۰ نفر
۲۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۱

مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با هدف توسعه صنعتی سازی ساختمان در سال 53 بنا نهاده شده است ولی ...

سمیه فتحی: مسوولان بخش مسکن به کرات اعلام کرده اند، صنعتی سازی ساختمان در اولویت برنامه های این بخش  قرار دارد و بدون به کارگیری تولید صنعتی نمی توان نیاز سالانه 5/1 میلیون واحد مسکونی را تامین کرد. اما در حال حاضر کمتر از 3 درصد از ساختمان های کشور به روش صنعتی ساخته می شوند. و به دلیل نبودن بسترهای صنعتی سازی و مشکلات فراوان بر سر راه صنعتی سازی در ایران، مردم ترجیح می دهند با همان روش های سنتی خانه های خود را بسازنند.

این در حالی است که معاون وزیر مسکن وشهرسازی اعلام کرد: گام های جدی به سمت صنعتی سازی ساختمان برداشته شده است و در سال های آینده باید منتظر افزایش تولید ساختمان به روش صنعتی باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین، محمود  فاطمی عقدا، معاون وزیر و مسکن وشهرسازی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری دو جانبه در زمینه صنعتی سازی مسکن با استفاده از فناوری های نوین ساختمانی میان شرکت مدیریت پروژه های ساختمانی ایران (مپسا) و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت مسکن و شهرسازی، با بیان این که گام های جدی به سمت صنعتی سازی ساختمان برداشته شده است، اظهارکرد: "در سال های گذشته این عزم جدی وجود نداشت و نتوانسته بودیم صنعتی سازی ساختمان را در کشور اجرا کنیم. در حالی که در سال 1353 مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با هدف توسعه صنعتی سازی ساختمان بنا نهاده شده بود."

وی افزود: "اگر در این سال ها  اقدامات اساسی برای صنعتی سازی انجام نشد به این علت بود که بسترهای لازم در جامعه آماده نبود. در حالی که در همان مرکز تحقیقات تمامی ساختمان ها به شکل صنعتی ساخته شده اند اما هیچ گاه این روش های جدید به بطن جامعه راه نیافت."

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن تصریح کرد:" امروز عزم دولت به سمت صنعتی سازی ساختمان است و اقدامات اساسی در این زمینه آغاز شده است. از این رو امضای تفاهم نامه، همکاری صنعتی سازی مسکن با استفاده از فناوری های نوین ساختمانی میان شرکت مدیریت پروژه های ساختمانی ایران و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، در جهت  رشد صنعتی سازی ساختمان در کشور است."

وی با بیان این که بیش از 70 درصد زمینه برای فعالیت کارخانه های تولید کننده مصالح صنعتی آماده شده است، گفت: "موانع ومشکلات در این زمینه شناسایی شده است و امیدواریم با رفع آنها از سال آینده روند رشد سنعتی سازی ساختمان آغاز شود."

فاطمی عقدا همچنین از انتقال دانش فنی و ایجاد واحد تحقیق و توسعه ملات خشک با همکاری یک شرکت آلمانی خبرداد وگفت: "استانداری سازی مصالح ساختمانی یکی از نیازهای صنعتی سازی ساختمان در کشور است."

همچنین در ادامه این مراسم، قلعه نویی مدیرعامل شرکت مپسا با تاکید براین که، از 5/2 درصد تولید مسکن به روش سنتی در کشور باید تا 5 سال آینده به 25 درصد برسیم، گفت:" اگر قرار است سالانه 5/1 میلیون واحد مسکن در کشور ساخته شود این موضوع بدون تولید صنعتی امکان پذیر نیست."

وی با بیان این که، نباید صنعتی سازی ساختمان را با  مصنوعی سازی و یا پیش ساخته سازی ساختمان اشتباه گرفت، تصریح کرد: "شرکت مپسا به عنوان مجری طرح صنعتی سازی ساختمان در این زمینه ماموریت پیدا کرده با تعامل با بخش خصو.صی زمینه توسعه صنعتی سازی ساختمان در کشور را فراهم کند."

قلعه نویی، با نامطلوب خواندن وضعیت موجود صنعتی سازی در کشور، گفت: "مشکل در ساختمان سازی کشور است. چراکه در طی این سالها نه سنتی باقی مانده ایم نه در صنعتی سازی پیشرفت کرده ایم.

وی با علام اینکه در صنعتی سازی ساختمان با تاخیر مواجه هستیم، گفت: باید حرکت ملی در این زمینه شکل گیرد."

مجری طرح صنعتی سازی مسکن با اشاره به مزایای صنعتی سازی در کشور، تصریح کرد: "توجیه پذیری اقتصادی، موجود بودن مصالح و امکانات مورد استفاده فناوری های نوین در کشور، اجرای کیفی و مناسب ساخت ونصب و کاهش اتلاف انرژی و ایجاد اشتغال از جمله مزایای صنعتی شدن ساختمان است."

گفتنی است: در پایان این مراسم تفاهم نامه، همکاری صنعتی سازی مسکن با استفاده از فناوری های نوین ساختمانی به امضای طرفین رسید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 5187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۱
    1 0
    من یک مهندس عمران هستم اگه این طرح توسط بخش خصوصی انجام بشه خیلی خوب چگونه میشه راجع به ساخت مسکن صنعتی ووارد شدن به ان اطلاعات کسب کرد من هم می خواهم مسکن صنعتی تولید کنم
  • یوسف IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۸
    0 0
    با سلام من یک مهندس عمران هستم اگه این طرح توسط بخش خصوصی انجام بشه خیلی خوب ؛چگونه میشه راجع به ساخت مسکن صنعتی ووارد شدن به ان اطلاعات کسب کرد نحوه ارائه تسهیلات دولتی وشرایط و ضوابط آن چگونه است من هم می خواهم مسکن صنعتی تولید کنم لطفا منرا راهنمایی کنید با تشکر
  • حبيب IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۴
    0 0
    با سلام من یک مهندس معمار هستم ؛چگونه میشه راجع به ساخت مسکن صنعتی ووارد شدن به ان اطلاعات کسب کرد نحوه ارائه تسهیلات دولتی وشرایط و ضوابط آن چگونه است من هم می خواهم مسکن صنعتی تولید کنم لطفا منرا راهنمایی کنید با تشکر
  • امير زارعيان IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۱
    0 0
    با سلام اينجانب آمادگي خود را جهت صنعتي سازي ساختمان ها در قسمت برق و موارد ديگر اعلام ميدارم. فقط لطف كنيد قسمتهايي كه يك ساختمان صنعتي تشكيل ميشود را ليست و شركتهايي كه نيز همكاري دارند ارسال كنيد تا گام اوليه همكاري با شما باشد تشكر
  • رضا کرامتی خواه A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    با سلام من روشهای ساخت ساختمان به روش صنعتی رو پیشنهاد میکنم که اطلاعات دقیقی در این زمینه دارم. اگر کسی در این زمینه اطلاعاتی می خواد به من ایمیل بده تا بتونم اطلاعات رو براش ایمیل کنم.