۰ نفر
۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۲

عبدالرضا عیسوند حیدری

رفع تحریم های بین المللی در عرصه اقتصادی خصوصا برای بازارهای مالی می تواند حضور سرمایه گذاران پیشرو جهان را در اقتصاد ایران فراهم کند. در میان پیچیدگی ها و شرایط نا مساعد بازارهای مالی ایران، صنعت بیمه یکی از مهمترین این اولویت ها برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است که تصمیم سازان و ناظران این صنعت می بایست بطور جدی نگاه بلندمدت خود را نسبت به آن تغییر دهند. یکی از ابزارهای مهم استفاده از تکنولوژی برتر و داشتن بروزترین نرم افزارها برای صنعت بیمه می باشد که بیمه مرکزی می تواند با مشاوره گرفتن از اساتید متخصص این رشته در داخل و خارج، نسبت به راه اندازی بهترین و مناسب ترین آن اقدام کند.این دوراندیشی می تواند تاثیر و کارآیی خود را در همه ی زمینه های صنعت بیمه نشان داده و نیازهای مشتریان داخلی و خارجی را به عنوان اصلی ترین استفاده کنندگان این ابزار بسیار مهم بر طرف کند.

بررسی نرم افزار شرکت های بیمه گر در ایران نشان می دهد که تقریبا 80 درصد از شرکت های بیمه گر از یک نرم افزار تحت عنوان فناوران خبره استفاده می کنند .به نظر می رسد این نرم افزار علی رغم داشتن پتانسیل های خوب، برای کاربران و شبکه فروش فعال در صنعت بیمه مشکلاتی را به همراه دارد که بعد از گذشت چندین سال، هنوز کارآیی مناسب و ساده ای از آن را بدست نیاورده اند بطوری که محدودیت های ناشی از آن برای اعطای مجوزهای صدور بیمه نامه(به لحاظ فنی مبتنی بر اصول بیمه گری و فن آوری اطلاعات است) نارسایی های زیادی را به مشتریان منتقل می کند.

بیمه مرکزی می تواندنسبت به راه اندازی سیستمی یکپارچه برای همه ی شرکت های بیمه گر جهت ارایه خدمات به مشتریان تدبیری بیندیشد. بطوری که بررسی مطالبات معوق و مشکوک الوصول شرکت های بیمه دلیل بسیار محکم و قوی برای توجیه این امر مهم می باشد.قطعاآینده نگری برای این بازار مالی، که علاوه بر داشتن اثرات اجتماعی و فرهنگی برای جامعه،و تولید تقریبا 20هزار میلیارد تومان حق بیمه در هر سال،ازموارد بسیار ضروری است. کاری که بانک مرکزی با وضع قوانین و مقررات جدی برای یکسان سازی حسابهای مشتریان در تمامی بانک ها بصورت یکپارچه انجام داده است و هر مشتری جهت دریافت خدمات اصلی در هر بانکی از جمله اعطای تسهیلات، دریافت دسته چک، ضمانت و ... می بایست ابتدا از سیستم یکپارچه بانک مرکزی استعلام گرفته تا در صورت مفاصاحساب مناسب، به مشتری خدمات درخواستی را ارایه نماید. ولی در صنعت بیمه، بیمه گذارانی هستند که در هر سال از چند شرکت بیمه گر، خدماتی را دریافت می کنند بدون این که حق بیمه آن را پرداخت کنند که  مانده حسابی تحت عنوان مطالبات از بیمه گذاران حقیقی و حقوقی در ترازنامه شرکت های بیمه گویای این مهم بوده، که اثر آن روی نقدینگی هر شرکت و پرداخت خسارات جاری به زیان دیدگان چقدر می تواند قابل توجه باشد.

بیمه مرکزی می توانددر این زمینه جهت پاسخ به نیاز ضروری مشتریان و شبکه فروش در صنعت بیمه با توجه به رفع تحریم ها وگشایش انجام شده، بروزترین نرم افزار بیمه ای را راه اندازی نماید اقدامی که می تواند کارآیی شرکت های بیمه گر را بیش از هر زمان دیگری افزایش داده و شاید در آینده ای نزدیک این سیستم یکپارچه به سیستم بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی کشور و دیگر نهادهای اصلی متصل شود تا در صورت سوء سابقه در هر زمینه ای، خدمات بیمه ای به مشتریان بدهکار و به تعبیری مشتریان بدحساب ارایه نگردد. در صورتی که راه اندازی این سیستم یکپارچه دارای هزینه است به نفع شرکت های بیمه خواهد بود که درصدی از این هزینه را تقبل نموده تا مطالبات معوق خود را به حداقل برسانند. راه اندازی سیستم سنهاب بیمه مرکزی جهت تسهیل در دسترسی به آمار و داده ها، همچنین تمركز قسمتی از اطلاعات مهم و اساسي صنعت بيمه بخشی از مشکلات مشابه موارد فوق را مرتفع نموده که اقدامی به جا و شایسته از سوی این واحد ناظر است. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    4 1
    احسنت. مطلب جالبی است
  • ح.نصیری A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    3 0
    با سلام تشکر از استاد ارزنده دانشگاه امیدوارم افراد با تجربه ای و باسواد مثل شما در تیم مدیریت ارشد بیمه مرکزی کشورمان حضور داشته باشند تا در زمینه صنعت بیمه به موفقیت هایی در پسابرجام برسیم همچنان منتظر مطالب ارزنده بعدی شما هستم.
  • رضا A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    3 0
    مطالب به جا و درستی نویسنده بیان کردن به امید بهبود صنعت بیمه
  • آشوب RO ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    1 0
    واقعا مطلب به جایی بود،استفاده بسیاری بردیم،لطف کنید مطالب بیشتری از ایشون در‌سایت بگذارید،پاینده باشید آقای دکتر حیدری.