کمبود 1200 تخت بیمارستانی در استان زنجان

نشست مطبوعاتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان به مناسبت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی در دفتر ریاست دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار گردید .

به گزارش خبرآنلاین در ابتدای این نشست دکتر علیرضا بیگلری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به تغییرات عظیم حوزه‌های مختلف کشور، نسبت به سال‌های قبل از انقلاب، گفت: از جمله این حوزه‌ها که تغییرات اساسی، شگرف و چشمگیر داشته، حوزه سلامت است .

وی افزود: این تغییرات و پیشرفت‌ها در همه زمینه‌ها؛ از جمله شاخص مرگ و میر نوزادان، دارو و داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، تعداد پزشکان، امید به زندگی و ... چشمگیر می‌باشد .

وی تلاش در جهت تسکین آلام بیماران، حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها و تلاش برای تأمین نیازهای آنها را از شاخص‌های اصلی حوزه مشارکت‌های اجتماعی و امور خیرین حوزه سلامت ذکر و تصریح کرد: دانشگاه تعامل بسیار خوبی با خیریه‌ها داشته است، از جمله در پروژه بخش الحاقی دکتر بهشتی و پروژه شفیعیه که با حمایت امام جمعه، استاندار، فرماندار، شهردار و اوقاف که در 18 ماه آینده این پروژه‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی به تعداد تخت‌های بیمارستانی در استان زنجان اشاره کرد و افزود: درحال حاضر مهمترین مشکل در حوزه سلامت استان کمبود تخت بیمارستانی است که در حال حاضر برنامه‌ریزی برای افزایش آن در دستور کار است .

دکتر بیگلری اظهار کرد: استان زنجان با کمبود یک هزار و ۲۰۰ تخت بیمارستانی مواجه است که تخت‌های موجود پاسخگوی نیاز‌ها نیست و حوزه بهداشت و درمان استان زنجان با مشکلات متعدد در زمینه تامین تخت بیمارستانی مواجه است.

وی در این خصوص ادامه داد: در استان با کمبود تخت‌های مراقبت‌های ویژه مواجه هستیم که خوشبختانه تاکنون با همکاری وزارت بهداشت و استانداری زنجان ۲۰ تخت به بیمارستان ولیعصر (عج) و ۱۸ تخت ویژه نوزادان به بیمارستان آیت الله موسوی افزوده شد .

مدیر ارشد دانشگاه افزود: بیماران از شهرستان‌های بیجار، تکاب و برخی استان‌های همجوار به بیمارستان‌های زنجان مراجعه می‌کنند و به همین دلیل، با افزایش تخت‌های بیمارستانی به نیازهای بیماران پاسخ داده شود .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به دومین سال اجرای طرح تحول نظام سلامت، تصریح کرد: خوشبختانه این طرح در استان تاکنون، به‌خوبی اجرا شده و در ادامه اجرای این طرح، جهت بازسازی و تعمیر تمام بیمارستان‌های استان اقدامات خوبی انجام شده و برخی از تجهیزات ضروری نیز تحویل بیمارستان‌ها شده است.

وی همچنین استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه سلامت، جهت خدمت‌رسانی بهتر به مردم را حائز اهمیت دانست .

دکتر بیگلری از راه‌اندازی سیستم نوین و یکپارچه هشدار و آلارم زنجیره سرما برای نخستین بار در کشور خبر داد و افزود: با ورود واکسن‌های جدید و گران‌قیمت به فیلد بهداشتی کشور نگهداری زنجیره سرما در دمای ایده آل 8-2 درجه جهت حفظ اثر بخشی واکسن‌ها بسیار مهم و حیاتی است که این سامانه نقش به‌سزایی در حفظ و نگهداری واکسن به‌عنوان یک فرآورده زیستی دارد و به‌ویژه در استان زنجان که از مناطق سردسیر است، بسیار ضروری بوده و به‌لحاظ مالی نیز در دراز مدت بسیار به‌صرفه خواهد بود .

بیگلری اقدامات حوزه بهداشت را پیگیری 3 راهبرد کلان از طرف وزارتخانه، شامل: تحول در ارائه نظام سلامت، ارتقاء سواد سلامت مردم و اجرای سیاست‌های سلامت محور از طریق همکاری‌های بین‌بخشی برشمرد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان تکمیل پوشش شهرها را با فراگیر شدن شبکه مراقبت‌های بهداشتی اولیه جهت ارتقاء امید به زندگی، حفظ و ارتقاء شاخص‌های بهداشتی، جلب رضایت مردم، تضمین عدالت در سلامت و بهبود کیفیت خدمت‌رسانی را از دیگر اقدامات حوزه بهداشت ذکر کرد .

ایشان در حوزه آموزش، انتخاب دانشگاه علوم پزشکی زنجان به عنوان مرکز قطب شماره 6 کشوری جهت برگزاری آزمون‌های جامع علوم‌پایه و پیش‌کارورزی و انجام کلیه امور مربوط به طراحی سئوال و تهیه و چاپ پرسشنامه و کلیه اقدامات مربوط به آزمون از افتخارات دانشگاه برشمرد .

بیگلری برنامه‌های آتی حوزه آموزش را شامل: توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی از جمله: ایجاد دستیاری رشته طب اورژانس، رشته‌های توا‌ن‌بخشی و تغذیه ذکر کرد .

وی 3 پیوند موفقیت‌آمیز کلیه‌ و 2 پیوند دست و همچنین تولد اولین نوزاد حاصل از عمل IVF در کلینیک ناباروری و IVF را از موفقیت‌های دانشگاه برشمرد و از بهره‌برداری پایگاه اورژانس و افزایش آمبولانس‌های جدید در 22 بهمن امسال خبر داد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان همچنین از برنامه رونمائی از طرح تحول بهداشت در مناطق شهری و حاشیه‌نشین کشور، در روز شنبه 10 بهمن ماه که با حضور مقامات ارشد استان، در راستای تأمین و ارتقاء مراقبت‌های اولیه سلامت است، خبر داد .

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 504450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =