مهر نوشت: نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با اعلام اینکه در ۴ محور به موضوع تعیین حقوق و دستمزد سال ۹۵ کارگران وارد می‌شویم، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام باید مرجع رسمی اعلام آمار را مشخص کند.

اصغر آهنی ها از آغاز رسمی مذاکرات تعیین بسته جدید حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار در سال ۹۵ از چهارشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: قرار است با حضور تمامی نمایندگان اصلی کارگران، کارفرمایان و دولت و مشاوران گروه های یادشده، مباحث پیرامون کلیات بسته مزد سال ۹۵ کلید می‌خورد.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار اظهارداشت: در سال‌های گذشته تعیین دستمزد بیشتر بر پایه چانه زنی و همچنین توجه به نرخ تورم بود ولی در سال‌جاری قرار بر این است کار بهتری انجام شود و کارشناسی‌های دقیق تری در زمینه حقوق و دستمزد نیروی کار داشته باشیم.

آهنی ها خاطرنشان کرد: در هفته های گذشته نمایندگان کارگران بیشتر مباحث خود را بر محور تامین معیشت انجام داده اند ولی کارفرمایان معتقدند علاوه بر این موضوع، نرخ تورم، وضعیت مناطق مختلف کشور و همچنین اوضاع کارخانجات، صنوف و مشاغل مختلف را هم مدنظر خواهیم داشت.

این مقام مسئول کارفرمایی کشور افزود: کارفرمایان بر این عقیده اند که باید مذاکرات و کارهای کارشناسی در محورهای یادشده انجام شود. با وجود اینکه کارگران تمامی مباحث خود را از طریق تامین سبد معیشت خانوار پیش می برند اما واقعیت این است که در این زمینه تاکنون هیچگونه کار کارشناسی و تخصصی در طول سالیان متمادی انجام نشده است.

مرجع اعلام آمار تورم و معیشت خانوار کجاست؟

عضو شورای عالی کار اظهارداشت: باید به دنبال این باشیم که مرجع رسمی آمار چه کسی است؟ قبل از این، کارفرمایان از طریق متخصصان تغذیه موضوع سبد غذایی خانوار را دنبال کردند و آنها نظرات و پیشنهادات خود را به ما اعلام کرده اند.

به گفته آهنی ها، کار بر روی تعیین سبد معیشت خانوار کارگری و وضعیت آن از سوی کارفرمایان در حال انجام است و پس از آن، اطلاعات خام به نرخ تبدیل خواهد شد و در نهایت رقم پیشنهادی کارفرمایان تعیین و اعلام می شود. بنابراین مهم ترین بحث این است که کارها باید به صورت منطقی دنبال شود.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار خاطرنشان کرد: درباره مرجع رسمی تعیین و اعلام آمار و اینکه شورای عالی کار به کدام آمارها باید استناد کند، از مجمع تشخیص مصلحت نظام سوال خواهد شد. دو ماه قبل به انستیتو تغذیه درخواستی برای اعلام وضعیت سبد غذایی خانوار درخواستی دادیم که جواب ندادند.

ورود مجمع تشخیص مصلحت به تعیین مزد کارگران

وی افزود: بنابراین در زمینه مرجع اعلام آمارها، در شورای عالی کار صورتجلسه شد که از مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه به آمارهای کدام مرجع برای تعیین حقوق و دستمزد نیروی کار باید استناد کنیم، سئوال شود. به صورت کلی در حال تهیه وضعیت سبد غذایی و معیشتی خانوار هستیم ولی از ارائه اعداد و ارقام غیرواقعی و جمع بندی نشده پرهیز می‌کنیم.

آهنی ها، یکی از اختلاف نظرها در تعیین بسته مزد سال آینده را روشن نبودن وضعیت بُعد خانوار دانست و گفت: در گزارش‌های تامین اجتماعی متوسط جمعیت هر خانوار زیر ۳ نفر است و در گزارش های مراجع دیگر به نحو دیگری آمده است. در تعیین سبد معیشت باید متوسط مصرف خانوار را در نظر بگیریم، چون میزان مصرف و کالری مردان با زنان متفاوت است.

این مقام مسئول کارفرمایی کشور به این مطلب هم اشاره کرد که ممکن است از نشست چهارشنبه هفته جاری شورای عالی کار، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاضر شود.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارگر 712.000تومانی IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    48 3
    حداقل 20درصد حقوق ها افزایش پیدا کنه...
  • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    47 0
    به جبران سالهای گذشته که دولتیها عذرخواهی میکردن وقته جبرانه
    • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
      9 0
      جبران کسری حقوق چند سال با ایجاد تورم ؟
  • احمد A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    22 1
    مگر ما در چین زندگی میکنیم که یک خانوار را 3نفر حساب میکنند ما خانواده کارگری داریم که 9نفره هستند
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    34 0
    همه قیمتها به راحتی و بدون برگذاری جلسه افزایش میابد بعد وقتی نوبت به افزایش مزد کارگران میرسه 100 بار جلشه میزارن و 100جور امار میگیرن اخرش هم حتی یه اندازه تورم هم افزایش نمیدن انکار پول زور میخوان بدن
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    25 0
    هر روز تو روزنامه مجله غیره می خوانیم که صفره مردم ایران کوچیکتر شد . اینجوری که کارفرمایان دارن جلو میرن انگار انتظار دارن صلواتی واسشون کار کنیم . خجالت هم خوب چیزیه . 700 هزار تومن پول تو جیبی یه روز بچه شما هم نیست ............. این چیزی که ما داریم تو کشور می بینیم اینه که هر روز فقیر داره فقیر تر و ثروتمند هم ثروتمندتر میشه
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    19 0
    به خدا نمیشه زندگی کرد با این حقوق همش باید تحقیر شی
  • فروغ A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    43 0
    اين حرفها يعني چي ؟ يعني آدمها فقط براي خوردن دارن كار و زندگي مي كنند ؟ نيازهاي ديگه اي ندارن ؟ بيمار نميشن پول دوا دارو نميخوان ؟ خانه نمخواهند ماشين نميخوان كه حقوق فقط در حداقل بخور و نمير خلاصه شده و روي اون بحث هست و چانه ؟ تازه همون هم درست انجام نشده؟چه كسي گفته ادم بايد بخور ونمير زندگي كنه ؟ چرا از دوا و دكتر و پول لباس و مسكن و ماشين خبري نيست مگه ادم به اينها نياز نداره ؟ يعني كارگر هي بايد گشنه و تشنه جون بده اين چه كاريه چرا اينقدر كارگر بايد له بشه و بدبخت باشه ؟
  • ج IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    19 0
    چرا فقط تورم الان روحساب ميكنن پس اون تورم 50درصدي زمان احمدي نژاد كه تو حقوقها محاسبه نشد وكارمندارو به انتهاي خط فقر برد چي ميشه حداقل درامد يه خانواده بايد 3ميليون باشه باهمين وضعيت الان اونهم توي شهرستان تا زندگي بگذره
  • اشکان IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    18 0
    جبراااااااان همیشه و هر سال از این شعارهای توخالی میدن و بعد هم میگن 12 یا 18 درصد به حقوق پایه اضافه کردیم برین خدارو شکر کنین دلت خوشه هااااا
  • حسام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    21 0
    امسال و تا 5 سال آینده اگر تورم زیر 15 درصد ماند باید حقوق کارگر ها 25 الی 30 درصد افزایش پیدا کنه چون کسری سال های گذشته جبران شود. دولت گذشته با تورم 45 درصدی فقط 25 درصد حقوق ها رو افزایش میداد حالا باید جبران کرد نه با سالی دو سه درصد بلکه با سالی 10 الی 15 درصد بیشتر از نرخ تورم
  • محمد حسن IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    9 0
    نه همین سبد خانوار بهتر از 20 درصد هست حداقل 30 درصدی میشه
  • حسنی A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    9 0
    آقایون خانم ها برادران افغانی هم بااین درامدها به ما ایرانیها میخندن...
  • آریا BY ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    1 13
    برید خدا رو شکر کنید الان من در کشور بلاروس هستم و حقوق بازنشستگی 100 دلاره و حقوق کارمند 270 دلار و خانواده ها دو تا خانواده میشند یه خونه اجاره میکنند و یا بیرون از شهر زندگی میکنند و با قطار میان سر کار و تمام غذاشان سیب زمینی و گندم پوره شده هستش . البته اینم بگم بلاروس نه دریا داره نه نفت داره نه گاز داره نه پتروشیمی نه صنعت نه ... در ضمن تحریم آمریکا و اروپاهم هست و یک کشور نوپای 24 ساله هستش
  • مهری IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    4 0
    موقع حرف زدن حقوق کارگر به پنج میلیون میرسه بعدا میبینی صدتومن رفته ده روز بعدش هم بیست تومن هم بابهانه های مختلف کم میکنن.
  • زهرا RO ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    4 3
    چراباید همیشه به قشر کارگرباید ظلم بشه