نقشه راهی که فراچری برای توسعه بیسبال در ایران ترسیم کرده است

رئیس فدراسیون جهانی بیسبال و سافت بال می گوید رسانه و اسپانسر نقش مهمی در پیشرفت این ورزش دارند.

فرخ حسابی - خبرگزاری خبرآنلاین؛حضور ریکاردو فراچری رئیس فدارسیون جهانی بیسبال و سافت بال در ایران، فرصت مناسبی برای توسعه بیشتر این ورزش در کشور را فراهم کرده است. فراچری در اولین برنامه خود بعد از حضور در ایران با محمد علیپوررئیس فدراسیون انجمن های ورزشی دیدار کرد.او در این دیدار جدیت و تمایل ویژه مسئولان انجمن بیس بال در دعوت وی به منظور معرفی پتانسیل های موجود درکشور برای توسعه بیس بال وسافت بال  را از عوامل مهم انگیزه اش در سفر به ایران برشمرد. رئیس فدراسیون جهانی بیس بال وجود یک برنامه استراتژیک مدون را لازمه این انجمن می داند:« یکی از اصلی ترین مشکلات در توسعه این ورزش دانش کم مربیان در چگونگی آموزش کودکان و ورزشکاران سنین پایه است. پس در اولین گام برای  اعزام مربیان و متخصصین این رشته  جهت آموزش ورزشکاران در سنین پایه اقدام کرد.» او در راستای افزایش دانش فنی مربیان و داوران ایرانی خاطر نشان می کند:« ما آمادگی داریم تا نسبت به اعزام کارشناسان خبره خود به منظور برگزاری کارگاه ها و کلاس های مربی گری و داوری در تمامی سطوح اقدام کنیم و تمامی هزینه های سفر و حقوق این کارشناسان را هم تأمین خواهیم کرد . همچنین آمادگی اعزام مربیان برتر ایرانی را برای شرکت در کارگاه ها و کلینیک های آموزشی به خارج از کشور و تأمین کلیه هزینه های سفر را داریم.»  در حاشیه نخستین روز سفر ریکاردو فراچری ، خبرآنلاین گفت و گویی اختصاصی با وی داشت:

آقای فراچری هدف شما به عنوان رئیس فدراسیون جهانی بیسبال، هدفتان از سفر به کشورهای مختلف چیست و به طور ویژه در سفر به ایران چه اهدافی را دنبال می کنید؟

هدف اصلی فدراسیون جهانی توسعه بیسبال و  سافتبال در سراسر جهان است و اینکه تفاوت هر کشور با کشور دیگر را بدانیم و راهکارهای کمک به کشورهای کمتر توسعه یافته را پیدا کنیم. این وظیفه من است که پیشرفت این ورزش را در کشورهای مختلف تضمین کنم.

در سفرهایی که داشته اید کدام قاره ها را قوی تر و کدامیک را نیازمند کمک بیشتر دیده اید؟

آفریقا در حال حاضر ضعیف ترین قاره به شمار می رود به ویژه در بیسبال و البته اوضاعشان در سافت بال کمی بهتر است. در مورد کشورهای پیشرفته می توانم ابتدا به آمریکا اشاره کنم. آمریکا را البته به عنوان یک کشور واحد در نظر می گیرم اما اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم بیش از 55 درصد بازیکنان این کشور آمریکایی نیستند واز کشورهای دیگر آمده اند. در واقع آنها در سطح پایه ای در سالهای اخیر چندان خوب کار کرده اند و خودشان هم لزوم تغییر را حس کرده اند. در حال حاضر آسیا قاره بسیار قدرتمندی در زمینه بیسبال و سافتبال است. البته وقتی در مورد قدرت آسیا حرف می زنم بیشتر منظورم به کشورهای کره جنوبی، ژاپن و تایوان است. به همین دلیل نیاز داریم که این ورزش را در کشورهای دیگر از جمله در خاور میانه توسعه دهیم.

روز اول سفرتان در ایران چطور بوده و چه برداشتی از وضعیت بیسبال و سافتبال در ایران دارید؟

نکته بسیار مثبتی که در مورد انجمن بیسبال ایران دیدم این است که بر خلاف دیگر کشورهای در حال توسعه که معمولا فقط از فدراسیون جهانی کمک و کمک صرف می خواهند اینجا اوضاع متفاوت است. ایران هم درخواست کمک دارد اما این کمک در مورد نحوه مدیریت و سازماندهی این ورزش است و آنها کاملا آماده ساختن و توسعه این ورزش هستند. تمایل بسیار زیادی در مسئولان ایرانی برای همکاری  و نه فقط دریافت یکطرفه کمک، دیدم. در کنگره آسیایی هم چنین برداشت مثبتی را از مسئولان ایران داشتم و به همین دلیل است که به این سفر آمده ام. ما تحلیلی در مورد بیسبال و سافت بال ایران خواهیم داشت و با یکدیگر تصمیم می گیریم که کدام قسمتها نیازمند تقویت و توسعه هستند.  این یک کمک یکجانبه نیست بلکه ما با ایران یک همکاری دوطرفه خواهیم داشت.

قدراسیون جهانی در چه زمینه هایی می تواند بیشترین کمک را به توسعه این ورزش در ایران داشته باشد؟

چند نکته استراتژیک را با مشاوره با یکدیگر مشخص کرده ایم. اول رشد سطوح پایه است. وارد شدن این ورزش در رده های پایه کلید توسعه آن است. باید یک پروژه خاص را برای پیشرفت در سطوح پایه آماده کنیم. نکته بعدی در سطح بزرگسال است که تلاش می کنیم چند بازیکن بااستعداد ایران را به آکادمی های پیشرفته در کشورهای دیگر اعزام کنیم تا الگوی مناسبی برای دیگر ورزشکاران باشند. نکته دیگر در زمینه تجهیزات است که ما آمادگی کمک کردن را داریم و آخرین مورد افزایش تعداد تورنمت های بین المللی در ایران است.

یکی از نکات منفی در مورد بیسبال آسیا این است که هیچگونه رقابت باشگاهی در سطح قاره وجود ندارد و تیمهایی که در لیگ ایران یا سایر کشورها به قهرمانی می رسند عملا فضایی برای رقابت ندارند.

یک دلیل وجود دارد. در حال حاضر کیفیت و سطح بیسبال ایران در حد ژاپن، کره و تایوان نیست و آنها ترجیح می دهند در سطح بالاتری رقابت کنند. بنابراین وظیفه ما است که کمک کنیم که ایران و دیگر کشورهای قاره هم پیشرفت کنند و به سطح بالاتر برسند. فدراسیون جهانی در حال ایجاد لیگ قهرمانان بیسبال است. ما در آمریکای لاتین چنین لیگی داریم و همچنین در اروپا و در آسیا هم در شرق آسیا بین کشورهای ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، چین و چین تایپه چنین رقابتهایی برگزار می شود.

فکر نمی کنید ایجاد مسابقاتی در سطح B برای رقابت بین کشورهایی مثل ایران و دیگر کشورهایی که در حال توسعه در این ورزش هستند می تواند اقدام مفیدی برای کمک به توسعه این ورزش باشد؟

قطعا این بهترین راه برای شروع است. ما باید در این مورد فکر می کنیم و طراحی مناسبی در این زمینه داشته باشیم و این پیشنهاد مناسبی از سوی ایران است که آن را پیگیری خواهیم کرد. اما نکته مهم این است که برای شروع یک تورنمنت به راههای درآمدزایی آن نیز فکر کنیم مانند ورزش فوتبال. مثلا در سطح اول بیسبال ما حق پخش تلویزیونی را داریم و آنها در آمد زایی می کنند.  اگر در سطح B قرار باشد که فقط پول خرج شود و درآمدی در کار نباشد کار سخت می شود. البته می دانم که این یک سیکل معیوب در اکثر کشورهاست که هم بازیکن کم است هم اسپانسر کم است و هم پوشش رسانه ای کافی وجود ندارد. رسانه و اسپانسر مهمترین نکته نکات در شناساندن این ورزش به مردم هستند.

برای پیشرفت این ورزش بیشتر به کمکهای دولتی نیاز است یا خصوصی؟

بهترین حالت البته مشارکت هر دو طرف است اما برای شروع باید کمکهای دولتی در کار باشد. اگر امکان دیدار با مقامات ورزش هر کشوری وجود داشته باشد ما نهایت استقبال را از این مسئله خواهیم داشت و آماده هرگونه همکاری هستیم.

آخرین سئوال، آینده بیسبال و سافتبال را در ایران چطور می بینید؟

در جلسه ای که با مسئولان ایرانی داشتیم یک نقشه راه ترسیم کردیم که اگر واقع بینانه بر اساس آن پیش برویم مسلما آینده روشن است چون افراد دست اندر کار در انجمن هم بسیار مشتاق به پیشرفت هستند و دید مثبتی در این زمینه دارند. دو نکته بسیار مهم بری پیشرفت وجود دارد؛کار کردن در سطوح پایه و افزایش تعداد مسابقات بین المللی در کشور.

 

251 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 499060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =