به گزارش تسنیم، معاون حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۷۵ درصد از تاکسی‌های شهر اصفهان به سامانه هوشمند تاکسی مجهز شده‌اند، گفت: استفاده از سامانه هوشمند تاکسی در اصفهان نیازمند فرهنگ‌سازی است.

سامانه هوشمند تاکسی اصفهان یکی از طرح‌هایی است که مرحله اجرایی آن از سال 1392 تا کنون آغاز شده است و مسئولان معتقدند که این طرح می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه تاکسیرانی همچون مشکل پول خرد و اختلاف میان تاکسیران و مسافر درباره مبلغ کرایه را برطرف کند.

البته کاهش زمان پرداخت کرایه، محاسبه دقیق کرایه توسط GPS و سرعت‌سنج خودرو و کاهش زمان مراجعه حضوری تاکسیرانان به سازمان تاکسیرانی را می‌توان از مزایای این طرح برشمرد، همچنین تا‌کنون بیش از 7 هزار و 300 تاکسی از هزار تاکسی موجود در شهر اصفهان به این سامانه مجهز شده‌اند.

با وجود مزایای مطرح شده برای سامانه هوشمند تاکسی در اصفهان اما استفاده نکردن رانندگان از این سامانه از یک سو و آگاهی نداشتن شهروندان از عملکرد این سامانه از سوی دیگر سبب شده تا فرهنگ استفاده از سامانه هوشمند تاکسی در اصفهان رونقی نداشته باشد و برخی از رانندگان دستگاه‌های خود را خاموش کرده‌اند.

در ادامه  با علیرضا صلواتی معاون حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهرداری اصفهان درباره رغبت نداشتن شهروندان و تاکسیرانان از سامانه هوشمند تاکسی به گفتگو پرداخته ایم: 

با توجه به این مرحله اجرایی سامانه هوشمند تاکسی در اصفهان مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد، به نظر شما چرا با وجود اینکه این سامانه مزیت‌های خوبی دارد شهروندان از آن استقبال نکرده‌اند؟

سامانه هوشمند تاکسی اتفاق جدیدی در شهر اصفهان است و این سامانه توسط بخش خصوصی اجرایی شده به همین علت حرکت از شیوه‌های سنتی به سمت استفاده تکنولوژی و فرهنگ استفاده از آن نیازمند زمان است.

در گذشته هر تقاطع و یا هر کورس مبنا و ملاک برای پرداخت کرایه بود اما امروز با استفاده از سامانه هوشمند تاکسی به صورت عادلانه میزان کرایه مسافران محاسبه می‌شود البته سامانه هوشمند تاکسی مزیت‌های خوبی برای جایگزین شدن به جای روش سنتی محاسبه کرایه تاکسی را دارد، بنابراین با توجه به مزیت‌های این طرح لازم است فرهنگ‌سازی برای استفاده از این سامانه در بین شهروندان و رانندگان تاکسی اتفاق بیفتد و این موضوع نیازمند زمان است و شاید مدت‌ها به طول بینجامد.

چرا این فرهنگ‌سازی تا‌کنون انجام نشده است؟

 معاونت حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهرداری اصفهان در ابتدای اجرای این سامانه بر روی نصب تجهیزات تمرکز کرده بود و در حال حاضر موضوع فرهنگ‌سازی آغاز شده است، برای مثال طرح تخفیف 5 درصدی از ابتدای مهرماه سال جاری آغاز شده است، در این طرح 5‌درصد از هزینه کرایه علاوه بر کرایه مصوب به صورت تشویقی از طرف سازمان به راننده پرداخت می‌شود و میزان این تشویق‌ها در هر 15 روز یک‌بار به وی اطلاع داده می‌شود و از سوی دیگر 5 درصد از کرایه مصوب به شهروندان تخفیف داده می‌شود.

آیا اقدام دیگری در زمینه ایجاد رغبت برای رانندگان از این سامانه داشته‌اید؟

 به نظر من لازم است تا تبلیغات شهری برای معرفی سامانه هوشمند تاکسی به شهروندان مجدداً انجام شود، از سوی دیگر برای اجرای تبلیغات بر روی سامانه‌های هوشمند تاکسی در حال فراخوان برای جذب تبلیغات هستیم، اضافه شدن تبلیغات به سامانه هوشمند تاکسی برای تاکسیرانان سودآوری دارد و زمینه ترغیب رانندگان به استفاده از این سامانه را فراهم می‌سازد.

در حال حاضر برخی از رانندگان به علت‌های مختلف همچون خرابی دستگاه و یا اینکه شهروندان از سامانه استفاده نمی‌کند، دستگاه خود را خاموش می‌کنند و انگیزه‌ای برای استفاده از این سامانه ندارند ، نظر شما چیست؟

ممکن است عده‌ای از رانندگان به دلیل منافع شخصی مایل نباشند از این سامانه استفاده کنند، این افراد از پرداخت عادلانه کرایه متضرر می‌شوند و یا برخی از رانندگان به سیستم سنتی تمایل داشته باشند در هر صورت استفاده نکردن رانندگان تاکسی از این سامانه توسط رانندگان نیازمند فرهنگ‌سازی و گذشت زمان است.

به نظر من، شهروندان از سامانه هوشمند تاکسی در اصفهان آگاهی کامل ندارند بنابراین باید فرهنگ استفاده از سامانه هوشمند تاکسی و مزایای آن برای مردم گفته شود، اگر استفاده از این سامانه توسط مردم و رانندگان تاکسی رونق بگیرد مشکل پول خرد و دعوای همیشگی راننده و مسافر برطرف می‌شود.

البته یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند از این مسائل جلوگیری کند مطالبه شهروندان است، اگر شهروندان از راننده درخواست استفاده از دستگاه را داشته باشند، راننده موظف است که دستگاه خود را روشن کند و اجازه دهد تا مسافران از این سامانه استفاده کنند، اینکه راننده بگوید دستگاه خراب است و غیره دلیل درستی نیست، شهروندان در صورت مشاهده تخلف رانندگان می‌توانند کد راننده که بر روی شیشه تاکسی‌ها نصب شده است را به سازمان تاکسیرانی اطلاع دهند و یا با بازرسی و نظارت تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان به شماره 35688100 تماس بگیرند، قطعاً اعمال قانون می‌شود، در مرحله نخست به رانندگان متخلف در 3 نوبت تذکر داده می‌شود و پس از آن نیز جریمه‌های دیگر در نظر گرفته‌ایم.

هزینه نصب سامانه هوشمند تاکسی برای برخی از رانندگان سنگین است، آیا در این مورد اقدامی انجام شده است؟

 در ابتدای اجرای این طرح تسهیلاتی وجود نداشت اما در حال حاضر تسهیلات وام قرض‌الحسنه فراهم شده است، البته این وام به رانندگانی که قبلاً درخواست سامانه هوشمند تاکسی را داده بودند نیز تعلق می‌گیرد.

فکر نمی‌کنید هزینه این دستگاه برای رانندگان زیاد است، شنیده شده در استان‌های دیگر سامانه‌های مشابه با هزینه پایین‌تری برای رانندگان در نظر گرفته شده است؟

 این دستگاه شامل مانیتور، پرینتر و کارت‌خوان و نرم‌افزار پشتیبانی کننده است شهرداری هم بسیاری از هزینه‌های مربوط به این سامانه را پرداخت کرده است و ما در حد امکان هزینه این دستگاه برای رانندگان را کاهش داده‌ایم، نوع و برند این دستگاه مشخص است و مراحل انتخاب شرکت مجری این طرح با تشریفات قانونی انجام شده است، مزایده به صورت رسمی انجام شده و شرکت خاصی مطرح نبوده است، این طرح برای مزایده به تمام شرکت‌های معتبر ارائه شده و همه مراجع ذی‌صلاح بر روند اجرای مزایده نظارت دارند و اجرای طرح به شرکتی که پایین‌ترین قیمت‌ را ارائه کرده است واگذار شده است.

البته این موضوع را دقت کنید که امکان پرداخت کرایه از طریق کارت‌های عضو شتاب و «اصفهان‌کارت» ایجاد شده است و فرصت خوبی برای ارائه خدمات مناسب به شهروندان به وجود آماده است.

امروز بسیاری از رانندگان از این سامانه استفاده می‌کنند و از امکانات آن همچون مدیریت مسیر حرکت و انتخاب مسیر بهینه از طریق مسیریابی بر روی نقشه و امکان برنامه‌ریزی سفر و ارائه سرویس‌های بیشتر به شهروندان بهره می‌برند و رضایت دارند، همچنین 3 ایستگاه فنی برای موضوع تعمیرات در نظر گرفته شده است.

آیا برنامه دیگری برای فرهنگ‌سازی استفاده از سامانه هوشمند تاکسی در نظر دارید؟

همان‌گونه که قبلاً مطرح کردم تشویق کردن و فرهنگ‌سازی برای این طرح نیازمند زمان است، در یک سال اخیر پیگیری‌های فراوانی با وجود برخی از مشکلات اداری برای ایجاد تخفیف و تسهیلات در جهت فرهنگ‌سازی این طرح انجام شده است.

در حال حاضر سامانه هوشمند تاکسی در بیش از 75 درصد از تاکسی‌های اصفهان نصب شده است، تعدادی از خطوط ما همانند فرودگاه و تاکسی‌های گردشی استفاده بیشتری از سامانه دارند و 30 درصد از هزینه‌های سفر توسط شهروندان توسط این سامانه پرداخت می‌شود، در مرحله‌های بعدی قرار است این سامانه بر روی تاکسی‌ تلفنی‌ها نصب شود، البته باید دانست که این طرح تنها در اصفهان اجرا شده است و ورود به این طرح و اجرای آن جسارت می‌خواهد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 498824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =