان از بین میرود... مگه میشه در بین غائله جنگ و خونریزی ک
  • ناشناس IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    5 10
    شمامگه خودتون قبلا د نظرسنجیتون کیمیا اول نشده بود حالا این چه حرفهایی هست که میزنید .
  • بی نام A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    23 4
    من که میبینم خندم میگیره اینقد رابطه های علت و معلولی بچه گانه چیده شده که یاد فوتبالیست ها و فیلم های هندی میوفتم خارجی ها یه آدم قاتل بیرحم رو تو جنگ های عراق و افغانستان رو اینقد خوب شخصیت پردازی میکنن که یه دنیا حاضر هستن ببینن فیلم رو، ولی ما که این همه شخصیت های بزرگ داریم چه کار کردیم واسشون، حتی نتونستین بعد معنوی خیلی از این بزرگان رو درست به تصویر بکشین چه برسه بقیه واقعا متاسفم ازین فیلم ها من از 1 تا 10، نمره رو میدم 4
  • بی نام RO ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    43 3
    سارفونی که کیمیا سال 57 و قبلش می پوشید جزء طرح های جدید برندهای پوشاک الیاف طبیعیه که چند ساله مد شده. یا همه ی ما میدونیم تا سال ها بعد هم در ایران مقنعه چونه دار بلند تنها انتخاب بانوان در محیط های آموزشی بود. ولی کیمیا سال 58 با مقنعه مدل دهه 70 رفت و آمد می کرد. یا تو صحنه های جنگ حتی یه جهت فرضی برای شلیک مشخص نکرده بودن و هرکی به هر طرفی دوست داشت تیراندازی می کرد. گاهی نیروهای ایرانی درچند ردیف پشت هم تیراندازی می کردن که به شکل منطقی تیر ردیف دوم باید به جای عراقی ها ردیف اول خودی ها رو می کشت
  • سها A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    9 11
    نقد منصفانه ای نبود . با وجود ایراداتی که این سریال داره ولی اکثر بازیگران خیلی خوب ایفای نقش کردند، به علاوه اینکه نشون دادن صحنه های مقاومت مردم خرمشهر در کمتر سریالی نمایش داده شده، اتفاقا کم بیننده هم نداره، در کل سریال خوبیه که میشد بهتر از این هم باشه.
  • امیرحسین IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    6 7
    من مادرم تو جنگ خرمشهر بود و جزو آخرین نفرهایی بود که از شهر رفتند بیرون . ازش پرسیدم صحنه های جنگ کیمیا واقعیه ؟ گفت بله ، واقعیه با همین بدبختی ما از شهر اومدیم بیرون
  • بی نام RO ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    18 3
    کوتاهی موی فرخ به وسیله خودش دیگه واقعا شاهکار بود... بعد چرا این آقا تو خونه ی خودش حتی یه دست لباس واسه ی خودش نداشت؟
  • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    11 8
    سریال خوبیه
  • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    8 13
    خیلی سریال خوبیست کاملا شبیه زندگی ایرانیهایی است که درگیر انقلاب و جنگ بودند و با آن بزرگ شدند من این سریال را باما گوشت و پوست و استخوانم میفهمم و یاد زندگی خانواده خودم در انقلاب و جنگ می افتم ممنون از سازندگان این سریال
  • منفی خور IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    1 6
    ما که سالهای جنگ رو از پنج کیلومتری خرمشهر شروع کردیم و الانم اهوازیم این چیزایی که این منتقد میگه رو رو ندیدیم آقایی که معلوم نیست به عمرش اومده خرمشهر که مقاومت مردم رو ببینه یا نه ما که میریم توی خیابون مردم داستان سریال رو واسه هم تعریف میکنن کاری هم به جلوه های ویژه اش ندارن وقتی نقد میکنین از طرف خودتون نقد کنین حرف توی دهن دیگران نذارین. مقاومت مردم
  • هانیه IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    11 1
    واقعا نقد منصفانه ای بود تمام نکات را درست وبجا اشاره کرده اند بخصوص در مورد انتخاب بازیگر نقش اول و مادر کیمیا که بنظر من ضربه اصلی به سریال با این دو انتخاب غلط زده شده در ضمن اسم کیمیا بیشتر آدم را بیاد یک متولد دهه هفتاد میندازه تا یک دختر انقلابی متولد دهد چهل
  • کیان A1 ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    7 4
    واقعا سریال بی محتوایی هست حیف استاد کیانیان . . .
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    6 6
    من که خوشم میاد هر شب نگاه می کنم.