تسنیم نوشت: چندین ماه از انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران و گروه ۱+۵ می‌گذرد، اما لوئی گومرت، نماینده جمهوری‌خواه کنگره، هنوز سعی دارد با طرح شکایتی در دادگاه‌های آمریکا مانع از اجرای این تفاهم شود.

 گومرت می‌گوید این آخرین فرصت برای متوقف کردن آن چیزی است که وی اصرار دارد از آن تعبیر به یک معاهده کند.

علی‌رغم این حقیقت که برجام در چندین مسیر در حال اجرایی شدن است،‌ گومرت اصرار دارد که قانون به نفع وی رأی خواهد داد.

گومرت، قاضی سابق که اکنون عضو کمیته قضایی مجلس نمایندگان است، می‌گوید: "این [برجام] معاهده عدم اشاعه را در چندین حوزه تغییر می‌دهد. نمی‌توان یک معاهده را با چیزی که معاهده نیست، تغییر داد. این [برجام] وارد مسائلی می‌شود که تنها با یک معاهده می‌توان آن را انجام داد."

وی در ادامه افزود: "رئیس جمهور به گونه‌ای مطابق این توافق کار می‌کند که گویی تصویب شده است. این یک معاهده است و وی به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی تصویب شده اما اینگونه نیست."

اما مسأله اینجاست که کنگره از این توافق با عنوان معاهده یاد نکرد. به جای آن، جمهوری‌خواهان طرح کورکر-کاردین را تصویب کردند. باب کورکر در اوایل سال 2015 و از ترس اینکه کنگره هیچ حقی برای ارائه نظر درباره این توافق نداشته باشد طرحی را تدوین کرد که بر اساس آن دو سوم اکثریت آراء در مجلس نمایندگان و سنا برای رد کردن توافق ضروری خواهد بود. این طرح در سنا شکست خورد.

اگر سنا از این توافق به عنوان معاهده یاد می‌کرد، اکثریت دو سوم برای تصویب آن ضروری می‌شد.

گومرت می‌گوید: "کنگره باید جرأت داشته و از این توافق به عنوان یک معاهده یاد کند نه اینکه آن را تحت طرح کورکر در آورد زیرا طرح کورکر از آن تعبیر به یک معاهده نمی‌کند. آن را برای رأی تصویب که نیاز به دو سوم آراء دارد بیاورید. در این صورت به راحتی می‌توان به دادگاه رفته و گفت که دولت نمی‌تواند بر اساس معاهده‌ای که تصویب نشده است عمل کند."

وی افزود: "از آنجایی که سنا - دستکم رهبران آن - شجاعت پشتیبانی از قانون اساسی و انجام آنچه لازم است را نداشت،‌ به چالش کشیدن توافق هسته‌ای در دادگاه اندکی سخت‌تر خواهد بود."

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =