ایرنا نوشت: به نوشته 'رای الیوم' دیدار پادشاه عربستان و رئیس جمهور مصر ،نشست میان دو رهبر بحران زده است که هر کدام امیدوار است دیگری طوق نجات را به گردنش بیندازد یا نردبانی برای پایین آمدن از بالای درخت بحران باشد.

'عبدالباری عطوان' سردبیر روزنامه 'رای الیوم' افزود: هر كسی كه پرداختن بیش از اندازه رسانه های مصر و عربستان به سفر ملك سلمان و نتایج آن را دنبال كرده باشد بدون هیچ تردیدی می فهمد كه كه این دو كشور بحران زده امید زیادی دارند كه این بحران حل شود.
سلمان بن عبدالعزیز كه احساس می كند آمریكا به وی و كشورش پس از هشتاد سال ائتلاف و همكاری پشت كرد و وی را در منطقه در برابر ایران تنها گذاشت امیدوار است با كمك مصر بر ناكامی هایش در برابر ایران در یمن، سوریه، لبنان و دیگر كشورهای منطقه غلبه كند و عبدالفتاح السیسی نیز به دنبال دریافت كمك های مالی كلان از ریاض است تا بتواند از بحران های مالی و اقتصادی خلاصی یابد.

پادشاه عربستان احساس می كند كه پشت اش در رویارویی با دشمن منطقه ای سر سخت اش ایران (اسرائیل را در حال حاضر دشمن بشمار نمی آورد) تنها مانده و نیاز به نظام یا ائتلاف امنیتی و نظامی اسلامی و عربی جدیدی دارد تا این خلا را جبران كند و هیچ كشوری مهمتر از مصر به دلیل جایگاه ، قدرت و موقعیت استراتژیك وجود ندارد تا سنگ بنای این ائتلاف ها شود زیرا دو قدرت منطقه ای دیگر یعنی سوریه و عراق بنابر دلایلی كه نیاز به توضیح نیست از معادله خارج شده اند.

جدای از مبالغه ها و استقبال رسانه ها از این سفر باید تاكید كنیم كه این دیدار به دلیل امیدهای سیاسی و اقتصادی كه دو طرف به آن بسته اند و ضخامت پرونده های پیچیده ای كه در این دیدارها به آن می پردازد ، دارای اهمیت زیادی است. ائتلاف مصر و عربستان بود كه باعث شد نیروهای عراقی از كویت بیرون رانده شوند وبدنبال آن عراق نابود گردد و جنگ میان آنها در یمن بود كه باعث شكست ژوئن سال 1967 شد.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر با بحران مالی و اقتصادی شدیدی مواجه است و نیاز به حداقل 200 میلیارد دلار دارد تا كشورش را به آرامش و امنیت برساند. كسری بودجه عمومی مصر در حال حاضر 43 میلیارد دلار است این در حالی است كه حجم بدهی های خارجی كشورش نیز به 47 میلیارد دلار رسیده است.

رئیس جمهوری مصر بر این باور است كه عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادركننده نفت در جهان (ده میلیون بشكه در روز) كه ذخایر ارزی در حدود 662 میلیارد دلار دارد تنها كشوری است كه قادر است كشورش را از بحران مالی و اقتصادی كنونی خارج كند اما ماه عسل عربستان با درآمدها و ذخایر نفتی كوتاه است (پنج سال) و سال های پربار به پایان خود نزدیك می شوند و ریاضت اقتصادی در راه است.

سه پرونده سیاسی و نظامی كه محور دیدار پادشاه عربستان با مقامات مصری است عبارتند از:

نخست: جنگ در یمن كه وارد سال دوم خود شده بدون اینكه توفان قاطعیت به اهداف خود برسد. بلكه این جنگ نتیجه برعكس داده هم داده است مانند انتقال جنگ به داخل مرزهای جنوبی عربستان و افزایش شدید تلفات مادی و انسانی. به همین دلیل پادشاه عربستان تلاش می كند كه سیسی را قانع كند نیرو زمینی به یمن اعزام كند . همچنین تلاش می كند كه سیسی از عقده جنگ دهه شصت كه 20 هزار سرباز مصری در آن كشته شدند رها شود.

دوم: جنگ در سوریه كه در آن عربستان در نوك پیكان قرار دارد و با گذشت پنج سال از بحران برای رسیدن به هدفش كه براندازی بشار اسد است هیچ گونه موفقیتی به دست نیاورده است و اختلافاتش با واشنگتن درباره ترتیب اولویت ها بیشتر شده است.

علاوه بر این تركیه به دلیل انفجارهای تروریستی در آنكارا و استانبول ، تشدید اختلاف ها با روسیه و جنگ فرسایشی با حزب كارگران كردستان از مواضع تندش علیه سوریه عقب نشینی كرده است. همه اینها موانع بزرگی است كه از رسیدن عربستان به اهدافش در سوریه جلوگیری می كند. به همین دلیل نیازمند حمایت مصر است تا بتواند در بحران سوریه دست به عصا راه برود و خودش را از معارضان مسلح دور كرده و كانال های ارتباط با نظام حاكم بر سوریه را حفظ نماید و روابطش را با روسیه بار دیگر برقرار كند.

سوم: روابط با ایران است كه عربستان آن را برای خود و كشورهای حاشیه خلیج فارس خطرمنطقه ای می داند. به نظر می رسد كه سیسی تا جای ممكن از برگه برنده ایران برای به دست آوردن منافع سیاسی و مادی ، استفاده كرده است. در همین راستا 'سامح شكری' وزیر خارجه مصر برای كسب رضایت عربستان از ایران انتقاد كرد و این كشور را متهم كرد كه تلاش می كند نفوذ خود را به شكل طایفه ای در كشورهای همجوار گسترش دهد و تاكید كرد كه مصر فعلا به قطع روابط خود را ایران ادامه می دهد .مصر همچنین هدیه گران بهایی به پادشاه عربستان تقدیم كرد وآن هم حدف شبكه تلویزیونی 'المنار' از ماهواره مصری' نایل ست' بود.

دشوار است بتوان درباره نتایج سفر پادشاه عربستان اظهار نظر كرد اما معیار موفقیت آن یا ناكامی این سفر در درجه نخست به كمكها، هدایا ،قرض ها و سرمایه گذاری هایش در مصر و آن چیزی كه قرار ارائه كند و در مقابل به امتیازهای سیاسی ، امنیتی و نظامی مصر در سه پرونده ذكر شده بستگی دارد.

مساله دیگری كه در موفقیت یا شكست این دیدار نقش دارد میزان آمادگی رهبران مصر برای چشم پوشی از نقش رهبری جهان عربی و اسلامی به نفع عربستان است . مصر طی هشت هزار سال گذشته بر این باور بوده كه این رهبری به دلیل ثقل، نقش و جایگاه این كشور حق خودش است.

سفیر عربستان در مصر به مصری ها مژده داد كه پادشاه عربستان برای آنها هدیه گران قیمتی به همراه آورده است اما از فاش كردن این هدیه خودداری كرد. امری كه باعث شد سقف توقعات مالی و اقتصادی مصریها بالا برود اما اگر در اطلاعات منتشر شده در رسانه های سعودی و مصری دقت كنیم می بینیم كه این كمك های مالی بسیار كمتر از ان چیزی است كه مصری ها توقع دارند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 525348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =