دور جدید دیپلماسی پساتحریم درحالی امروز (شنبه) با ورود رییس دستگاه دیپلماسی ایران به ولینتگتون پایتخت نیوزیلند آغاز شد که این کشور به طور رسمی تحریم ها علیه ایران را از ماه گذشته میلادی لغو کرده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، روابط سیاسی ایران و نیوزیلند که با افتتاح سفارتخانه این کشور در تهران در سال 1353، آغاز شد همواره دوستانه بوده اما نقش تعیین کننده ایران در بحران های منطقه خاورمیانه و موضوع هسته ای توجه بیشتر ولینگتون را به سمت تهران در دو سال گذشته جلب کرده است.
این کشور نخستین سفارتخانه خود در خاورمیانه را در این سال در تهران افتتاح کرد.
نیوزیلند که مواضع متعادل تری در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران دارد همواره از مذاکرات با 1+ 5 استقبال و با روند حل موضوع هسته ای برخورد فعالی داشته است در این میان می توان به بیانیه وزارت خارجه این کشور اشاره کرد که از برجام حمایت کرده است.
در شرایطی که نیوزیلند مترصد بهره برداری حداکثری از عضویت غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد است این دو موضوع فرصت گران بهایی برای فعال تر شدن دولت نیوزیلند در صحنه بین المللی بوده است.
سفر موری مک کالی وزیر خارجه نیوزیلند به تهران در سال گذشته و برنامه ریزی برای سفر ماه می به ایران حاکی از درک اهمیت ایران در خاورمیانه و نقش برجسته در بحران های منطقه ای آن دارد.
سفر وزیر خارجه این کشور به نیویورک برای ریاست در جلسه 20 جولای 2015 درمورد موضوع هسته ای که منجر به صدور قطعنامه 2231 به اتفاق آرا شد از دیگر نمونه های این رویکرد است.
این رویکرد در کنار روابط سیاسی خوب دو کشور زمینه های قابل توجهی را برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایجاد کرده است.
مهم ترین محور سفر دو روزه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به این کشور نیز توسعه همکاری ها در بخش های مختلف به ویژه در عرصه سیاسی و اقتصادی است.
حضور وزیر امور خارجه ایران به نیوزیلند در واقع برای نخستین بار است که پس از سال 1383یک مقام سیاسی عالیرتبه ایران به این کشور در منطقه اقیانوس آرام سفر می کند.
نیوزیلند پس از لغو تحریم های غرب علیه ایران، با به روز کردن قوانین تجارت خود زمینه گسترش مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرده است.
ظریف در این سفر با جان کی نخست وزیر، موری مک کالی وزیر خارجه، دو تن از وزرای اقتصادی نیوزیلند و نیز با دیوید شیرر وزیر خارجه سایه این کشور که از حزب مخالف دولت است، دیدار و گفت و گو می کند. وزیر خارجه همچنین با آنت کینگ عضو پارلمان و معاون رهبر حزب کارگر این کشور دیدار می کند.
ایرانیان مقیم نیوزیلند جمعیت 10 هزار نفری را در این کشور تشکیل می دهند و وزیر امور خارجه ایران ظهر فردا - یکشنبه - در نشست با ایرانیان مقیم نیوزیلند نظرات آنها را درمورد راه های گسترش زمینه های همکاری بین تهران و ولینگتون استماع می کند و به تشریح رویکرد دستگاه دیپلماسی در عرصه اجرای برجام می پردازد.
وی همچنین یک نشست با شورای بازرگانی خاورمیانه نیوزیلند دارد.
ظریف قرار است در این سفر دو روزه در کنفرانسی که از سوی موسسه امور بین الملل نیوزیلند برای نخبگان این کشور برگزار شود نیز سخنرانی و با خبرنگاران چند رسانه نیز گفت وگو کند.
دیدار با موری مک کالی همتای نیوزیلندی ظریف عصر فردا انجام می شود، وی همچنین در ضیافت رسمی وزیر خارجه نیوزیلند شرکت می کند.
اقتصاد ایران و نیوزیلند مکمل یکدیگر بوده و در دو طرف ظرفیت های گسترده برای توسعه روابط اقتصادی با یکدیگر دارند و از طریق بهره برداری از این ظرفیت ها در دوره پسابرجام می توان شاهد توسعه روابط اقتصادی دو کشور باشیم چراکه رویکرد سیاست خارجی این کشور به ایران هم سیاسی و هم اقتصادی است.
جمهوری اسلامی ایران برای نیوزیلند به عنوان بازاری برای صدور کالا اهمیت زیادی دارد و از طرف دیگر جایگاه ایران در عرصه بین الملل و نقش تعیین کننده آن در مسایل منطقه دولت ولینگتون را تشویق به توسعه مناسبات خود با تهران کرده است.
از سوی دیگر دو کشور در مجامع بین المللی در زمینه های خلع سلاح، مبارزه با مواد مخدر، محیط زیست و اصلاح ساختار سازمان ملل دارای دیدگاه های نسبتا نزدیک هستند و از نامزدهای یکدیگر برای عضویت در این مجامع حمایت می کنند.
نیوزیلند در بخش های علوم بیولوژیک، اصلاح نباتات، انرژی های پاک و فناوری اطلاعات دارای توانمندی است ضمن این که در زمینه دامداری و لبنیات در دنیا به عنوان کشور قابل برخوردار شناخته می شود.
عمده صادرات نیوزیلند به ایران نیز شامل مواد لبنی ، شیرخشک، فرآورده های دریایی و پشم است که با توجه به صرفه اقتصادی و کیفیت محصولات این کشور معمولا روند متوازنی تا قبل از اعمال تحریم ها داشته است.
فرش، پلیمر، خرما، انجیر و دیگر میوه ها نیز از محصولات صادراتی ایران به این کشور است که قبل از اعمال تحریم ها نفت نیز صادر می شد.در پنج سال گذشته صادرات ایران به نیوزیلند کمتر از پنچ میلیون دلار بود که دلیل اصلی آن توقف واردات نفت از ایران است. در این مدت بیشترین واردات تهران از نیوزیلند کره بوده است.
به گفته تحلیلگران و صاحبنظران سیاسی و اقتصادی مسیر برای توسعه روابط با نیوزیلند هموار است و با بهره برداری از ظرفیت های دو کشور در دوره پسابرجام، شاهد توسعه مناسبات دوجانبه سیاسی و اقتصادی خواهیم بود
سفر رییس دستگاه دیپلماسی ایران به نیوزیلند با توجه به روابط دوستانه دو کشور سرآغاز فصل جدیدی در مناسبات خواهد بود فصلی که در دوران پساتحریم نگاه جدید را مقابل دو کشور گشوده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 518730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =