طالع مریخ در تحویل سال و مشکل درد دندان

اندر معرفی یک کتاب نجومی پرحجم دیگر که عقل دانشمندی خوارزمی را به خاطر سیطره نجومیات شبه علم به خود مشغول کرد و کتابی پرحجم در اواخر قرن هفتم در این باره نوشت و هزاران حکم در باره زندگی آدمیان بر اساس طوالع نجومی صادر نمود. و اما در اینجا مطلب دیگری در باره برآمدن یهود در دولت ایلخانان و نکبت بعدی آنان مورد بحث قرار گرفته است.

دیروز یادداشتی در باره یک متن نجومی گذاشتم و گفتم که هزاران سال و در تمدن اسلامی بیش از هزار سال، مردم مقهور دانشی خود ساخته به نام احکام نجومی بودند که امورات زندگی آنها را بر اساس طالعشان که چیزی جز تعیین وضع ستارگان و افلاک در وقت تولدشان نبود، پیشگویی می کرد.
در این علم واهی، اما بسیار پر ذیل و دراز دامن، چنان در باره احوالات افلاک و تاثیر آنها در زندگی روز مره و سعادت و شقاوت آدمیان و پیشگویی امور مملکت و شاهان و مردم از کودک و بزرگ و زن و مرد و مراسم ها و مرگ و میرها و خوشی و ناخوشی ها صحبت می شد که انگار در حال بحث از یک زندگی ایده ال یا در مقابل وصف یک زندگی نکبت بار و البته معین و معلوم و حتمی برای مردم است.
در اینجا بر آن نیستم آن بحث را دنبال کنم. اما چون امروز به نسخه ای از کتاب احکام الاعوام علیشاه خوارزمی بخاری (مرگ پس از 690) برخوردم، و یادداشت جالبی در دو صفحه نخست آن در باره برآمدن یهودی در حوالی سالهای 688 در بغداد و حوزه دولت ایلخانی دیدم، حیفم آمد این دو صفحه را در اینجا نگذارم. شاید به درد مورخانی که در این دوره کار می کنند بخورد.
البته تصویر صفحه ای از احکام نجومی آن را هم که در باره طالع مریخ است خواهم گذاشت تا علاقه مندان بخوانند. در آنجا از جمله امور ارتباط دادن درد دندان با طالع مریخ است و البته دهها امر دیگر.
اما در باره یهودیان و قدرت یافتن آنها در عهد وزارت سعد الدوله، مطلب فراوان در کتب تاریخی آمده است. بسا این یادداشت افزوده ای بر آنها داشته باشد.
مولف می گوید از همدان به بغداد آمده تا به حج برود، اما مانعی پیش آمده آنجا متوطن شده است. طبعا چون نجوم می دانسته یهودیان که در اوج قدرت بوده اند او را به سوی خود خوانده اند و شب و روز همراهیش می کرده اند. به نظر وی آنها طالع خود را بطور جدی نشناخته اند و همین سبب شده است تا به آن نکبت دچار شوند.
همین امر، انگیزه او می شود تا کتاب احکام الاعوام را در همان بغداد بنگارد. این نسخه در سال 1156 در استانبول استنساخ شده (در کتابخانه پرینستون نگهداری می شود) و بسا همه کلمات دقیق نباشد. با این حال همین که اطلاعی تاریخی در باره آن وقایع می دهد جالب است. در باره این کتاب مقاله ای هم در مجله شهاب متعلق به کتابخانه آیت الله مرعشی نوشته شده که در وبسایت این مجله قابل دسترسی است. درآنجا فصول کتاب معرفی و قدری هم در باره پیشینه احکام نجومی سخن به میان آمده است.


مقدمه منجم خوارزمی بخاری بر احکام الاعوام

الحمد لله العلیم الحکیم، و الصلاة علی نبینا محمد المصطفی الحلیم العظیم، و علی آله و اصحابه و سلم تسلیما کثیر عظیما.
مولف این کلام و مصنف این احکام العبد الفقیر علیشاه بن محمد بن قاسم الخوارزمی المعروف بعلاء المنجم البخاری ـ حرسه الله عن النوائب ـ چنین می نماید که از شهر همدان در اواسط شهر مبارک رمضان سنه 688 به امید زیارت کبه اسلام و مزارات اقلیم شام، [به] مدینة السلام رسید و مانعی افتاد که این دولت میسّر [نشد.] به طمع آن که مگر موسمی دیگر این سعادت مساعدت کند، متوطن گشت.
جماعت یهود که در بغداد بلکه در کل ممالک مستولی شده بودند، از این فقیر خبردار گشتند، و ملازم خود گردانیده، در سفر و حضر؛ و امکان غیبت نماند از نظر ایشان؛ و به دولت خود چنان مغرور بودند که از احوال و کلیات عالم سوال نکردند و بحکم جزویات طالع تحویل خود قانع شده که پیش ایشان این بسال و ماه و روز محسوس می بود.
و برادر حاکم بغداد که مهین او بود، مقدم ایشان، ملازم پادشاه عهده گشته، و مقرب و صاحب رای شده، و همه شان نظام گرفته.
اما بنده بهر وقت در تفکر می بود به بسیار سبب که مخلص خود با صحبت این قوم به چه طریق توان ساخت و رجوع به مقصد خود به چه و چه داند شناخت که دل و جان بحضرت مشهدین بود.
تا ناگاه روز شنبه پنجم ربیع الاخر سنه 690 هجری در اول صبح، باد قهری برخاست، خرمن دولت و انجمن سعادت آن مخالفان دین اسلام را به آتش غضب به طرفة العین بسوخت، و غلو عام شد، و حاکمان ترک و تاجیک سعادان حال گشته، و شهر بغداد بهم برآمد، و فتنه عظیم بالا گرفت، و رنود و اوباش قوت کردند و در کوچه ها و محلتهای جهودان افتادند، و از مال و قماش آنچه بدست آمد غارت کردند، و مسلمانان بسیار کشته شدند.
اما آغاز فتنه ها روز دوشنبه دوم ربیع الاول بوده است در حوالی زمین اران، و روز پنج شنبه پنجم ماه. مقدم جهودان را امراء حضرت باطل کرده بودند.
بعد از یک ماه قاصد اینجا رسید در اول شب و صبح احوال برگشت. چون فراغت کلی حاصل شد بخاطر فرود آمد که تا موسم سفر فرصت هست، اگر در اعمال تسیرات و احکام طالع تحویل در برج انتهای مسوّده شود که چنین کتاب مستوفی در نظر نیامده است تا ازین فقیر یادگاری ماند، عزیزان را همان پسندیده باشد که علم نباتی است که میوه آن را چندان که بیشتر تناول کنند، و بکار دارند تازه تر بود، و لذیذتر و از اثرش دور زمان و گذر باد خزان ثمره شجره او نقصان نپذیرد و ضایع نشود و عزیزان همدم نیز ترغیب کردند.
چون در وی شروع رفت، تمسک کرده شد به کتب اصحاب احکام چون ابومعشر بلخی و عبدالجلیل سجزی و ابوالمحامد غزنوی و مظفر و کتاب برهان الکفایه و مجمل کوشیار و دیگر صفارات که این همه بزرگان تتبع کتب بطلمیوس کرده اند، و اختیار کرده، واغ [؟] موافق نمود و ضم کرد تا هرچه از عالم غیب رسیده بود و تجربه افتاده و به جای های قیاس کرد و این مسوده را تألیف دادند، و مقالت و در هر یک ابواب و فصول و نام او احکام الاعوام نهاد؛ اگرچه فقیر آن بضاعت و استطاعت نداشت که در صنف مصنفان آید جرات نمود و خود را نشانه ساخت و از حق توفیق خواست به اتمام آن. ان الله ولی التوفیق.

 

رسول جعفریان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 496952

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام CA ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    11 9
    ویلهلم رونتگن فیزیکدان آلمانی رادیوگرافی رااختراع کردکه برای اولین باراجازه دادتا پزشکان و دندانپزشکان بدون تخریب بافتهای بدن داخل آنهارامشاهده کرده وتشخیص ودرمان کنند. اولین جایزه نوبل تاریخ به ایشان اهداشد وخدمتی که یک اختراع ایشان به پزشکی وصنعت کرد میلیاردهابرابرکل علم تمدن اسلامی وچینی وهندی بود. ولی صدافسوس که در«جهالت» مرد وبرای همین «واصل جهنم» شد. بعد از او جاهلان دیگری در غرب اختراعات دیگری درزمینه تصویربرداری پزشکی را باعث شدند مثل ام آر آی٬ سونوگرافی و برش‌نگاری باگسیل پوزیترون که این جاهلان هم الحمدا... یکی بعدازدیگری درحال واصل شدن به جهنم هستند. جالب اینجاست که استفاده ازبرکات این اکتشافات واختراعات حق مسلم مسلمانان جهان است همچونکه مسلمانان ازشتر٬گوسفند و گاو جاهل بهره میبرند
    • شمس تبریزی 1 A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
      4 6
      دوست عزیز رونتگن فقط اشعه ایکس را با تاباندن اشعه کاتدی به صفحه فلوئورسان کشف و نه اختراع کرد و بعد از ایشان کسان دیگری به کاربرد این اشعه در پزشکی و رادیوگرافی پی بردند. باز هم به تاریخ ها توجه کنید. بین تاریخ مطلبی که آقای جعفریان در این یادداشت نوشتند و تاریخ کشف رونتگن حدود 600 سال فاصله است. 6 قرن زمان زیادی برای تحول اندیشه بشر بوده. هر چند که قبول دارم که ما دراواخر قرن نوزدهم هم هنوز مالی نبودیم اما وضعیت فکریمان هم مثل قرن 15 میلادی هم نبود. بحث جهنم و بهشت رفتن بحث جدایی است و ربطی به کشفیات علوم تجربی ندارد. کسی که اشعه ایکس کشف کنه و جایزه نوبل می گیره، اگه به مردم دروغ بگه میره جهنم...
    • شمس تبریزی 2 A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
      5 4
      کسی که علم اقتصاد بلده و محاسباتش نشون میده که تورم 20 درصده، اگه به مردم دروغ بگه و بگوید تورم تک رقمی است میره جهنم. میبینی جهنم و بهشت و علم داشتن دو بحث جداست. اینها رو قربون شما برم با هم خلط نکنید. آره عمو جان. حاج آقا جعفریان صبح جمعه شما بخیر.
    • بی نام NL ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
      6 3
      کشف اختراع دیسکاوری یا چیز دیگه ایی. این بازی با کلمات هست. این دیگرانی که شما نقش شون را در تاریخ رادیوگرافی یادآوری کردید از بلاد مسلمانان بودند یا به عبارت خودتان از یک قریه در بلاد جهل؟ و این حرفها هم دیگه خیلی کلیشه‌ای شدن که اگر دروغ گفتی چنان خواهد شد. آدم دروغ نمیگه چونکه به آن سطح از فهم و شعور رسیده که دروغ گفتن براش عملی ضد وجودی شده نه اینکه فلان و فلان خواهد شد. رونتگن هم دروغی نگفت و اولین عکس رادیوگراف تاریخ را هم از دست چپ همسرش گرفت تا که حتی انگشتر ازدواجشان در تاریخ پزشکی ثبت شود.
    • شمس تبریزی A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
      0 2
      سلام به اون بی نامی که از دیسکاوری صحبت کرد. شما درست می فرمایید. اولین عکس از داخل بدن توسط رونتگن با تاباندن اتفاقی اشعه ایکس به بافت بدن برداشته شد. من باید دقیقتر می نوشتم. اولین کاربرد اشعه ایکس در پزشکی و رادیوگرافی کلینکی توسط جان ادواردز انگلیسی بوده.اما در هر صورت رونتگن را به عنوان کاشف اشعه ایکس میشناسن و نه مبدع رادیوگرافی پزشکی. منظور من این بود. بحث قریه که شما مطرح کردی احتمالا تعریضی به کامنتهای قبلی من است و آنجا هم گفتم مبنای قریه و مدینه مربوط میشه به بحث ورود شریعت الهی به یک جامعه. ممکن است کسی در علوم تجربی دانشمند باشد اما در شریعت الهی جاهل. پس می بینید که جاهل و عالم بودن نسبی است و باز اینجا خلط بحث کردین. یا حق
    • شمس تبریزی A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
      0 2
      ضمنا این را بگویم که شما درست می گویید که آدم نباید دروغ بگه چون ریشه در عدم داره. خواستم بگویم باطن همین امر عدمی هم جهنم است. شما از روبنای قضیه حرف زدین و من زیربناش را گفتم. شما یک ظاهری داری و یک باطنی. ظاهرت همین بدن است و باطنت همان روح. اعمال هم قضیه اش همین است. به عبارتی جهنم و بهشت را به چشم کیفر و پاداش نبینید. باطن عمل خود آدمی است و نه بیشتر. باطن دروغ آتش است و باطن صداقت بهشت. و شریعت مبین این را ازطریق وحی به اطلاع ما رسانده چون این را نمی توان با علوم مبتنی بر حس دریافت. ظهر جمعه شما بخیر
  • بی نام GB ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    1 2
    جای پژوهش در احکام نجوم در تمدن اسلامی با تذکر این که مختص مسلمانان نبوده و در اروپا هم تا قرن شانزده بسیار جدی دنبال میشد، هنوز خیلی خالیه. من تقریبا هیچ کار متمرکزی در این موضوع نمیشناسم به جز یکی دو کار عربی و البته کارهای پینگری به انگلیسی. ولی حتی اینها هم به فارسی ترجمه نشده. ما هنوز در اون مرحله ای هستیم که حتی حرف تاریخی زدن در اینباره هم وجهۀ خوبی نداره. این فضای الوده مثل همانیست که به گفته رضازاده ملک باعث شد مرحوم همایی برای دور ماندن از طعن تازه به علم رسیدگان، با لطائف الحیل در مقدمه التفهیم بیرونی را مبری از باور به احکام نجومی نشان دهد در حالیکه بیرونی التفهیم را اساسا برای بحث تنجیم نوشته بود
    • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
      1 3
      توصیه می کنم مقالات جلال حجتی فهیم رامطالعه کنید ..ایشان در این زمینه کارهای بسیار جالبی کرده اند حتی از شبیه ساری رایانه ای در تحقیقات تاریخی سود برده اند و جنس کارشان بسیار علمی و متفاوت است
    • بی نام RO ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
      2 1
      what
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    2 0
    ولی خداییش ذهن رویا پردازی داشته اند. یک پیش فرض داشته اند و آن اینکه نجوم بر تاریخ اثر گذار است و بر اساس این پیش فرض تاریخ را ساده کرده ، به وضعیت ستارگان ربط می دادند. ساده کردن موضوعات مسئله ای ست که هنوز اعتبار دارد. مثلا در یک اتفاق به جای اینکه جوانب آن و علل شکل گیری اش بررسی شود فورا انگ هایی ساخته می شود و اینچنین با ساده نمودن موضوع ، کتاب بررسی علل شکل گیری آنرا می بندیم تا شب راحت بخوابیم. ما اصولا دوست داریم یا صورت مسئله را پاک کنیم یه به جایی حواله دهیم که مفهوم مشخص ندارد
  • جواد A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    1 1
    دربابر غرب و پیشرفتهای غرب برخی چنان دچار حقارت میشوند که گویا مسلمانان از خود چیزی نداشته و ندارند مسلمانان گذشته درخشانی دارند و حق بزرگی بر بشریت دارند کتاب دانش مسلمین اثر استاد محمد رضا حکیمی و کارنامه اسلام اثر مرحوم زرین کوب و تمدن جرجی زیدان و وجود بزرگانی چون ابن سینا خوارزمی ابوریحان ابن هیثم محیی الدین عربی مولوی حافظ سعدی ابن خلدون ملاصدرا و....شاهدی بر مدعای ماست البته نباید از ان سوی پشت بام افتاد و موفقیت عظیم غرب را نادیده گرفت باید فارغ از تکبر و حقارت واقعیت خود و غرب را دید
  • مهدی خدامی A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    3 0
    از مقاله و کامنت ها استفاده کردم
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    2 3
    به جای این همه اراجیف یه تک پا تشزیف ببرید انتشارات امیر کبیر تاریخ علوم پیر روسو. ترجمه استاد فقید صفاری بزرگ هندسه دان ایران را بخوانید و قضاوت کنید .
    • شمس تبریزی A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
      1 0
      به نظرم کتابی که شما می فرمایید دیگه قدیمی شده. الان با این همه منابع اینترنتی دیگر چه احتیاجی به این کتاب است؟ ضمنا من پول کتاب خریدن ندارم. جدی میگم. لینک دانلود مجانی نسخه الکترونیکی اش را اگر می دانید لطف کنید و به من هم بدهید. یا حق
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    2 0
    آقای جعفریان علما را به جون هم انداختید. سپاسگزار