حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی به برخی تفکرات جاهلی در خانواده ها نسبت به ارجح بودن و بالاتر بودن پسر بر دختر انتقاد کرد و گفت: « اساسا خانواده ای که در آن فردی نسبت به دیگران استکبار و خودخواهی و خودبزرگ بینی دارد، خانواده اسلامی نیست. »

حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی در گفت وگو با خبرانلاین گفت: الگویی که رفتار پیامبر(س) با دخترش فاطمه(س) به جامعه و خانواده مسلمان می دهد این است که تفکرات جاهلی نسبت به بالاتر بودن، ارجح بودن پسر بر دختر را باید کنار گذاشت. برخی در خانواده ها فکر می کنند، پسرها چون پسر هستند، نسبت به دخترها ارجحیت دارند یا شان بالاتری دارند. اینها تفکرات جاهلی است که باید اصلاح شوند. »

وی افزود: « از طرفی در برخی خانواده ها این رائج شده است که حقوق و جایگاه پسران باید بالاتر از دختران باشد. اینها همه تفکرات دوران جاهلی بوده که هنوز در برخی خانواده رسوخ دارند. خانواده علوی و فاطمی خانواده ای است که در آن پدرش در مقام پیامبری دست دخترش فاطمه(س) را می بوسد. این الگوی یک خانواده سالم است. »

رفیعی گفت: برخی فکر می کنند حضرت زهرا (س) فقط الگوی خانم هاست. این تفکر هم غلط است. حضرت زهرا فقط الگوی خانم ها نیست و بر این مطلب شاهد هم داریم . سوره تحریم شاهد این مطلب است . می فرماید : خدا همسر فرعون را برای مومنان الگو معرفی می کند. نمی گوید برای زنها معرفی می کند ، زن فرعون آسیه است . در قرآن سوره ی مریم داریم و خدا مریم را الگو معرفی می کند . همچنین قرآن ادریس و ابراهیم را الگو معرفی می کند . در آنجا هم نمی گوید که این دو الگوی مردهاست . پس خدا می فرماید : هر کسی کارا خوب انجام بدهد ، چه زن باشد چه مرد ، ما به او زندگی جاودانه می دهیم . پس در بحث ارزش ها زن و مرد مطرح نیست حضرت زهرا الگو برای همه است. »

حجت الاسلام ناصر رفیعی افزود: « آنجا که قرآن می فرماید : تبعیت بکنید منظور پیروی آگاهانه است . چرا می گوید تبعیت کنید زیرا حرفهای پیامبر خوب است . باعث رشد و تعالی است . مطلق تبعیت بد نیست . یک دانش آموز از معلم تبعیت می کند. یک ورزشکار از مربی خودش تبعیت می کند . اعتقادش این است که مربی اش وارد است . در خصوص بحث اهل بیت و عصمت و طهارت ، اصلا بحث زن و مرد نیست . بحث یک کسی است که واجد یک سری صفات خوب است . صفاتی که ویژگی زن و مرد ندارد . مثلا یکی از صفات حضرت فاطمه ادب آن حضرت است . ادب در مقابل شوهر ، پدر .ادب در جامعه. جامعه بی ادب، جامعه ای که در رفتارهای زن و مرد تقلید کورکورانه می کند، جامعه فاطمی نیست. خانواده ای که در آن فردی نسبت به دیگران استکبار و خودخواهی و خود بزرگ بینی دارد، خانواده اسلامی نیست »

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 522566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =