۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۳
زنجان صاحب آکادمی والیبال می شود

به گزارش همشهری، هر چند سال گذشته ورزش استان روزهای سرد و سختی را سپری کرد اما والیبال استان با برنامه ریزی و اجرای طرح استعدادیابی توانست جمعیت قابل توجهی را جذب والیبال کند که در تاریخ این رشته ورزشی تیمی سابقه نداشته است.

«علی صمیمی» رئیس هیات والیبال استان در گفت و گو با همشهری از حضور پیدا نکردن تیم‌های والیبال استان در لیگ‌های کشوری اظهار تأسف می‌کند و می گوید: با وجود پرورش بازیکنان رده‌های مختلف و حضور آنها در تیم‌های ملی توان حضور در لیگ‌های کشوری را نداشتیم اما امسال امید داریم با هدف بالا رفتن انگیزه والیبالیست ها زمینه و بستر حضور در لیگ دسته 2 کشوری فراهم شود.
وی نهادینه نشدن فرهنگ حمایت از ورزش در استان را یکی از چالش‌های جدی سد راه برای ورزش همگانی و حرفه ای بیان می کند و می افزاید: تا زمانی که مدیریت شهری و مقامات استانی دیدگاه روشنی به ورزش نداشته باشند، داستان مصائب ورزش همچنان پا برجا خواهد ماند.
صمیمی با مقایسه اوضاع ورزش استان با سایر استان ها ادامه می دهد: حمایت صنایع بیشتر استان‌ها‌ و تبیین فرهنگ وظایف مسئولیت اجتماعی از ورزش زمینه مناسبی برای حضور تیم ها در لیگ‌های مختلف کشوری را در پی داشته است. رئیس این هیات ورزشی تاثیر ورزش را در ساختن جامعه سالم و بانشاط مهم می‌داند و تأکید می کند: تا زمانی که مدیریت شهری و مسئولان استانی از جنس ورزش نباشند، نمی توان بستر و زمینه را برای ساختن جامعه سالم فراهم کرد.
وی وضعیت هیات‌های ورزشی استان را برای اجرای برنامه‌های سالانه سخت و دشوار معرفی می کند و می گوید: تعامل نزدیک تمامی مسئولان استانی و بخش خصوصی آینده ای روشن برای ورزش استان رقم خواهد زد که امیدواریم در سال95 رنگ و بوی واقعیت بگیرد.
این مسئول درباره اوضاع این روزهای رشته‌های ورزشی تیمی بیان می کند: با وجود این‌که زنجان جزو استان‌های ساحلی کشور نیست همیشه جزو قطب‌های واترپلو بوده و سهم ورزشکاران زنجانی در تیم‌های ملی چشمگیر است.
صمیمی ادامه می دهد: این روزها شاهد افول جایگاه واترپلو استان هستیم که باید دلایل آن توسط مسئولان بررسی شود.
به گفته وی، موفقیت رشته‌های ورزشی تیم استان در سال گذشته در مقایسه با استان‌های توسعه یافته نسبی بود و انتظار می‌رود امسال نگاه مسئولان و مدیریت شهری زنجان به این قبیل رشته‌های ورزشی تغییر کند.

استقبال از والیبال
در چند سال گذشته نتایج درخشان والیبال در لیگ جهانی سبب شده خانواده‌های زنجانی فرزندان خود را به سمت این رشته ورزشی مهیج تیمی هدایت كنند، به ‌طوری‌كه سال گذشته بیش از 2هزار نفر در استعدادیابی عمومی والیبال شركت كردند.
صمیمی در بخش دیگر صحبت هایش به افزایش تعداد آمار بیمه شدگان والیبال استان هم اشاره ای می‌کند و می افزاید: ورود هیات به موضوع پرورش پایه ها مطابق با برنامه‌ریزی راه را به جایی برد که این روزها جمعیت والیبال استان به مرز4100 نفر رسیده است. سال 89 این آمار 168 نفر بود.
رئیس هیات والیبال استان اضافه می‌کند: هیات والیبال استان که در چند سال اخیر عطای حضور در لیگ‌های کشوری را به دلیل انباشت بدهی‌ها به لقایش بخشید با اجرای طرح استعدادیابی حجم بالایی از نونهالان و نوجوانان را جذب این رشته نام آشنای استان کرد.

مشکل تمرین
از سوی دیگر اجرای اصل 88 ورزش درباره واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی در سال گذشته فعالیت بیشتر هیات‌های ورزشی را در هاله ای از ابهام فرو برد، به طوری که برخی اماکن ورزشی به بخش خصوصی واگذار یا تحت شرایطی خاص بار دیگر به هیات‌های ورزشی پس داده شد.
رئیس هیات والیبال استان در این باره می گوید: واگذار شدن خانه والیبال به دانشکده فنی الغدیر زنجان موجب شد تا زمان‌های بعد از ساعت 17 روزانه در اختیار هیات قرار بگیرد که به دلیل تعداد بالای کلاس‌های آموزشی و تمرینی جوابگوی برنامه‌های اهالی والیبال نبود.
با این حال هیات والیبال استان بیکار ننشست و با رایزنی هایی با آموزش و پرورش استان زمینه را برای یک ایده خوب فراهم کرد.
صمیمی اضافه می کند: هیات والیبال استان با هدف رفع این خلأ و تردد بازیکنان پایه، طرح مدارس والیبال را در6 نقطه مختلف شهر زنجان اجرا می‌کند، که در این راستا مدارس دارای فضاهای مطلوب برای اجرای طرح شناسایی شد. وی از تأسیس آکادمی والیبال زنجان در آخرین روزهای فروردین امسال خبر می دهد و می‌افزاید: از سوی فدراسیون والیبال کشور مجوز فعالیت 5 آکادمی والیبال صادر شد که سهم استان نیز یک آکادمی پسران و دختران است.

کار پایه ای
والیبال زنجان با برنامه‌ریزی مدون روی تیم‌های پایه امیدوار است چشم‌انداز روشنی از آینده این رشته ورزشی پرطرفدار را ترسیم کند.
صمیمی بیان می کند: چند سالی است که هیات استان به دلیل ورود پیدا نکردن بخش خصوصی از حضور در لیگ‌ها فاصله گرفت و در حال برگزاری رقابت‌های استانی و نیز مسابقات چند‌جانبه در استان با هدف بالا بردن انگیزه والیبالیست‌هاست.


فراخوان
رئیس هیات والیبال استان با بیان این‌که در سال گذشته فراخوان عمومی در رده‌های مختلف سنی برای حضور در کلاس‌های استعدادیابی جزو برنامه‌های هیات برای جذب علاقه مندان بود، بیان می‌کند: هیات در چند سال اخیر تقویت تیم‌های پایه را محور برنامه‌های خود قرار داده است و هدف ما پرورش نسلی نو در والیبال استان در2 بخش آقایان و بانوان است. به گفته وی، اجرای طرح استعدادیابی در سال گذشته موجب شد تا چند والیبالیست در بخش پسران به چهارمین دوره اردوی تیم ملی دعوت شوند. در بخش خواهران نیز یک بازیکن به اردوی تیم ملی دعوت شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 525660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =