تسنیم نوشت: مذاکره کننده ارشد سابق آمریکا در سخنانی گفت که موافقت ایران با پروتکل الحاقی ابزاری است که به آژانس اجازه می‌دهد تا هر مکانی را که نسبت به فعالیت‌های ایران در آن مکان ابراز نگرانی می‌کنند، مورد بازرسی قرار دهد.

 وندی شرمن مذاکره کننده ارشد و سابق آمریکایی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی تصریح کرد: توافق هسته‌ای ایران اطمینان می‌دهد که تهران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت چرا که ایران در توافقنامه اعلام کرده که این کار را انجام نخواهد داد.

این در شرایطی است که ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی اظهارات شرمن را به چالش کشیده است و معتقد است که تاکید شرمن بر اینکه ایران تنها به خاطر توافق هسته‌ای، به سوی سلاح های هسته‌ای نخواهد رفت و به این سلاح‌ها دست نخواهد یافت، چالش برانگیز است.

هاس گفت: من درک می‌کنم چرا شما می‌گویید که این توافق دستیابی ایران به سلاح اتمی را به مدت 10 تا 15 سال سخت و دشوار می‌کند ولی من استفاده شما از کلمه "هرگز" را درک نمی‌کنم. زیرا شما بهتر از هر کسی می‌دانید که محدودیت‌های اعمال شده بر سانتریفیوژها و اورانیوم غنی شده پس از 10 تا 15 سال اعتبار خود را از دست می‌دهد. بنابر این، چگونه شما یا هر کس دیگری می‌تواند بگوید که این توافقنامه تضمین می‌دهد که ایران هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد؟

شرمن نیز تصریح کرد: دلیل اینکه می‌گویم "هرگز" این است که توافق این تعهد را برای ایران ایجاد می‌کند که هرگز به دنبال سلاح اتمی نباشد.

وی افزود: توافق هسته‌ای پایبندی ایران به تعهداتش را تضمین می‌کند چرا که اگر ایران به تعهداتش عمل نکند، و اگر شروع به تقلب در توافق کند، آنگاه ما گزینه‌های زیادی در اختیار خواهیم داشت.

شرمن در ادامه اذعان کرد که تعداد سانتریفیوژها و پیشرفت در زمینه تحقیق و توسعه می‌تواند پس از گذشت 10 تا 15 سال افزایش یابد. وی در عین حال گفت: برای مدت 20 سال آژانس بین المللی انرژی اتمی قادر خواهد بود تا تولید اورانیوم ایران را مورد بازرسی قرار دهد و برای 25 سال نیز همه اورانیوم ایران زیر نظر خواهد بود.

شرمن اظهار داشت: موافقت ایران با پروتکل الحاقی نیز ابزاری است که به آژانس اجازه می‌دهد تا هر مکانی را که نسبت به فعالیت‌های ایران در آن مکان ابراز نگرانی می‌کنند، مورد بازرسی قرار دهد.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =