در راستای تصویب بیمارستان رازی رشت بعنوان یکی از قطب های پیوند شمال کشور در سال 93جهت شناسایی و فراهم آوری اعضای پیوندی، جلسه ای با حضور رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از اهدای عضو ایرانیان ، ریاست، معاونین، مدیران ستادی دانشگاه، فرماندار، نماینده امام جمعه رشت، متخصصین پیوند کلیه، اساتید تایید مرگ مغزی، نمایندگان ادارات و سازمانهای ذیربط، روسای بیمارستانهای استان صبح امروز شنبه 24بهمن در سالن اجلاس دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه خبری دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا) در این جلسه ابتدا دکتر برزیگر رییس دانشگاه ضمن خیر مقدم و تبریک ایام ا.. دهه فجر، میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار از دکتر علی نوبخت ، تیم مدیریتی بیمارستان رازی و متخصصین پیوند اعضا تقدیر کرد و خواستار حمایت همه جانبه مسئولین کشوری و استانی در راستای اهدا و پیوند عضو مرگ مغزی شد .وی اظهار امیدواری کرد با تلاش و حمایت همه جانبه مقامات وزارت بهداشت و انجمن های اهدای عضو و سایر ادارات ، سازمانها و نهادهای مردمی، شاهد افزایش اهدا و پیوند اعضا در استان گیلان باشیم.

در ادامه دکتر امیر علوی رییس مرکز دانشگاهی رازی رشت، ضمن تقدیر از تیم پیوند عضو، اظهار کرد: از زمان تصویب بیمارستان رازی بعنوان قطب پیوند اعضا تاکنون این تیم تلاش شبانه روزی در این راستا داشته اند و و اغلب در نیمه های شب نیز برای نجات جان بیمار از هیچ کوششی دریغ نکرده اند. رییس مرکز دانشگاهی رازی خاطر نشان کرد: در سال گذشته این مرکز تنها مرکز شناسایی اهدای عضو بود، ولی با حمایتهای دکتر علی نوبخت این مرکز، به یکی از قطب های پیوند اعضای شمال کشور برای فراهم آوری اعضا تبدیل شد.

دکتر علوی با بیان اینکه تا کنون 32 پیوند اعضا داشته ایم افزود: در این راستا یک متخصص برای گذراندن دوره آموزشی به شیراز اعزام گردیده است. وی اظهار امیدواری کرد با اجرای طرح IROOS90 درصد از اعضای مرگ مغزی به پیوند برسد. رییس مرکز دانشگاهی رازی همچنین از اولین پیوند کبد در استان گیلان در سال 95 خبر داد.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از اهدای عضو ایرانیان ، با بیان اینکه پیوند اعضا بعنوان آخرین راه نجات جان بیماران ، سابقه 50 ساله در جهان دارد . در ایران نیز اولین پیوند کلیه به سالهای قبل از انقلاب برمی گردد ولی بیشتر بیماران نیازمند برای پیوند به خارج از کشور اعزام می شدند که هزینه گزافی داشت.

وی افزود: پس از انقلاب، تحریم های اقتصادی و جنگ تحمیلی باعث شد که ارائه خدمات دچار نارسایی گردد ولی با تلاش و پیگیریهای دکتر فاضل انجمن پیوند کلیه راه اندازی شد و پیوند کلیه از فرد زنده به فرد نیازمند انجام می شد و با نظارت دولت، از واسطه گری نیز جلوگیری شد. هم اکنون روش ایرانی درپیوند اعضا در کتابهای جهانی نیز پذیرفته شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از اهدای عضو ایرانیان یاد آور شد: در حال حاضر در کشور امریکا 52درصد پیوند کلیه از فرد زنده و 48 در صد از مرگ مغزی است. ولی در ایران این مسئله برعکس است. یعنی 48 درصد از فرد زنده و 52درصد از مرگ مغزی پیوند عضو صورت می گیرد و این نشانگر پیشرو بودن ایران در مسئله پیوند اعضای مرگ مغزی است.

دکتر علی نوبخت با بیان اینکه پیوند عضو مرگ مغزی از نظر فقهی و اجتماعی مسئله ای بسیار پیچیده است، خاطرنشان کرد: با فتوای انقلابی امام خمینی (ره) و تاکید مقام معظم رهبری ، پیوند عضو مرگ مغزی به تصویب رسید و از سال 79 در ایران به اجرا درآمد.

وی با اشاره به اینکه سالانه پنج تا هشت هزار نفر در ایران با مرگ مغزی جان خود را از دست می دهند اظهار کرد: حدود دو هزار و 500 تا چهار هزار نفر از این افراد دارای ارگان های قابل اهدا هستند، اما متاسفانه سالانه فقط حدود 700 نفر اعضای خود را اهدا می کنند. آمار رضایت به اهدای عضو خانواده ها در سال 1384، پنج درصد بود که به کمک ارگان های مختلف این آمار در سال 1394 به 70 درصد رسیده است.

دکتر علی نوبخت ضمن تقدیر از دکتر برزیگر و تیم مدیریتی بیمارستان رازی یاد آور شد: با تلاش این بزرگواران استان گیلان به یکی از قطب های شمال کشور تبدیل شد. وی جایگاه اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی را در یک سال اخیر دارای پیشرفت بسیاری خواند و یادآور شد: اکنون گیلان در زمینه اهدای عضو جزو استان‌های پیشرو در کشور شده است.

وی اظهار امیدواری کرد علاوه بر پیوند کلیه، پیوند سایر اعضا بویژه قلب و ریه نیز در این استان انجام شود.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از اهدای عضو ایرانیان، در پایان خواستار راه اندازی مرکزی مدیریتی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان به ریاست دکتر برزیگر و عضویت سازمانها و ادارات استان در این مرکز شد.

دکتر قبادی به تشریح مکانیسم مرگ مغزی پرداخت و افزود: دکتر قبادی در تشریح مرگ مغزی گفت: در پزشکی دو نمونه مرگ داریم یکی مرگ قلبی که بیش از 90 درصد از مرگ هاست و همان چیزی است که مردم می بینند به صورتی که قلب یک انسان می ایستد و دیگری، مرگ مغزی است که کمتر از 10 درصد از مرگ ها را به خود اختصاص داده است و به دلیل اینکه در بیمارستانها اتفاق می افتد بسیاری از مردم با آنها آشنا نیستند پس برای این نوع مرگ نیاز به فرهنگ سازی داریم.

حجت الاسلام والمسلمین مجرد نماینده امام جمعه رشت نیز ضمن تقدیر و تشکر از پیگیریهای ریاست دانشگاه ، آمادگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه رشت را جهت فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو اعلام کرد.

در پایان دکتر منفرد ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص نقشه ساخت فیزیکی مرکز اهدای عضو ، خواستار رفع مشکلات موجود شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =