فیلمی که بر توفیق «شیار 143» سوار نشده است

نشست خبری فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار با نیم ساعت تاخیر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «نفس» با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته نرگس آبیار ساخته شده است به نظر نیما حسنی‌نسب منتقد فیلم سوار بر توفیق‌های فیلم قبلی آبیار نشده و در لحن، فرم و روایت فیلمی متفاوت و جاه‌طلبانه را به سینما عرضه کرده است. از نظر او فیلم پایان تاثیرگذاری دارد که تلخی عمیق و ماندگاری در ذهن تماشاگر برجای می‌گذارد.

نشست خبری فیلم با تاخیری همراه شد که شاید یکی از دلایل آن مشکل ورود عوامل فیلم به کاخ جشنواره بود. به همین مناسبت هم آغاز جلسه با انتقادات تند نیما حسنی‌نسب همراه شد. او خطاب به مسئولان جشنواره از هفت هزار کارت صادر شده گفت و به زمان نامناسب اکران فیلم‌ها و برگزاری جلسات نشست خبری اشاره کرد.

به گفته نرگس آبیار بسیاری از سکانس‌های اساسی این فیلم برای سرنرفتن حوصله تماشاگر ایرانی حذف شده است که اگر فیلم اکران شود و به جشنواره‌های خوبی هم برود ممکن است با افزودن این سکانس‌ها بلندتر شود. البته این احتمال هم وجود دارد که در آینده «نفس» را به شکل یک سریال هم ببینیم.

در فیلمی که به عقیده حسنی‌نسب بازی بازیگران هر چقدر کمتر دیده شود بهتر است و بازیگرانش از دیده‌شدن صرف‌نظر می‌کنند، یک بازیگر خردسال به نام سیده ساره نورموسوی حضور دارد که آبیار از از هوش پنهانی او و توانایی بالایش در گریه کردن می‌گوید. نورموسوی هم با زبان کودکانه خود از مادرش و تمام کسانی که در راه به انجام رساندن این کار کمکش کردند، تشکر کرد.

از نظر آبیار باید طراحی صحنه و تمامی موارد دیگر در خدمت فیلم باشد تا بازی‌ها از فیلم بیرون نزند. او به جلوه‌های ویژه زیاد فیلم اشاره می‌کند و از اینکه حتی صحنه‌های واقعی در فیلم آرشیوی به نظر می‌رسیده خرسند است، چنانچه شب گذشته در برنامه «هفت» عنوان شده بود که فیلم از تصاویر آرشیوی استفاده کرده است.  

یکی از کسانی که از نظر کارگردان فیلم نقش بسیار پررنگی در موفقیت اثر دارد، ساعد نیک ذات فیلمبردار «نفس» است. نیک ذات هم انتقادات زیادی دارد که مهمترین آن عدم وجود امکانات برای نمایش درست فیلم‌ها در سالن‌های سینما است. او می‌گوید کشوری که ادعای انقلاب فرهنگی دارد هنوز کاخ جشنواره ندارد. به نظر این فیلمبردار باید به شعور و سلامت چشم تماشاگران احترام گذاشت و شعار بیهوده نداد.

محمدحسین قاسمی یکی از تهیه‌کنندگان فیلم به دو هزار و نهصد و شش کودکی کشته شده در جنگ تحمیلی اشاره می‌کند و می‌گوید که هدف ما در این فیلم پرداختن به تمام این زندگی‌ها و آینده‌های نابود شده بود. در طرف دیگر پورمحمدی دیگر تهیه‌کننده فیلم که به گفته آبیار اصرار او تاثیر زیادی در تبدیل رمان «نفس» به فیلم داشته گفت افتخار می‌کند که در خدمت فکر و استقلال فکری آبیار بوده است.

مهران احمدی، شبنم مقدمی، پانته‌آ پناهی‌ها و گلاره عباسی نیز هر یک توضیحات کوتاهی درباره نقش و بازی خود در این فیلم دادند. احمدی درباره سرتراشیده خود گفت می‌خواستم شکل جمشید هاشم‌پور شوم.

کارگردان «نفس» از موسیقی فیلم هم گفت که با وسواس بسیار زیادی ساخته شده و بخش انیمیشن که با صرف وقت زیادی برای پیدا کردن گروه سازنده آن همراه بوده است، هر چند که از ابتدا قرار نبوده که انیمیشنی هالیوودی برای آن ساخته شود.

البته آبیار جواب یک سوال را هم داد، بازیگر خردسال فیلم دیشب پس از پایان فیلم گریه کرد چون قایقش خراب شده بود.

پایان جلسه هم با پاسخ مسئول ستاد خبری جشنواره به انتقادات وارد شده از سوی حسنی‌نسب همراه شد، هر چند که این منتقد از پاسخ‌های رنجبران قانع نشد.

۵۸241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =