زمستان خیال رفتن ندارد/ برف و کولاک و سرما آذربایجان شرقی را فرا گرفت!

درحالیکه کمتر از یک هفته به فرا رسیدن بهار مانده است، بارش برف و کولاک و سرما آذربایجان شرقی را فرا گرفت!

به گزارش خبرآنلاین، معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی از بارش برف و کاهش دمای هوای به زیر صفر درجه سانتی گراد در برخی شهرستان های استان خبرداد.

 محمد اشجعی با اشاره به اینکه در 24 ساعت گذشته از ایستگاه های اهر، ورزقان و مرند دمای دو درجه سانتی گراد زیر صفر گزارش شده است، گفت: دمای هوای تبریز در زمان حاضر یک درجه سانتی گراد بالای صفر است که نسبت به مدت مشابه روز گذشته 9 درجه کاهش یافته است.

وی با اعلام اینکه بیشترین بارش 24 ساعت گذشته از شهرستان کلیبر به میزان 15.6 میلی متر گزارش شده است، گفت: در زمان حاضر هم بارش برف در شهرستان های هریس، مرند، ورزقان، میانه و سهند ادامه دارد.

اشجعی با اعلام اینکه فعالیت سامانه بارشی تا فردا ادامه خواهد داشت، گفت: تداوم سرما برای 48 ساعت آینده پیش بینی می شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان هم بر همین اساس بر لزوم پیشگیری از سرمازدگی بهاره درختان میوه در روزهای پایانی سال تاکید کرد.

ابوالفضل شکوری افزود: با توجه به اخطارهای هواشناسی استان مبنی برکاهش محسوس درجه حرارت هوا در روزهای 26 و 27 اسفند ماه، باغداران باید آمادگی لازم را جهت مقابله با سرمازدگی داشته باشند.

وی افزود: در صورت امکان آبیاری سبک در سطح باغات انجام و از پنکه های باغی یا تجهیزات مولد باد در نقاط مناسب استفاده شود.

شکوری از باغداران خواست کاه و کلش و شاخه های هرس شده درختان و سوخت های فسیلی را در نقاط مختلف باغ طوری قرار داده و آتش بزنند که به هنگام وزش باد جهت حرکت هوای گرم به سمت باغ باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: در صورت امکان از محلول های ضد یخ مورد اطمینان جهت محلول پاشی درختان استفاده شود.

آذربایجان شرقی در شمالغرب کشور در ناحیه ای کوهستانی با آب و هوای سرد و معتدل واقع شده و کاهش دمای هوا در آستانه بهار در چند سال گذشته خسارت قابل توجهی را به باغداران وارد کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی: تمام راه های آذربایجان شرقی باز است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: با وجود بارش برف در برخی محورها، در زمان حاضر تمام راه های اصلی، فرعی و روستایی استان باز است.

 توحید اخلاقی با اشاره به شروع طرح نوروزی راهداری از روز گذشته ، گفت: بیش از یکهزار راهدار در قالب این طرح در محورهای آذربایجانشرقی خدمت رسانی می کنند.

وی با بیان اینکه 50 راهدارخانه ثابت و سیار در محورهای استان برای خدمات دهی به مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: 44 گروه امدادی و تعمیراتی نیز در طول راه ها آماده ارائه خدمت به مسافران نوروزی هستند.

اخلاقی با اشاره به اینکه چهار گروه راهداری از بخش خصوصی نیز در طرح نوروزی مشارکت دارند ، افزود: هشت دستگاه جرثقیل هم برای امداد رایگان در محورهای استان مستقر شده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: شماره تلفن 04134453020 مرکز مدیریت راه های استان بطور شبانه روزی و سامانه پیام کوتاه 30008926 برای دریافت انتقادها و پیشنهادها به عنوان پل ارتباطی این اداره کل با مسافران در طول اجرای طرح نوروزی 95 در نظر گرفته شده است .

وی با اعلام اینکه نقشه راه های استان و ایران تهیه شده و همزمان با سفرهای نوروزی به مسافران ارائه می شود، نسبت به اطلاع از وضعیت جاده ها پیش از اقدام به سفر تاکید کرد .

اخلاقی با اعلام اینکه بیش از 6500 تن آسفالت سرد و گرم برای لکه گیری راه های مواصلاتی تهیه شده است ، پاکسازی وسط گاردریل های جاده ای ، پاکسازی قرنیز پل ها ، تعمیر و بازسازی روشنائی محورها ، رنگ آمیزی جدول ها ، ریزش برداری در جاده ها و تسطیح و پاکسازی حریم راه ها را از دیگر اقدامات انجام گرفته در آستانه شروع سفرهای نوروزی عنوان کرد .

طرح نوروزی راهداری همزمان با سراسر کشور از 25 اسفندماه امسال در آذربایجان شروع شده و تا 15 فروردین ماه سال آینده به مدت 20 روز ادامه دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 519855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =