در سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اروپا، درحالی قرارداد توسعه ی فرودگاه های تهران، مشهد و اصفهان به امضای طرفین رسید که نامی از فرودگاه تبریز به میان نیامد!

مهرداد خوشکار مقدم: در سفر اخیر دکتر روحانی به فرانسه، بدون توجه به توسعه ی فرودگاه تبریز، توافقنامه توسعه فرودگاه‌ امام خمینی(ره)، فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان با شرکت ADP فرانسه امضا شد.

در این دیدار، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه ۲۰ سند همکاری در زمینه های انرژی، صنعت، گردشگری، بهداشت و درمان، آموزش عالی، ارتباطات، کشاورزی، کشتیرانی، محیط زیست و حمل و نقل هوایی امضا کردند که سهم آذربایجان شرقی از این تفاهمات دیده نشد.

 

فرودگاه تبريز؛ دومین فرودگاه کشور

براي اولين بار در سال 1326 دفتري با عنوان بي‌سيم هوايي در شهر تبريز فعاليت خود را آغاز كرد، در سال1328 بي‌سيم هوايي به ايستگاه هوايي تغيير عنوان داد و باند پروازي خاكي و محل فعلي فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت تا اينكه در سال 1329 با نصب دستگاه‌هاي ناوبري در محوطه فرودگاه، ايستگاه هوايي به نام فرودگاه تبريز تغيير نام داد.

در سال 1337 عمليات ساخت برج كنترل در محوطه فرودگاه شروع شد و در سال 1338 به عنوان دومین فرئودگاه کشور مورد بهره‌برداري قرار گرفت. سپس قسمت اداري از شهر به خود فرودگاه منتقل و سرويس هوايي بين تبريز ـ تهران و بالعكس با هواپيماهاي DC3 هفته‌اي دو پرواز توسط شركت هواپيمايي ملي ايران برقرار شد.

در سال 1356 پرواز حجاج نيز آغاز و از سال 1370 رسما با تصويب هيات دولت، فرودگاه تبريز به عنوان فرودگاه بين المللي تعيين و با تجهيز آن در حال حاضر ظرفيت روزانه 80 پرواز را دارد.

اين فرودگاه بين المللي كه در 12 كيلومتري شهرستان تبريز واقع شده، به صورت 24 ساعته عملياتي است و به جهت واقع شدن در مرز و كريدور هوايي ايران به اروپا و آسياي ميانه از اهميت بالايي برخوردار است.

بنای فرسوده ای که نوسازی شد

تا چند سال قبل، فرودگاه تبریز که معلوم نبود بر اساس چه معیارهایی پسوند "بین المللی" را با خود به یدک می کشید، با سالنهایی فرسوده و بسیار کوچک، به یک بنای متروکه در منطقه ای بی آب و علف شبیه بود.

این روند ادامه داشت تا اینکه در نهایت اواخر دهه 80 پروژه ی نوسازی فضای فرودگاه تبریز اجرایی شد. حال، گرچه مجموعه ی فرودگاه تبریز همینک نسبت به وضعیت پیش از آن بهبود یافته اما به اعتقاد کارشناسان، در حد و شان نام این خطه نیست.

سالنهایی که سالن نیستند

درحالی شمار سالن های ترمینال فرودگاه تبریز به 5 می رسد که به غیر از یک سالن با سازه ی فضایی که ورودی اصلی فرودگاه تبریز را شامل می شود، بقیه به خصوص سالن های ورودی حجاج به سوله های انباری شبیه تر است!

امکانات رفاهی و مدرن؛ شاید وقتی دیگر!

مسافران پروازهای مقصد تبریز به ویژه در ایام سرد سال باید قبل از پیاده شدن از هواپیما، خود را محکم بپوشانند چراکه مجبورند مسیر هواپیما تا ترمینال خروجی را با پای پیاده طی نمایند!

البته گاهی دیده شده که اتوبوس های تغییر شکل یافته ی شرکت واحد که مورد استفاده ی برخی شرکت های هواپیمایی است، وظیفه ی حمل مسافر را بر عهده می گیرند!

با این اوصاف، نه تنها در کشورهای پیشرفته بلکه در فرودگاه های کم تراکمی چون کرمان نیز تونل های مخصوص برای سوار و پیاده شدن مسافران تعبیه شده و مورد استفاده قرار می گیرد اما نصب این سیستم در فرودگاه تبریز به عنوان یکی از مهمترین شهرهای کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

نمای کامپوزیت، فریاد معماری بی هویت

معمولا بناهای مهم شهری چشم اندازهایی از هنر معماری کشور بوه و غنای فرهنگی منطقه را به رخ می کشند.

با اینحال اما، نمای ساختمان های جدید فرودگاه تبریز از یکسو اسیر تعجیل مسئولان و از سوی دیگر فدای موج مدرنیزه شدن بی هویت طراحان سخت افزاری قرار گرفته است.

بنای این مجموعه با نمای کامپوزیت و سازه ی سبک به نظر نوعی سمبل کردن یک پروژه را در ذهن تداعی می کند تا ساخت فرودگاهی در شان و خور مردم!

توسعه فرودگاه تبریز در اولویت نیست!

در همین حال، مصطفی صفایی مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی گفت: توسعه ترمینال های فرودگاه تبریز در اولویت نیست!

وی در گفتگو با خبرآنلاین، در پاسخ به اینکه چرا در توافقنامه ی اخیر ایران و فرانسه، نام فرودگاه تبریز در لیست عنوان نشده است گفت: این امر خارج از اختیارات استانی است.

صفایی با بیان اینکه شرکت فرودگاه های ایران وظیفه ی اولویت بندی و توسعه ی ترمینال فرودگاه های کشور را بر عهده دارد اظهار داشت: در این مرحله ظاهرا توسعه فرودگاه تبریز در اولویت نبوده است.

این مقام مسئول در فرودگاه های آذربایجان شرقی در پاسخ به اینکه آیا مجموعه ی فعلی فرودگاه تبریز در شان عنوان پایتختی گردشگری جهان اسلام در سال 2018 خواهد بود گفت: قطعا باید برای این منظور چاره اندیشی کرد لذا این موضوع از سوی استانداری آذربایجان شرقی درحال پیگیری است.

***

پر واضح است که هرگونه تغییر و توسعه در فرودگاه تبریز از حیطه ی مسئولیت استان خارج است اما لزوم پیگیریهای مسئولان ارشد آذربایجان شرقی و نمایندگان تبریز در مجلس نسبت به امر توسعه فرودگاه این کلانشهر امری انکارناپذیر است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 504741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    11 37
    خب فرودگاه مشهد از نظر تعداد پرواز، دومین فرودگاه کشوره. باید بهش رسیدگی بشه. می بینید که، تا یه ذره برف میاد چه بلایی به سر هواپیماها میاد
  • بی نام RO ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    28 7
    براستی چرا؟
  • بی نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    10 23
    فرودگاه تبریز را برای همکاری با ترکیه کنار گذاشته اند.نگران نباشید.
  • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    15 52
    تو این سالها زیادی به تبریز و مردمش بها دادن. فعلا بسشونه و نوبته بقیست چون اونها تافته جدا بافته نیستن
  • کارن A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    14 26
    تیتری که نباید خبر آنلاین می زد. چون کاملا معلومه که حجم پروازهای مشهد و اصفهان با تبریز قابلمقایسه نیست .حتی شیراز هم از تبریز پروازهاش خیلی بیشتر هست . این غوغا سالاری رو بگذارید کنار . بس کنید تو رو خدا. ببینید کشوری مثل سویس با اون تنوع نژادی چه میکنه ما چه میکنیم . همش داریم به هم بد و بیراه میگیم .
    • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
      30 7
      جهت اطلاع تبریز بعد تهران و مشهد سومین فرودگاه از نظر حجم جابجایی مسافر درکشور هستش