روند افزایش مهاجرت به شهر یاسوج نگران کننده است

مرادیان یادآور شد: حریم محدوده فراتری را پوشش می دهد که شهرداری باید ساخت و سازهای آن محدوده را کنترل کند اما نمی تواند در این سطح پروانه صادر کند که این سطح در شهر یاسوج شامل روستاهای اقماری اطراف شهر مانند اکبرآباد، نجف آباد، شرف آباد و بلکو است

به گزارش خبر آنلاین کهگیلویه و بویراحمد،مدیر حوزه شهرسازی شهرداری یاسوج گفت: روند بی رویه مهاجرت از شهرهای کوچک و روستاهای اطراف عامل افزایش حاشیه نشینی در شهر یاسوج است.
 روح الله مرادیان در جمع خبرنگاران افزود: هر شهر طبق ضوابط طرح تفضیلی و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور یک خط محدوده و یک خط حریم دارد که به صورت عامیانه محدوده خدماتی و حریم قانونی نامیده می شود.
وی با بیان اینکه محدوده و حریم تعیین کننده حوزه کاری هر شهرداری است، اظهار داشت: محدوده خدماتی شهر یاسوج از سمت جنوب شهر رودخانه بشار، از سمت شمال شهر رودخانه مهریان به استثنای شرف آباد، از سمت شرق دره محمودآباد و از سمت غرب هم شهرک های کوی جهاد و کوی امام علی(ع) است.
مرادیان یادآور شد: حریم محدوده فراتری را پوشش می دهد که شهرداری باید ساخت و سازهای آن محدوده را کنترل کند اما نمی تواند در این سطح پروانه صادر کند که این سطح در شهر یاسوج شامل روستاهای اقماری اطراف شهر مانند اکبرآباد، نجف آباد، شرف آباد و بلکو است.
وی تصریح کرد: با مشاهده روند ساخت و سازها در این محلات و با پیش بینی اینکه ممکن است در سالهای آینده که شهرداری بخواهد این محله ها را به طرح تفضیلی شهر اضافه کند با مشکل مواجه می شود، بنابراین شهرداری هزنیه هایی برای طراحی شهری در این قسمت انجام داد و این طرح در کمیسیون ماده پنج تصویب و ملاک عمل شهرداری برای ارائه خدمات قرار گرفت.
مدیر شهرسازی شهرداری یاسوج اضافه کرد: بر اساس طرح های مصوب به این محلات خدماتی از جمله صدور پروانه و دیگر خدمات شهری ارائه می شود.
مرادیان به ساخت و سازهای غیرقانونی در اطراف شهر یاسوج اشاره داشت و بیان کرد: متاسفانه با روند بی رویه مهاجرت از شهرهای مختلف مانند شهرهای کوچک اطراف یاسوج به این شهر، این ساخت و سازهای غیرمجاز افزایش می یابد که منجر به افزایش حاشیه نشینی می شود.
وی با بیان اینکه پدیده حاشیه نشینی باعث ایجاد تضاد فرهنگی می شود، ادامه داد: معمولا مردم حاشیه نشین از اقشار بسیار فقیر جامعه هستند که اراضی حاشیه شهر را با قیمت پایین خریداری کرده و در این اراضی ساکن می شوند.
مدیر شهرسازی شهرداری یاسوج با اشاره به رشد روزافزون مهاجرت در یاسوج، گفت: مهاجرت بیشتر از شهرهای گرمسیری و روستاهای اطراف یاسوج به این شهر صورت می گیرد که شاید بتوان یکی از دلایل این مهاجرت ها را شرایط اکوسیستمی و آب و هوایی خوب یاسوج قلمداد کرد.
مرادیان تصریح کرد: طبق قانون، شهرداری نمی تواند به حاشیه نشین ها و ساخت و سازهای اطراف شهر که در کاربری های غیرمسکونی و معمولا زراعی ساخت و ساز می کنند هیچگونه خدماتی ارائه دهد.
وی تأکید کرد: شهردای وظیفه دارد از هر گونه ساخت و ساز غیرقانونی جلوگیری کند.
مدیر شهرسازی شهرداری یاسوج با بیان اینکه این شهر روزانه در حال رشد است، اظهار داشت: با این روند شهرداری نمی تواند به تنهایی از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کند و سایر ارگان های مرتبط باید با این نهاد همکاری کنند.
وی در ادامه از شهروندان یاسوجی خواست برای خرید ملک در سطح شهر و اطراف آن، ابتدا به شهردای مراجعه کنند و وضعیت ملک را از نظر طرح شهری بررسی کرده و اگر از این لحاظ مشکلی نداشت نسبت به خرید آن اقدام کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =