بررسی حوادث هوایی طی ۱۰ سال اخیر نشان می دهد بیش از ۵۰ حادثه هوایی طی این سال های در ایران رخ داده که در مهم ترین آنها صدها نفر از ایرانی ها جان خود را از دست دادند.

محمد حسین نجاتی: منتقدان دولت پس از اجرای برجام یکی از مهم ترین گام های دولت در تجهیز ناوگان هوایی کشور را نشانه گرفتند. دولت یازدهم در کمتر از یک ماه از پایان تحریم ها، قرار داد خرید ٨ فروند ايرباس ٣٨٠، ١٦ فروند ايرباس ٣٥٠، ٤٥ فروند ايرباس ٣٣٠ و ٤٥ فروند ايرباس ٣٢٠ را با این شرکت هواپیماسازی فرانسوی به امضا رسانده اند. اتفاقی که هم منجر به کارآفرینی در صنعت هوایی کشور می شود و هم می تواند زمینه ها سهول ورود گردشگر به کشور شود. اما منتقدان دولت معتقدند که دولت با این اقدام بخش زیادی از پول های آزاد شده پس از تحریم ها را صرف خریدهایی کرده که اولویت نداشته است.(اینجا بخوانید) این اتفاق در شرایطی است که از دوره پهلوی که ایران نخستین تأسیسات هوانوردی خود را گشود، سانحه‌های متعدی گاه ناگاه گریبانگیر این صنعت گردیده، و امروزه این صنعت در ایران یکی از بالاترین میزان وقوع حوادث را داراست. از دلایل ارائه شده برای تحلیل میزان بسیار بالای تعداد سوانح هوایی در ایران می‌توان تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، عدم آموزش استاندارد خلبانان و کنترل کیفی میزان خطای آنان، ضعف در عمل به معیارهای ایمنی هواپیماها، و سو مدیریت و برنامه ریزی نادرست دانست، اما در میان هواپیماهای فرسوده روسی و نبود قطعات مناسب در دوران تحریم بیشترین سهم را داشته است.

بررسی حوادث هوایی طی ۱۰ سال اخیر نشان می دهد بیش از ۵۰ حادثه هوایی طی این سال های در ایران رخ داده که در مهم ترین آنها صدها نفر از ایرانی ها جان خود را از دست دادند. همین نکته در کنار تاثیر ورود هواپیماهای با تکنلوژی بالا بر گردشگری و کارآفرینی دلیل بر رد انتقادات مخالفان دولت است. همچنین براساس قرارداد های منعقد شده، ایران این تعداد از هواپیما ها به شکل اجاره به شرط تملیک خریداری کرده است.

در جدول زیر جزییات مهم ترین حوادث هوایی طی ۱۰ سال اخیر را بخوانید:

سال 

 جزییات حادثه

سال ۱۳۸۴

۱۹ دی ۱۳۸۴ (۹ ژانویه ۲۰۰۶): یک هواپیمای فالکن-۲۰ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمال غرب ایران سقوط کرد و تعدادی از مقامات ارشد سپاه، از جمله احمد کاظمی، فرمانده نیروی زمینی سپاه، کشته شدند.

۱۵ آذر ۱۳۸۴ (۶ دسامبر ۲۰۰۵): یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش ایران که حاوی خبرنگاران و پرسنل ارتش بود، بر روی منطقه‌ای مسکونی در تهران سقوط کرد که بیش از ۱۱۰ کشته برجای گذاشت.

یک فروند بوئینگ ۷۰۷ هواپیمایی ساها که در مسیر کیش به تهران در حرکت بود هنگام نشستن در فرودگاه مهرآباد از مسیر منحرف شد و وارد رودخانه کن شد. در این حادثه دو نفر کشته و یک نفر مفقود می‌شود.

سال ۱۳۸۵

۵ اسفند: سقوط هلیکوپتر هوانیروز ارتش و مرگ ۱۴ تن دیگر.

۶ آذر ۱۳۸۵ : یک فروند هواپیمای آنتونوف ۷۴ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. در این حادثه ۳۶ نفر کشته و ۲ نفر زخمی شدند.

۱۰ شهریور ۱۳۸۵ (۱ سپتامبر ۲۰۰۶): سقوط هواپیمای توپولوف-۱۵۴ شرکت ایران ایرتور در فرودگاه مشهد. این هواپیما در مسیر بندرعباس-مشهد در حال حرکت بود. این هواپیما حامل ۱۴۸ مسافر بود. در این حادثه ۲۸ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند.

سال ۱۳۸۶

۱۲ دی ۱۳۸۶ (۲ ژانویه ۲۰۰۸): یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت ایران ایر ساعت هنگام برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار حادثه شد. این هواپیما که حدود صد مسافر داشت، قرار بود از تهران به مقصد شیراز پرواز کند، اما چرخ‌های هواپیما هنگام برخاستن به علت انحراف از باند فرودگاه کنده شد و بال هواپیما آتش گرفت.

۵ آذر ۱۳۸۶ (۲۶ نوامبر ۲۰۰۷): یک فروند هواپیمای نظامی اف-۴ فانتوم ارتش ایران به علت نقص فنی در منطقه کنارک چابهار سقوط کرد و دو سرنشین آن کشته شدند.

سال ۱۳۸۷

۲۷ بهمن ۱۳۸۷: هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند. سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت‌های هواپیمایی شامل یک استاد خلبان و ۴ خلبان در حال آموزش، در حال گذراندن آموزش‌های تایپ (نوع) این هواپیمای دوموتوره جهت ورود به ناوگان این شرکت بوده‌اند.

۳ شهریور ۱۳۸۷: سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ ایرانی در اجاره شرکت هواپیمایی آیتک ایر قرقیزستان با ۹۰ مسافر که ۷۰ نفر از آنان جان باختند.

۲۶ فروردین ۱۳۸۷: یک فروند هواپیمای سوخو ۲۴ متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حوالی ساعت ۱۹ هنگام فرود دچار نقص فنی شد و سقوط کرد. خلبان و کمک خلبان اجکت کردند و سالم ماندند.

سال ۱۳۸۸

۴ بهمن ۱۳۸۸: یک فروند توپولف تی یو-۱۵۴ با ۱۵۷ مسافر پس از فرود روی باند فرودگاه مشهد آتش گرفت. در اثر این حادثه داخل هواپیما به کل سوخته و بال سمت راست و دم و چرخ هواپیما جدا شدند و ۴۲ تن از مسافران به بیمارستان منتقل شدند.

۳۱ شهریور ۱۳۸۸: یک فروند هواپیمای نظامی ایلیوشین-۷۶ دارای سیستم آواکس در حین مانور هوایی ارتش در جنوب قرچک در نزدیکی ورامین سقوط کرد. بر اثر این سانحه هفت نفر کشته شدند. گفتنی است این هواپیما تنها هواپیمای مجهز آواکس در ایران بود.

۱۰ شهریور ۱۳۸۸: سقوط یک فروند هواپیمای آموزشی از نوع تک نام به علت اشتباه خلبان در انتخاب باک تغذیه کننده موتور در چند مایلی فرودگاه پیام که منجر به آسیب دیده گی شدید خلبان زن از ناحیه سر و فوت وی به علت مرگ مغزی بعد از بیست و چهار ساعت شد. این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی آموزشی ایران زمین و از رشت عازم فرودگاه پیام کرج بود.


۲۰ مرداد ۱۳۸۸: یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ در پرواز شماره ۷۲۹ هواپیمایی آسمان در فرودگاه اصفهان دچار سانحه شد. به علت فرود نامناسب عوامل پرواز یکی از چرخ‌ها ترکیده و آتش گرفت. درهای این هواپیما بسته بوده و در حالی که مسافران داخل بودند مأموران فرودگاه به اطفای حریق مشغول شدند و سرانجام پس از خاموش کردن آتش مسافران از هواپیما خارج شدند.[۲۶]

۲۴ تیر ۱۳۸۸: یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولف تی یو-۱۵۴ متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران در در ۱۲ کیلومتری جنوب قزوین بین منطقه فارسیان و جنت‌آباد در بخش مرکزی قزوین سقوط کرد که منجر به کشته شدن تمامی ۱۶۸ نفر سرنشین (مسافر و خدمه) این هواپیما شد.

سال ۱۳۸۹

۱۹ دی۱۳۸۹: یک فروند بوئینگ ۷۲۷ متعلق به شرکت ایران ایر که از تهران به سمت ارومیه در حرکت بود حدود ساعت ۱۹:۴۵ در نزدیکی ارومیه سقوط کرد و ۷۸ نفر از ۱۰۵ مسافر و خدمه آن کشته شدند.

۲۶ تیر۱۳۸۹ یک فروند فانتوم اف-۴ نیروی هوایی ارتش ایران که از پایگاه ششم شکاری بوشهر برخاسته بود، دقایقی پس از پرواز به دلیل نقص فنی در نزدیکی شهر چغادک در ۲۵ کیلومتری بوشهر سقوط کرد. دو نفر از سرنشینان هواپیما نجات یافتند.

سال ۱۳۹۰

۱۲ شهریور: هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی ماهان که از تهران عازم مشهد بود در در ساعت ۲۲:۳۰ در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد این شهر دچار سانحه شد. این هواپیما به شماره پرواز ۶۱۳ که محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم یکی از سرنشینان آن بود، حدود ساعت ۲۴، به هنگام فرود در باند فرودگاه به علت ترکیدگی چرخ جلو، با مشکل مواجه شد و به سختی فرود آمد. این پیشامد تلفات جانی در بر نداشته‌است ولی برخی از مسافرها دچار جراحاتی شده‌اند. محسن رضایی از ناحیه دست دچار جراحاتی گردید.

سال ۱۳۹۱

یکبالگرد برای امدادرسانی به حادثه تصادف یک مینی‌بوس در محدوده «ملک‌آباد» به محل حادثه اعزام شده بود. این بالگرد حامل پنج مصدوم حادثه تصادف و چهارواز و یک تکنیسین اورژانس بود که در منطقه «خین عرب» در نزدیکی بیمارستان طالقانی مشهد، دچار سانحه شد و سقوط کرد. تمامی سرنشینان این بالگرد جان خود را از دست دادند.

سال ۱۳۹۲

۱ اردیبهشت: یک هواپیمای آموزشی اف-۵ تایگر در شهرستان آبدانان (اردیبهشت ۹۲) متعلق به پایگاه چهارم شکاری دزفول، در اثر برخورد با با کوه فیلمان سقوط کرد که موجب جان باختن هر دو خلبان آن شد.

سال ۱۳۹۳

۱۹ مهر ۱۳۹۳: در سانحه هوایی روز شنبه نوزدهم مهر ماه ۱۳۹۳ هفت تن از مسئولان و کادر پروازی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مسیر عزیمت به منطقه مرزی و عملیاتی شرق کشور کشته شدند.

۱۹ مرداد ۱۳۹۳: در ساعت ۹:۳۰ روز یکشنبه ۱۹ مرداد یک فرورند هواپیمای آنتونوف-۱۴۰، ایران ۱۴۰، متعلق به شرکت سپاهان ایر (هواپیمایی هسا) که حامل ۴۸ مسافر و خدمه بود، از تهران به مقصد طبس، از فرودگاه مهرآباد بلند شد و چند دقیقه پس از بلند شدن از باند، در بلوار شیشه مینا واقع در غرب تهران سقوط کرد. در این حادثه ۳۸ نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند.

سال ۱۳۹۴

8 بهمن ۱۳۹۴:یک فروند هواپیمای ام دی ۸۳ متعلق به هواپیمایی زاگرس هنگام فرود از باند فرودگاه مشهد خارج شد این سانحه تلفات جانی نداشت.

 

۴۲۴۲

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    103 4
    سه تا سانحه هوایی را جا انداختین .18 مهر 91 سقوط میگ 29 ارتش در نزدیکی تهران و سقوط فانتوم ارتش در 21 مهر 91 بندر عباس و سقوط اف 5 ارتش در دزفول دو روز بعداز سانحه اشاره شده خبر آنلاین
    • هادی A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
      به این میگن دولت سرمایه داری، مگه چند درصد مردم جامعه هواپیما سوار میشن؟ قطعا پولدارها هواپیما سوار میشن. حتما بلیط هواپیماها گرانتر خواهد شد. یعنی فقط به نفع پولدارها. میرن با پژو قرارداد میبندن که کارخونه های خودرو سازیه مسخرمون رونق بگیره به نفع عده ای پولدار و سرمایه دار. سیب زمینی ها رو امحا میکنن تا ارزون نشه به نفعه عده ای سرمایه دار. همانکارهایی که در دولتهای اصلاحات میشد، مثلا فقط پولدارها موبایل داشتن، فقط پولدارها باید در تهران زندگی میکردند و ...
    • امیر تبریز اوغلی A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
      9 68
      با شماها شدیم این همه میلیون هااااااااااااااااااااااااااااااااا...... هواپیمای روسیه هم ترحیم بود سقوط کرد؟؟؟ بسه به خدا زجر اور هستین
  • مرنضی A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    78 2
    همشم ماله مشهدیا بوده
    • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
      75 4
      به خاطر اینکه تعداد پروازهای مشهد بسیار زیاده
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    71 1
    بسیار غم انگیز
  • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    58 0
    میخواهید امار در بیارید دقبق در بیاورید سقوط هواپیمای فلکن هواپیمایی کشوری اطراف کیش خورد زمین در سال 92 و هواپیمای اف 4 نیروی هوایی که اخیرا در چابهار زمین خورد را هم بگویید
  • سعدى A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    90 1
    مخالفين ومنتقدين خريدهواپيمااگركمى بيانديشند و اندكى براى جان مردم ارزش قائل شوندبايدبدانند كه وجوه خريد هواپيماها از طريق ليزينگ پرداخت واقساط آن از محل فروش بليط تأمين خواهدشدوهيچ وجهى از خزانه كشور و از بيت المال پرداخت نخواهدشدفقط دولت محترم ضامن پرداختهاخواهدبودچندين سال است كه خارجيها سود پروازهاى خارجى رابه جيب ميزنند و از اين راه سودهاى كلانى برده اندواقعاً ما از قطر و دبى وبحرين و عربستان عقب افتاده تريم. اين آقايان منتقد طرفدار خارجيها هستند و براى آنها سينه ميزنند فقط اندكى بفكر كشور و ملت خودمان باشيم، سقوط وكشتارهوائى بس است ديگر
  • بی نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    8 98
    باید قراردادهای بهتری با توپلوف روسیه و فوکر هلند ببندید والا این مسائل دوباره تکرار می شه
  • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    12 57
    همین تپولوف روسیه اگر مسئولیت بیشتری می پذیرفت مثلا در ایران مرکز تعمیر و نگهداری خیلی خوب و قوی دایر می کرد یا مهندسان هواپیمایی ایران را درست و حسابی آموزش می داد و قرارداد سخت تری را متقبل می شد خیلی از این مسائل پیش نمی آمد
  • احمد IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    8 145
    با سلام ایا این اتفاقات دلیل می شود که اموال مردم رو تقدیم اروپایی ها بکنیم در این حال و روز رکود و بی کاری بهتر نبود جای این که ما هواپیما بخریم اون هم 118 فروند پول صرف کار و صنعت کشور شود یا لااقل تعداد کمتری خریداری شود در ضمن هواپیما رو بر فرض واجب بدونیم ماشین پژو چی چرا ما چشم و گوش بسته فقط به خاطر حب و بغض شخصی و جناحی اظهار نظر می کنیم امام حسین فرمود اگر دین ندارید لااقل آزادمرد باشد یا علی
    • بی نام A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
      59 1
      احمد جان شما برای مال بیشتر از جان ارزش قاءلید؟به نظر شما بهتره دولت اجازه بده مردم همچنان در سوانح هوایی عزیزانشونو از دست بدن؟
    • بی نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
      26 1
      مثا اینکه اصلا جون مردم براد ارزشی ندارد
    • صادق EU ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
      3 0
      شما اگر مایل هستین میتونین سالیانه مبلغ 5 میلیارد دلار به ایرلاینهای امارات قطر و ترکیه هبه بفرمایین و خودتون رو آزاده، دیندار و وارسته از حب و بغضهای دنیوی هم بنامید. واقعا اگر هر کس سرسوزنی غیرت ملی مذهبی در وجودش باشه از رقم پنج میلیارد دلارسالانه که به جیب و شکم دشمنان درجه یک مذهب شیعه و ملیت ایرانی ریخته میشه تا آستانه سکته میره. مگر اینکه دلواپس سایر مسائل باشه.
    • طاهري IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
      5 0
      آيا كلام شما براي خودتان مفهومي دارد؟ كلام ائمه زينت بخش سخن است به شرطي كه نظرتان به اين فرمايشات ربط داشته باشد. لطفا" از ائمه براي نظرات خودتان مايه نذاريد.هر چند بر همه مبرهن است تفكرتان در مورد خريد اين هواپيماها اشتباه است. زندگي هم وطنان ما از مال دنيا با ارزش تر است. البته با درايت تيم اقتصادي دولت بصورت اجاره به شرط تمليك خريداري كرده است. متاسفانه در مملكت ما فلاكت و بدبختي بيشتر از رفاه خاطرخواه دارد و اين باعث تاسف است.
  • احمد A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    103 2
    اگه هواپیما بخری میگن چرا خریدی اگه نخری میگن چرانخریدی همیشه سازه مخالف میزنند زیاد به حرفشون اهمیت ندین.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    53 1
    خوب بود آمار کشته های 10 سال اخیر در جاده های کشور رو هم می گفتید که کدام بیشتر است چرا باید این کیفیت پایین خودرو های ایرانی باعث کشته شدن هزاران هزار آدم بشه. تعداد کشته های کدام بیشتر است این رو هم بررسی کنید خوبه
    • احسان ترکمنی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
      15 1
      دوست عزیزم قصدم دفاع از صنعت فشل خودرو در ایران نیست.اما کلاهتان را قاضی کنید.فرهنگ رانندگی و بی مبالاتی که در رفتارهای ترافیکی ما ریشه دوانیده و می تواند روزامد ترین تکنولوژی های جهان را مانند پورشه و ... در خیابان های داخل شهری تهران مچاله کند و سه چهار نفر کشته بدهد ربط خیلی مهم و معنی داری با خودرو ندارد.اگر دنبال ریشه و دلیل تلفات هستید آن را در رفتار ترافیکی خود ما جستجو بفرمایید.قرار نیست تانک ضد زره بسازیم تا در صورت بروز هر نوع رفتار غلط و حادثه ساز منجر به تصادف ککمان نگزد.قانون و رفتار و فرهنگ ترافیکی خود یک اقدام و وسیله کنترلی برای بازدارندگی از خطر است که اغلب بدان بی توجهیم
  • عادل A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    53 2
    آقا ما چکاره ايم فدای سر دلواپسان سقوط کرد که سقوط کرد وقتی کشور دوست و برادر ما روسيه در بيخ گوشمون است چرا بريم از فرانسه هواپيما بخريم ؟؟؟هواپيما هواپيماست ديگه .....چه فرقی باهم دارند ؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    32 1
    قابل توجه دلواپسان ...
  • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    38 1
    چر اکسی از ایر باسهای ماهان حرفی نمیزنه ؟ دلیلش واضحه چون هواپیماها کمتر از 20 سال عمر کردن اما فالکن 100 و فانتوم و اف 4 و ایاک 40 و آنتونوف و ... همه بالای 40 سال عمر دارن
  • ملت متاسف IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    59 1
    مخالفین خرید هواپیما اگر تو یکی از این حوادث یکی از اعضای خانوادشون کشته میشداونوقت باز هم مخالفت می کردند؟؟؟؟؟؟؟
  • حمید A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    5 47
    هواپیما می خواییییییم چیکااااااااااااااااااااااااار مترو بساااااااااااازن بجاش
  • محمد A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    60 1
    من میگم یه پرواز اختصاصی بذارن برای دلواپساااا با توپولوفففف به سمت زاهدان چون چاله هوایی زیاد داره بعد ببینم این حرفاروو می زنن یا نه
    • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
      13 3
      دوست عزیز مگه فقط چاله هوایی تو مسیر زاهدان هست ؟ مگه همیشه چاله های هوایی یجا ثابت میمونن ؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    35 1
    دلواپسا پیادددده کز کنن :
  • گیله مرد IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    15 1
    تا حالا هواپیما سوار شدی......
  • محمد IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    39 1
    آیا مخالفین خرید هواپیما های جدید تا به حال سقوط یک هواپیما را از نزدیک دیده اند؟ من دیده ام.... آیا تجربه کابوس های ناشی از آن را داشته اند؟ من داشته ام... اون ماجرا که یکی از همین هایی هست که قید کردید باعث شده من تحت هیچ شرایطی سوار هواپیما نشم حتی اگه خوب باشه.... جناح بندی های سیاسی را در امنیت جان وآرامش مردم دخیل نکنید....
  • بی نام A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    15 1
    خیلی خوبه. امیدوارم یه فکری به حال خودروهای غیراستاندارد که سالانه جان صدها هزار نفر از هم میهنانمان رو میگیره بشه. در حال حاضر تصادفات جاده ای یکی از سه عامل اصلی مرگ تو ایرانه. خیلی فاجعه نیست آیا ؟؟
  • بی نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    19 1
    یکی از اشناهای من توی حادثه سقوط هواپیما در ارومیه کشته شد یاداوری تلخی بود ...
  • را A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    7 2
    منتقا خریدهوامی نو بد توپولوف سوار شوند ملت ایران با فرهنگ دو هزار سا له از کشور ا مارات عقب تر نستند که هوا پیمای نو و پیشر فته سوار نشوند عقب ما نده.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    52 1
    من وسعم نمیرسه هوایپما سوار شم ولی موافق خرید هواپیما هستم چرا که دوس دارم وقتی کسایی که با زن و بچشون سوار میشن با خیالت راحت به مسافرت برن و برگردن.
    • رضا RO ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
      3 0
      درود بر شرفت
    • بی نام GB ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
      3 0
      اینقدر ایرانی جماعت عقده ای و حسود شده که یکی مثل شما که اینجوری کامنت میذاره ادم احساس مسوولیت میکنه که ازتون تشکر کنه و مطمینا ادم های خوش قلب به خیلی از ارزوهاشون میرسن. دمتون گرم که روحتون بزرگه
  • بیژن A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    3 0
    فکر نمی کردم حادثه ایلوشین آواکس رو هم بنویسید. بعضی ها میخواستن پز بدن با وجود مخالفت خلبان ، مجبورشان کردند این هواپیمایی که هنوز بطور کامل تعمیر نشده بود پروازش بدن. من از نزدیکان به ایشان هستم و بعید میدونم این وب سایت این کامنت رو تأیید کنه یادی کنیم از سرتیپ خلبان شهید صمد اکبرپور که خلبان اون آواکس بود و همرزمان شهیدشان. روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد
  • پوران A1 ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    خرید هواپیما نه تنها برای سلامت مسافرین مملکت خودمون مهم است با ساست گذاری های درست دیگه میتونه باعث جذب گردشگر و گردش پول زیاد تو صنفای مختلف و رونق کسب و کار مردم بشه مثلا یزد الان قطب پزشکی جنوب شرق کشور حساب میشه و کلی بیمار رو پذیرایی میکنه و همین باعث گردش پول در یزد در صنفای مختلف مثل درمانی اسان و تغذیه میشه لطفا فقط با نوک بینی نگاه نکنیم در ضمن شرایط خرید هواپیما هم که طوری ست که فقط از پول بلیط تامین میشود
  • بی نام A1 ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    هواپیما خوبه
  • بی نام A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    دو روز دیگه سر یه چیز جدید بازم تحریم میشیم، بازم فرصت خوبیه ناوگان هوایی نو بشه
  • بی نام RO ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    1 4
    متاسفانه مردم جون دوستی شدیم .علیه من موضع نگیرید ولی سکولاریسم تو جامعه به شدت ریشه دوونده طرف یه جوری میگه مگه ادم چند بار زندگی میکنه .انگار هیچ اعتقادی به دنیای دیگه نداره کامنت هارو که خوندم دقیقا شبیه اتییست ها صحبت کردن کاربران
  • محمد GB ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    2 2
    چرا میگید نباید هواپیماها نو بشن من و خیلی از همکاران من در شرکت نفت با همین هواپیماهای قدیمی میریم سرکارامون دیدتون رو باز تر کنید و همش به فکر خودتون نباشید
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    2 0
    اون دوستانی که میگن ما پولمون نمیرسه هواپیما سوار شیم و هواپیما واسه پولدارهاست متاسفانه حتی تا نوک بینی رو هم نمیتونن ببینن.همین که وسع شما نمیرسه همین که اکثریت فشل و درمونده هستن واسه همین طرز تفکره آخه برادر من یه کشوری که یه زمانی در این منطقه سیادت و آقایی میکرد حالا کارش به جایی رسیده که در سال 4 میلیون مسافر امام خمینی رو باید در برابر 88 میلیون مسافر دوبی ببینه پیشرفته بودن خطوط هوایی هم از نظر گردشگر هم از نظر اومدن سرمایه گذار اهمیت بالایی داره.اون مدیره شرکتی که شما باید در آینده توش کار کنی با شتر که نمیاد
    • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
      0 0
      اون شرکت و مدیرشو معرفی کن اول ما درش شروع به کار کنیم بعد به فکرش باشیم ک با چی میخواد باید و بره چرا یه عده سفسطه گر تو این مملکت هستن.مردم شب عیدی به زور پول برای خرید بلیط قطار و اتوبوس هم دارند چ برسه به هواپیما حالا از اینا گذشته داشتن خطوط هواپیمایی امن حق همه مردمه.اما در اخر استفاده کنندگان این خطوط هوایی عامه مردم نیستن ایا فکری هم برای تهیه اتوبوس ها و قطارهای روز دنیا شده؟ ایا فکری هم برای خودروهای سواری زیر پای مردم شده ک کمتر از 1 ماه دیگه شاهد تلفات خونین و بی شمار نباشیم؟