۰ نفر
۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۳

شاهد هستیم که در چند سال گذشته بازار پر از موادی است که به قول تولید کنندگان و فروشندگان آنهابصورت صد در صد موفقیت آمیز به کاهش ورن بدن کمک می کنند.

از طرف ديگر مردم با تبليغات رسانه هاي همگاني مواجه هستند كه در آنها پر است از رژيم هاي جديد كه به قول مبلغين آنها كاهش دهندة وزن كه بغير از اين كه در كاهش كيلوگرم هاي اضافي بدن موثر هستند به حفظ و افزايش كيفيت سلامتي نيز كمك مي كنند بازاريابي و تبليغات وارد محدوة سلامتي انسانها شده و طبيعي است باعث سردرگمي انسانهائي كه اطلاعات دقيق ندارند شود. پس بالا بردن آگاهي هاي مردم در اين مورد ضروري بنظر مي رسد.
آخرين تحقيقات نشان مي دهند كه اكثر ادعاهاي كمپاني هاي تو ليد كنندة مواد لاغري و رژيم هاي غذائي ثابت نشده اند و حتي خيلي از آنها كاملاً غلط مي باشند.

براي مثال به اين ادعاها توجه كنيد:

· ادعاهاي افراد مصرف كننده همراه با عكس آنها قبل و بعد از استفاده از ماده يا داروي مورد نظر, در اين آگهي ها بسيار زياد است. در اينجا اشخاص مدعي مي شوند كه با استفاده از اين ماده در عرض سي روز 25 كيلوگرم از وزن خود را كاهش داده ام. در اين نوع آگهي بندرت اتفاق افتاده است كه اعداد بصورت واقعي گفته شوند.
· ادعا در مورد سرعت بسيار بالا در از دست دادن وزن بدن. در اينجا محصولات و يا رژيم هاي غذائي توصيه مي شوند كه با كمك آنها مي توان در يك زمان بسيار كوتاه و غير واقعي به وزن مورد دلخواه رسيد. در مرحلة اول انجام رژيم غذائي از دست دادن وزن و كيلوگرم هاي اضافي و در نتيجه از دست دادن آب بدن بوده و نه در نتيجة كاهش بافت چربي كه هدف است. اكثر كارشناسان تغذيه بر اين نطر مي باشند كه ايده آل ترين حالت زماني است كه بصورت متوسط نيم يا حداكثر يك كيلوگرم در هفته از وزن بدن را كم كنيم. اين بدان معني است كه 500 كيلوكالري از ميزان مصرفي معمولي روزانه را كم كنيم.
· ادعا: با استفاده از اين محصول نه نياز به ورزش است و نه لازم است از مقدار خوردن خود بكاهيم. با توجه به اينكه كاملاً ثابت شده است كه تغذية اصولي و ورزش مداوم, دو نكتة كليدي در پروسة كاهش وزن مي باشند. ديده مي شود كه بعضي از آگهي ها ادعاهائي را منتشر مي كنند كه اگر از محصولات ما استفاده كنيد ديگر لازم نيست مواظب خوردن, مقدار خوردن و ورزش كردن خود باشيد. محصولات ما بدون استفاده از ورزش و رژيم غذائي به شما وزن ايده آل را هديه مي نمايد. بنظر بسيار خوب و راحت مي آيد نه؟ اگر قوانين فيزيك را رها نمائيم ممكن است اين ادعا ها را باور نمائيم. كيلوگرم اضافه انرژي انبار شده بصورت چربي است. انژري بوسيلة ‌كالري اندازه گيري مي شود. زماني كه تحرك داريم بدن انرژي يا بهتر بگويم كالري مصرف مي نمايد. زماني كه از هر مادة خوراكي بغير از آب استفاده مي كنيم و آنرا وارد بدن مي كنيم در حقيقت كالري را به بدن وارد كرده ايم. اگر بخواهيم كيلوگرم هاي اضافي را كاهش دهيم بايد انرژي بيشتري از بدن را به نسبت آن ميزان كه وارد مي كنيم, مصرف نمائيم. بسيار ساده!
· ادعا: در مورد كاهش طولاني مدت يا براي هميشه. برنامه ها يا محصولاتي كه به شما قول مي دهند كه اگر وزن بدن خود را كاهش داده ديگر آنرا بدست نخواهيد آورد و يا به زبان ساده چاق نخواهيد شد را بايد كاملاً مشكوك گرفته و مطمئن باشيد كه اين كار نه ثابت شده و نه عملي است.
· ادعا: بصورت كلينيكي ثابت شده است, اين پيام را يك پزشك به شما مي گويد. هدف از انجام اين نوع تبليغات وصل كردن و يا چسباندن يك محصول با علم مي باشد كه مسلماً اسناد و مدارك كافي براي اثبات آن وجود ندارد.
· ادعا: در مورد لاغري بصورت طبيعي با تضمين. تبليغات اين نوع محصولات نيز متاسفانه زياد شده و هر روز به تعداد آنها افزوده مي شود. بدون اينكه جزئيات مواد استفاده شده در آنها ذكر شود. فقط مي گويند از مواد غير شيميائي و صرفاً طبيعي استفاده مي كنيم و ديگر هيچ.
· ادعا: براي كاهش وزن موفقيت آميز بايد گرسنگي كشيد! رژيم هاي غذائي بسيار محدود كننده مي توانند بسيار خطرناك باشند. تنها در مواردي خاص از آنها استفاده شده و نظارت صد در صد پزشك را مي طلبد.
· ادعا: براي كاهش كيلوگرمهاي اضافي لازم است كه بصورت مدام از رژيمهاي محدود كننده استفاده نمود. از يك رژيم عذائي محدود كننده براي يك شخص نمي تواند عيناً براي شخص ديگري استفاده نمود.
بدست آوردن عادتهاي غذائي سالم بايد بر مبناي سلامتي و علم زيبائي شناسي استوار باشد. اگر مي خواهيد وزن خود را كاهش دهيد و اين كاهش را حفظ نمائيد لازم است كه چند سؤال را قبل از استفاده از رژيم غذائي مطرح نموده و به آنها جواب دهيد.
آيا رژيم هاي غذائي شما؟
1. شامل فرمولها و غذاهاي عجيب و غريب است.
2. شامل تحرك كم ويا در حد صفر بدني است.
3. شامل از دست دادن سريع وزن بدن است.
4. تضمين موفقيت مي دهد.
5. پيشنهاد ومشاورة تركيبات دقيق و مشخص شده غذاها را مي دهد.
6. با خود ريسكهاي معين سلامتي را دارد.
اگر جواب سوالهاي شما بله مي باشند, بهتر است به دنبال متد و روش ديگري براي كاهش وزن خود باشيد. رژيم هاي غذائي شارلاتاني باعث توسعة عادات زندگي كه براي كاهش وزن بدن و حفظ وزن بدن حياتي مي باشند", نمي شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 512475

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =