۰ نفر
۱۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۲

معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام کرد : پدیده زیرمیزی در میان پزشکان شاغل در بیمارستان‌های دولتی شهرستان‌های کشور بیش از تهران است.

حسن امامی‌رضوی افزود: در تهران به دلیل وجود بیمارستان‌های خصوصی و اینکه تعرفه پزشکی مناسبی دارند پدیده زیرمیزی کمتر است اما در شهرستان‌ها خدمات پزشکی در بیمارستان‌های دولتی داده می‌شود اما بعضا پولی هم اضافه دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه زیرمیزی بیشتر در میان گروه‌های جراحی و حوزه مداخلات درمانی دیده می‌شود، ادامه داد: اعضای جامعه پزشکی خدمات‌رسان مردم هستند و قائل به این هستیم که پزشکی یک حرفه است و به عنوان شغل به آن نگاه نباید شود نه اینکه پزشکان نیاز مالی ندارند بلکه باید اولویت کاری‌شان حفظ سلامت مردم باشد.

امامی‌رضوی تصریح کرد: اگر افرادی باشند که در همین کسوت پزشکی از امکانات رفاهی قابل توجهی برخوردار باشند مشکلی وجود ندارد اما اگر بخواهند آن را با پزشکی پیوند بزنند، ایراد دارد.

معاون سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به این سئوال که آیا واقعی نبودن تعرفه‌ها باعث افزایش زیرمیزی میان پزشکان شده است، گفت:‌ درست است که تعرفه خدمات واقعی نیست اما ممکن است زمانی به نیازها توجه شود و زمانی به توان کسب درآمد. اگر یک پزشک رویکردش این باشد که به سلامت بیمارانش توجه کند به دنبال واقعی بودن یا نبودن تعرفه‌ها نمی‌رود. کمااینکه پزشکانی هم بوده‌اند که به دلیل توان مالی پائین‌ بیماران حتی هزینه درمان را خود تقبل کرده‌اند.

وی در گفت‌وگو با ایلنا،  افزود: ارزش خدمات مرز دارد و باید دید که ارزش خدمت به ازای هر خدمت چقدر است. تفاوت یک رشته پزشکی با پرستاری متفاوت است و ارزش خدمت را باید با قیمت تمام شده آن سنجید. اما بحث کشش‌پذیری نیز در بازار مطرح است ممکن است به علت تخصص ویژه و تعداد کم نیروهای درمانی مجبور باشیم خدمتی را گرانتر ارائه دهیم و مردم هم مجبور به پرداخت آن شوند. اما اینکه برخی از پزشکان خارج از نرخ تعرفه‌ها از بیماران دریافت اضافه داشته باشند برخلاف اخلاق پزشکی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 52068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۴
    0 0
    اين يك پديده نيست، بلكه يك درد قديمي است. لطفا بفرماييد كه گرفتن زیرمیزی در كدام اداره يا سازمان شيوع ندارد؟
  • بدون نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۴
    1 0
    با سلام احتراما بعرض می رساند که این پدیده در شهرستان دزفول به یک امر بدهی و حتی یک حق مسلم و عادت تبدیل شده است بگونه ایکه حتی برای بیماران ناشی از حوادث رانندگی نیز تا زیر میزی پرداخت نشود از مداوا خبری نیست. این حقی از کلیه دست اندرکاران و صاحبان قلم و دلسوزان تقاضا دارم که پیگر این مشکل بشوند حتی اگر مورد انکار مسئولین قرار گیرد. گرچه این حقیر قائل به حقوق پزشکان محترم می باشم ولی از طریق قانونی و از مبادی آن با تشکر
  • aziz GB ۱۴:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۴
    1 0
    گزارش فوق درست است من خودم در یکی از بیمارستانهای ایران حسابدار بودم تمام پزشکان ان بیمارستان حتی رییس بیمارستان تا پول اضافی خارج از تعرفه نمی گرفتند بیمار را عمل نمی کردمد
  • بدون نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۴
    1 0
    اين يك مريضي حاد دربين بعضي از پزشكان ميباشد.بسياري از پزشكان شايد به اين پول اصلا نيازي ندارند وفقط به خاطر اينكه در بين بقيه پزشكان كم نيارند اين پول را ميگيرند.بزارين يه بيمار به فكر مريضش باشه نه به فكر زير ميز ي .
  • بی نام US ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    0 0
    اگر یک پزشک رویکردش این باشد که به سلامت بیمارانش توجه کند به دنبال واقعی بودن یا نبودن تعرفه‌ها نمی‌رود. کمااینکه پزشکانی هم بوده‌اند که به دلیل توان مالی پائین‌ بیماران حتی هزینه درمان را خود تقبل کرده‌اند.