۰ نفر
۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۶

اقتصادنیوز نوشت: با توجه به وضعیت قیمت نفت به نظر می‌رسد بازار این ماده زیرزمینی بر اساس برآوردها تا چند سال آینده به بالای 50 دلار نرسد.

موسی غنی‌نژاد  گفت: آخرین باری که عسلویه را دیده بودم به دولت اصلاحات باز می‌گردد که آن زمان تازه این پروژه به راه افتاده بود و شاهد حضور بزرگان صنعت نفت و گاز کشور در آنجا بودیم. حال پس از 11 سال به دعوت وزارت نفت هفته گذشته از این پروژه بازدید کردیم که به نظرم نسبت به دهه گذشته اتفاقات بزرگی در آنجا رخ داده است.

او افزود: با توجه به توضیحاتی که مسولان مربوطه دادند کل این پروژه و فازهای مختلف آن تا 4 سال آینده به بهره‌برداری کامل می‌رسد که به نظرم می‌تواند تحول بزرگی در صنعت نفت و گاز و کل اقتصاد کشور به وجود آورد.

غنی‌نژاد تصریح کرد: دیدن این پروژه عظیم هر ایرانی را تحت تاثیر قرار می دهد و این سوال را برایش به وجود می‌آورد که چرا دولت گذشته به رغم بهره بردن از درآمدهای سرشار نفت، نتوانست این پروژه را به موقع انجام دهد و سرمایه‌گذاران خارجی را جذب آن کند.

این اقتصاددان گفت: با توجه به وضعیت قیمت نفت به نظر می‌رسد بازار این ماده زیرزمینی بر اساس برآوردها تا چند سال آینده به بالای 50 دلار نرسد از این رو بیشتر سرمایه گذاری ها به سمت گاز سوق پیدا کرده بنابراین توسعه عسلویه از دو جهت واجد اهمیت است.

اول اینکه سوخت کشور را تامین کرده و مازاد آن را برای کشورهای مقصد صادر کند و دوم هم ماده اولیه مورد نیاز صنعت پتروشیمی را تامین کند چرا که این صنعت برای آینده کشور بسیار مهم بوده و می‌تواند پیشران رشد اقتصادی باشد.

او در باره تحلیل اقتصادی پروژه عسلویه گفت: در یک بازدید دو روزه نمی‌توان تحلیل دقیقی در این باره انجام داد اما می شود گفت با توجه به اینکه معمولا دولت‌ در این پروژه ها سرمایه گذاری می کند بهتر است با تأمین مالی مناسب و رعایت انضباط کارشناسی لازم طول مدت اجرای پروژه ها را کاهش دهد تا باعث استهلاک سرمایه گذاری های صورت گرفته نشود. 

این موضوع در دولت قبل اتفاق افتاد و عملا دیده شد که حجمی از سرمایه گذاری ها به سمت عسلویه رفت اما با توجه به اهمال‌کاری هایی که صورت گرفت و کشور دچار تحریم ناشی از هیجانات سیاسی و ماجراجویی‌های بین‌المللی شد، عملا نتیجه خوبی نگرفتیم و نتوانستیم کار را در موعد مقرر وبا هزینه های مناسب پیش ببریم.

غنی‌نژاد گفت: آنچه که در این بازدید به چشم می آمد جنب و جوش بسیار زیاد کارکنان و مدیران عسلویه بود که این منطقه را به کارگاهی بزرگ تبدیل کرده بود و چشم هر بازدید کننده‌ای را به خود جلب می‌کرد و متوجه می‌شد که در این منطقه چه پروژه های بزرگی قرار است به بهره‌برداری برسد. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حیران A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    این جناب آقای غنی‌نژاد گفت: آنچه که در این بازدید به چشم می آمد جنب و جوش بسیار زیاد کارکنان و مدیران عسلویه بود که این منطقه را به کارگاهی بزرگ تبدیل کرده بود ایشون از کجا بازدید کرده که تعطیلی فاز های 13و14و22و23و24رو ندیده ویا کارکردن بقیه پروژها با یک چهارم ظرفیت باید به این کارشناس اقتصادی عرض کنم که وقتی ما مورد تحریم واقع شدیم کشور خارجی چطور بیاد سرمایه گذاری کنه نبود تجهیزات بزرگترین علت تاخیر در بهره برداری پروژه ها هست شما وقتی کمپرسور نداری کنترل ولو نداری تجهیزات ابزار دقیق نداری و.....چطور می تونی پروژه راه اندازی کنی؟؟؟