موفقیت های تبریز در عرصه ی گردشگری فرامرزی شد/ سال 2018 احیای جایگاه تبریز در جهان اسلام

سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز، از عزم عمومی مردم و مسئولان برای ارتقای جایگاه گردشگری تبریز و احیای نقش گردشگری تبریز در جهان اسلام در سال 2018 خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، رضا خلیلی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به میزبان شدن شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری گفت: با توجه به موفقیت هایی که در سال جاری در عرصه ملی و بین المللی توسط آذربایجان شرقی کسب شد، شهر تبریز در سال 2018 میلادی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده که این یک اتفاق مبارکی برای برداشتن گام های بیشتر است.

وی با اشاره به وجود 800 خانه تاریخی در تبریز تاکید کرد و گفت: باید از این بستر برای توسعه گردشگری و استفاده در زمینه جذب گردشگر استفاده کنیم.

رضا خلیلی افزود: در سال 2015 شهردار تبریز به عنوان رئیس اطلس جهانی شهرهای اسلامی و شهر تبریز نیز به عنوان مرکز دبیرخانه این اطلس معرفی شد که این امر موجب معرفی این شهر در سازمان ملل و مجامع بین المللی شد.

خلیلی با بیان اینکه تبریز در سال 2014 به عنوان زیباترین و توسعه یافته‌ترین شهر ایران بود، افزود: انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش و مطرح شدن به عنوان پایتخت نگارگری جهان اسلام و همچنین عضویت شهرداری تبریز در شورای صنایع دستی از افتخارات کسب شده در سال گذشته بود که اقدامی مهم در تبدیل یک شهر رویداد محور به شهر رویداد مدار است.

وی گفت: در روند اجلاس وزرای گردشگری کشور های اسلامی تصمیم گرفته شد تا هر سال یک کشور اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری معرفی شود که برای نخستین بار در سال 2015 ، شهر قدس و در سال 2016 شهر قونیه از ترکیه و در سال 2017، شهر مدینه و در سال 2018، شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شد.

سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز اظهار داشت: برای معرفی تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام، برنامه های متعددی برای سال 2018 در نظر گرفته ایم که شاهد یک المپیک گردشگری خواهیم بود.بنابراین نمی توان مسئولیت این اتفاق را به عهده یک سازمان دانست، بلکه باید همه شهروندان و تلاشگران عرصه شهر در این زمینه برای توسعه و زیبایی شهر تبریز تلاش کنند.

خلیلی با اشاره به شاخص های برنامه ریزی تصریح کرد: بیش از 1 میلیارد و 135 میلیون نفر گردشگر در جهان وجود دارد، و 70 میلیون نفر از این تعداد را گردشگران فرهنگی،53 درصد از گردشگران با هدف گذران اوقات فراغت و تفریح، 27 درصد با هدف زیارت و دیدار اقوام و سلامت، 14 درصد تجارت و کار و 6 درصد نیز بدون هدف مسافرت می‌کنند.

رئیس سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز خاطر نشان کرد: 53 درصد گردشگران با پرواز وارد مقاصد گردشگری می‌شوند که ورودی شهرها اعم از فرودگاه، راه‌آهن و ترمینال مسافربری که از مهم ترین مباحث زیباسازی می باشد و باید برای ارتقا دادن استاندارد خدمات برای توسعه تلاش کنیم.

وی اظهار داشت: 40 درصد جاذبه شهر تبریز به خاطر نقاط گردشگری آن و 40 درصد نیز به خاطر آب و هوای مطلوب این شهر بوده و تنها 4 درصد جاذبه گردشگری تبریز مربوط به توریسم سلامت بوده .از طرفی بازار بزرگ سنتی تبریز و مراکز خرید پیشرفته از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می شوند.

رضا خلیلی از تدوین طرح تفصیلی گردشگری تبریز خبر داد و گفت: شورای شهر و شهرداری، محور ائل گلی را برای توسعه و پهنه بندی تجاری و گردشگری و اقتصادی تبریز انتخاب کرده اند که همه سرمایه گذاران و گردشگران می توانند در این راستا فعالیت کنند.

وی عنوان کرد: با بیان اینکه شهرداری تبریز تنها شهرداری است که در خارج از کشور دفتر گردشگری دارد و باید سازمان‌های مختلف در این مورد بیشتر فعال باشند.

رئیس سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز گفت: با وجود اینکه موزه آذربایجان به عنوان دومین موزه تاریخی ایران پس از موزه ملی تهران شناخته شده، برای معرفی بهتر تبریز به جهان باید برنامه ریزی شود تا تعداد موزه ها افزایش داده شود.

خلیلی با اشاره به وجود 800 خانه تاریخی در تبریز تاکید کرد و گفت: باید از این بستر برای توسعه گردشگری و استفاده در زمینه جذب گردشگر استفاده کنیم، شهرداری به عنوان یک بسته تشویقی تصوب کرد تا بر اساس آن مباحث گردشگری در بافت تاریخی و زیرساخت‌های گردشگری را مرتفع کند.

رضا خلیلی با اشاره به برند سازی در حوزه های شهری و گردشگری بیان کرد و گفت: رویدادهای مهم ملی و بین المللی تبریز به یک برند تبدیل شده این موضوع به یک کار پژوهشی و فنی مهم نیاز دارد که فراخوانی برای لوگوی گردشگری تبریز 20_18 طراحی و منتشر شده، همچنین باید به بازاریابی گردشگری در کنار برند سازی را به عنوان علم و هنر اهمیت داده شود.

 

سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز، گفت: براساس پژوهشها، تحقیقات و مشاهدات میدانی انجام شده غرب کلانشهر تبریز روند فرسودگی را طی می کند

خلیل اظهار داشت: بحث مهم مطرح در طرح جامع توسعه شهر تبریز، در زمینه احیا بافت فرسوده غرب این کلانشهر و نجات از بحران پیش رو است.

وی تصریح کرد: در تمام دنیا معمول است که شهرها به سمت پایتخت توسعه می یابند، بر این اساس توسعه شهر تبریز نیز به سمت شرق انجام گرفته و منطقه غرب را با بحران فرسودگی روبرو کرده است.

خلیلی ادامه داد: در این زمینه چند پروژه بزرگ بصورت مشارکتی به منظور احیای غرب کهن شهر تبریز مطرح شده که برخی تصویب شده و برخی طی مراحل تصویب قرار دارد.

سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز، خاطرنشان کرد: این پروژه ها براساس پلان طرح جامع توسعه شهر تبریز و نظریه مصوب در حال اجرا و انعقاد قرارداد هستند که با خمت معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تبریز، مشاوران کارآمد و نهادهای مصوب غرب تبریز را از روند فرسایش و شراط بحران ساز نجات دهیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 498354

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =