یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که «افزایش شاخص بورس تا حدود 71 هزار واحد در روزهای گذشته حبابی است.»

محسن کدیور در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره روند افزایشی شاخص بورس اظهار داشت: «شاخص بورس از نیمه دی‌ماه امسال تاکنون ظرف 16 روز کاری نزدیک به 16 درصد افزایش داشته است؛ یعنی روزی یک درصد.»

وی افزود: «نکته‌ای که وجود دارد، این است که طی این مدت بخش عمده این رشد هم به لحاظ عددی و هم به لحاظ روانی مرهون شرکت‌های خودرویی بوده است. یعنی شرکت‌های خودرویی بین 50 تا 70 درصد طی همین مدت قیمت‌هایشان رشد کرده است.»

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: «این در حالی است که هنوز هیچ اتفاق بنیادی خاصی در هیچ صنعتی از جمله صنعت خودرو نیفتاده است؛ ضمن این‌که شرکت‌های خودرویی هم گزارش‌های 9 ماهه خود را که دادند، بسیار گزارش ضعیفی بوده است.»

کدیور عنوان کرد: «خودرویی‌ها بعضا نامه‌نگاری‌هایی با سازمان بورس داشتند که این نامه‌نگاری‌ها روی سایت کدال هم منتشر شد. آنها صراحتا اعلام می‌کنند مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش دارند و حتی برآوردهایی که از سه ماهه پایان امسال دارند، باز هم تداوم زیان است.»

وی متذکر شد: «بر این اساس، عملا به لحاظ بنیادی وضعیت این شرکت‌ها بسیار بد است، اما با وجود این وضعیت، واکنش بازار دقیقا معکوس است. در واقع هر روز برای این شرکت‌ها صف‌های خرید تشکیل می‌شود و هیجان خرید به طور وحشتناکی در مورد این شرکت‌ها وجود دارد.»

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «این هیجان خرید به بقیه بازار نیز سرایت کرده و باعث شده که بقیه صنایع مانند سنگ آهن، پتروشیمی، دارو و... رشد کنند.»

کدیور در ادامه اظهار داشت: «نکته‌ای مهمی که در این‌جا وجود دارد، این است که متاسفانه این هیجان‌ها در بورس ما سابقه طولانی دارد و آخرین مورد به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 برمی‌گردد که به دلیل خوش‌بینی‌هایی که ایجاد شد، ظرف 6 ماه شاخص بورس 100 درصد رشد کرد، ولی بعد از این تاریخ، یعنی از سال 92 تا دی‌ماه امسال، شاخص نزدیک به 30 درصد افت کرد. این، یکی از عمیق‌ترین رکودهایی بود که ما داشتیم.»

وی افزود: «مطمئنا هر اتفاقی که در اقتصاد ما بیفتد و هر قرارداد و هر توافق‌نامه‌ای که امضا شود، بدون شک قیمت‌های فعلی در بورس حبابی است و بازار ما رکود عمیقی را مثل همان رکودی که پیش از این تجربه کرده بود، تجربه خواهد کرد.»

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: «نکته‌ای که وجود دارد، این است که هر چقدر این شاخص بیشتر بالا رود، آن رکود شدیدتر و عمیق‌تر خواهد بود.»

کدیور عنوان کرد: «متاسفانه عاملی که در بازار ما شروع‌کننده این هیجان بود، یک مقدار به دلیل توصیه‌های مدیران و مسوولان بورس طی روزهای گذشته به سهامداران حقوقی در خصوص عدم عرضه سهام بود. یعنی طی روزهای گذشته بعضا با این وضعیت مواجه شدیم که به طرف عرضه سهام اجازه خودنمایی داده نشود و این باعث شد که عطش تقاضا بیشتر ایجاد شود.»

وی ادامه داد: «مساله‌ای که وجود دارد، این است که با توجه به توصیه‌هایی که در آن زمان مبنی بر عدم عرضه وجود داشت، الان باید عکس آن اتفاق بیفتد. یعنی فشار به عرضه اتفاق بیفتد و سازمان بورس از تمام سهامداران حقوقی بخواهد که صف‌های خرید را عرضه کنند؛ از جهت این‌که این عطش و هیجان غیرواقعی تا حد امکان فروکش کند.»

این کارشناس بازار سرمایه متذکر شد: «در حال حاضر بازار حبابی است و تمام اتفاقات آینده مانند کاهش نرخ سود بانکی، افزایش احتمالی قیمت نفت و... را پیش‌خور کرده است.»

کدیور تاکید کرد: «رشد بیشتر هم شاخص را حبابی‌تر می‌کند و تجربه نشان داده که حباب بالاخره یک‌جایی می‌ترکد و هر چه دیرتر بترکد، بدتر خواهد بود.»

وی خاطرنشان کرد: «این نکته‌ای است که باید درباره بازار سرمایه مدنظر داشت. بازار بورس، بازاری است که قیمت سهام آن باید متناسب با متغیرهای واقعی باشد، اما الان بازار به شدت از این وضعیت دور است.»

22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 503470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    22 18
    بورس داره منفجر میشه سیل پول داره میاد توی بورس . بورس داره بقیه بازارها را تعطیل میکنه . همه پولها میره فقط وفقط توی بورس .خدا به داد برسه کی می خواهد اخر سر جوابگو باشه ؟
    • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
      8 1
      شما نگران نباشید خواهشاً اگه بازار به دست مردم باشه، خودش تنظیم میشه عین باقلوا
  • piuy IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    38 21
    نظر این کارشناس کاملا اشتباست شما با گفتن این حرفا باعث دلسردی سهامداران میشوید و گفته هایتان کاملا اشتباست مگر همین کارشناسان غلط بورس نبودند که میگفتند بعد از توافق هسته ای بازار 10 درصد رشد خواهد کرد چه شد پس ؟؟همین کارشناسان میگفتند غلط بورس در تابستان 95 رشد خود را اغاز خواهد کرد و زمان میبرد .تمام گفته هایتان اشتباست.و همین طور قرار نیس که شرکت ها تمام روز سال همینطور رشد کند و این رشد کم تر خواهد شد نه به طوری که با افت شدید مواجعه شود اگاه باشید که قرار است طی هفته و ماه های اینده اتفاقات خوبی بیافتد پس امیداور باشید و حرفهای نا امید کننده نزنید ان زمان رکود اقتصاد برای زمانی بود که شرکت ها دست شان باز نبود ولی الان اوضاع فرق دارد.
  • حمزه کیان A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    4 1
    کافیه سهم هایی با پی بر ای خوب بخرید سهم های زیادی تو بازار هستن که با وجود پی بر ای خیلی خوبشون رشد چندانی نکردن
  • ایرج A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    11 3
    اقایی که اسمتونو گذاشتین کارشناس لطفا مردم را دلسرد نکنید من نمیدونم شما حباب به چی میگین به صادرات 97 تومنی میگین حباب یا سایپا 148 تومنی و یا هزار مثال دیگه دو سال این بازار منفی است و سهامداران مال باخته سرامیشان نصف شده انموقع کجا بودین ؟ نمیدانم شاید شما هم از این دلواپسان هستین که که رشد اقتصاد مملکت رو نمیتونین ببینید
  • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    5 2
    پول های هوشمند وارد بازار شدن ، سهام بخر کارناشناس عزیز .
  • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    4 3
    نظر آقاي كارشناس اشتباه است در شركتهاي خودرويي خبرهاي بسيار خوبي وجود دارد كه بازار سرمايه از اين خبر ها مطلع شده . افزايش سرمايه هاي چند صد درصدي فروش بخشي از سهام ها به شركت هاي داخلي و خارجي ورود سرمايه گذارهاي خارجي در بخش قطعه سازي . بعنوان نمونه بريد شركت هاي زير رو بررسي كنيد. مهركام پارس محورخودرو محورسازان ايران خودرو خاور
  • ارش A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    5 2
    كاملا نظر كارشناس محترم ،غير واقعي است. مگر زماني كه قيمتها بدون دليل كاهش مي يافت وضعيت بنيادي شركتها خيلي بد تر شده بود واقعيت در اين است كه كاهش قيمتها و افزايش قيمتها در بورس ايران هيچ وقت تابع شرايط بنيادي شركتها نبوده حداقل اولويت اصلي نبوده است قيمت در ايران در درجه اول تابع شرايط سياسي است كه در حال حاضر به لطف خدا مشكلات سياسي حل شده است. شايد از نظر برخي ها اين نظر خيلي كارشناسي نباشد اما عين واقعيت بازار ايران است. قيمتهاي قديم قيمتهاي واقعي وبراساس ارزش واقعي شركتها نبود وبه طور احساسي بسيار پايين تر از مبلغ واقعي بود كه الان ارام ارام به قيمت اصلي خود باز مي گردد.
  • حسن DE ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    8 1
    به خاطر افت قیمت تو چند سال گذشته هنوز خیلی از شرکتها به قیمت واقعی نرسیدن چه برسه به اینکه حباب داشته باشند
  • حامد IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    3 0
    من کارشناس بورس نیستم ولی ورودی بازار خیلی خیلی زیاده نسبت به خروجی منظورم اینکه که مثلا قیمت پارس خودرو وقتی 107 تومن شد با فروش وحشتناک قیمت سهم مواجه شدیم ولی دقیقا تو همون روز 2 برابر تقاضای خرید آخر وقت بوجود اومد یه مقدار سخته اینهمه ورودی تازه وارد بخوان یدفعه خارج بشن
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    9 2
    سهام خودرو که روز توافق لوزان 320 بود بعد بی دلیل بجای رشد، منفی شد و تا 1509 پائیین آمد،و الان 240 که هست هموز فاصله به 320 زیاده اونوقت شما با 150 که کاملا غیر منطقی بود مقایسه می کنید و میگوئید 70 درصد رشد داشته؟آقای کارشناس
  • بی نام EU ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    1 4
    چه خبر خوبی تو خودرویی ها وجود داره؟ شرکتهای ورشکسته با زیان انباشته و زیان جاری و رکود و عدم فروش پیش بینی شده، اینها اینده خودرویی هاست که می گید؟
  • امید ایرانی IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    2 0
    بنظر بنده که بیش از ربع قرن با بورس آشنایی کامل دارم هنوز هیچ حبابی در بورس وجود ندارد و رشد اخیر بورس نشان از امیدواری مردم وسهامداران به آینده ی بهتر بورس است و سفر اخیر ریاست جمهوری و هیات همراه به کشورهای ایتالیا و فرانسه و انعقاد قرار داد های جدید بر امیدواری سهامداران خودرویی اثر زیادی گذاشته است و ما انشاالله در آینده نزدیک شاهد رشد بیشتر شاخص های بورس خواهیم بود
  • مونا A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    6 0
    بورس اسما" از 89000 تا 60000 اومد توی این دو سال بورس 400 تا 500 درصد سقوط کرد . اون حبابی نبود این رشد جزئی حبابیه اونهایی که بلند مدت خرید کرده بودند دیگه کاسه گدایی دستشون گرفته بودند ماها هنوز از ضرر در نیومدیم کدوم حباب