موافقان لایحه بودجه 95، برخلاف مخالفان، تاخیر در ارائه این لایحه به دلیل اطمینان از فرجام برجام را امری بدیهی خوانده و معتقد بودند که باید این را از محاسن بودجه سال جاری دانست.

به گزارش خبرآنلاين، در ادامه بررسي لايحه بودجه 95، کمال الدين پيرموذن نماينده اردبيل، عبدالرضا مصري نماينده کرمانشاه، احمد اميرآبادي نماينده قم و ...در موافقت با گزارش کميسيون تلفيق از لايحه بودجه 95 در جلسه علني امروز سخن گفتند. احمد توکلي نماينده تهران هم از همين موضع نطق کرد و نسبت به مشابهت هاي بودجه نويسي روحاني و احمدي نژاد هشدار داد و دقت کميسيون تلفيق در اصلاح مواردي از اين دست، را ستود. (اينجا)

 رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار، اسماعیل جلیلی نماينده مسجد سليمان، ناصر موسوي لارگاني نماينده فلاورجان؛ محمدحسين قرباني نماينده آستانه اشرفيه نيز در موافقت با لايحه بودجه 95 در جلسه علني امروز مجلس سخن گفتند که شرح آن را مي توانيد اينجا بخوانيد.

فرصت طلایی پساتحریم در بودجه 95

کمال‌الدین پیرموذن یکي از نماینده اصلاح طلب مجلس از نمایندگان خواست که از فرصت طلایی پساتحریم برای تصویب بودجه 95 استفاده کنند.وی وضع کاهشی و مبهم قیمت نفت را از مهمترین چالش‌های منابع بودجه در سال 95 عنوان و خاطر نشان کرد:‌ هم اعضای کمیسیون تلفیق به خوبی به این موضوع پرداختند و هم دولت همه‌ زمینه‌ها را مد نظر قرار داده است.

اهم سخنان وي از اين قرار است:

**تاخیر در ارائه لایحه بودجه 95 به دلیل زمان‌بر شدن اجرای برجام و تاثیر آن بر اقتصاد کشور اجتناب ناپذیر بود. مهمترین عواملی که در نتیجه‌ اجرای برجام در اقتصاد ایران اثرگذار بود افزایش صادرات نفتی، آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده، سهولت در روابط تجاری و مالی بین‌المللی و تعدیل انتظارات مصرفی و سرمایه گذاری بود.

**شاه بیت ویژگی بودجه سال جاری تقدیم عالمانه بودجه در فرصت طلایی پسا تحریم بوده و باید از این فرصت برای مقاوم سازی اقتصاد، کاهش آسیب پذیری آن، بهبود فضای کسب و کار، عدم وابستگی به درآمد نفت، بسترسازی مطلوب برای سرمایه گذاری خارجی، تقویت بنیه‌ی دفاعی، خروج از رکود و ایجاد فرصت‌های شغلی استفاده کرد.

** در بودجه 95 به هشدارهای مقام معظم رهبری و مطالبات واقعی ملت بها داده شده است. احدی نباید فرصت طلایی پساتحریم را در جهت تحقق رشد و رونق اقتصادی از دولت بگیرد.

**پرداخت مطالبات بانک‌ها، افزایش سرمایه بانکی‌ دولت، افزایش توان مالی بانک مسکن، توجه به مطالبات فرهنگیان و بازپرداخت بدهی دولت به بخش خصوصي از جمله ویژگی‌های لایحه‌ بودجه 95 است.

شکاف ميان منابع و انتظارات به راحتي قابل رفع نيست

عبدالرضا مصري سخنگوي هيات رئيسه مجلس به عنوان موافق گزارش کميسيون تلفيق از  کليات لايحه بودجه 95، از دولت به دليل تدوين اين لايحه در شرايط ويژه اي که شاخص هايي چون قيمت نفت و سرانجام برجام مشخص نبود، تشکر کرد و گفت: دولت تمام تلاشش را با وجود محدوديت منابع انجام داد. البته فاصله ميان انتظارات و منابع زياد است و نه تنها اين لايحه بلکه دهها لايحه بودجه ديگر هم توان ترميم اين شکاف را ندارد.

اهم سخنان وي از اين قرار است:

**نظام بودجه ريزي کشور مطلوب نيست و مردم و ارکان نظام از اين سبک بودجه ريزي راضي نيستند. اين نظام بودجه ريزي نخ نما شده 40-50 سال پيش است که هر سال ترميم اندکي مي شود ولي اساسا اصلاح نمي شود. بودجه دخل و خرج کشور را مشخص مي کند و براي اصلاح نظام بودجه ريزي بايد نظام هاي حاکم بر اقتصاد کشور همچون نظام گمرکي و مالياتي و اداري را اصلاح کنيم.

**بيکاري و عدم اشتغالزايي، شکاف طبقاتي ميان مناطق محروم و مناطق برخوردار، از جمله عوارض نظام بودجه ريزي معيوب ماست. اگر نظام هاي بودجه ريزي درست بود، با اين مشکلات روبرو نبوديم.

** در همين نظام بودجه ريزي موجود، دست کم به خواست هاي به حق مردم و اصناف توجه شود. در سالهاي رکود بايد کاهش مالياتي را در پيش بگيريم، نه افزايش ماليات. نبايد به مردم فشار بياوريم بلکه بايد فراريان از پرداخت ماليات را ناگزير از پرداخت ماليات کنيم.

**بايد مطالبات کشاورزان در لايحه بودجه ديده شود تا بتوانند براي سالهاي بعد فعاليت کنند.

**پرداخت حقوق و مزايا بايد متناسب با افزايش تورم باشد.

افزايش بودجه دفاعي تا 5 درصد کل بودجه کشور

احمد اميرآبادي نماينده قم که سخنانش را با تشکر از مردم حوزه انتخابيه اش براي راي مجدد به نمايندگي اش در مجلس دهم، آغاز کرد از تلاش کميسيون تلفيق براي نظم بخشي به رديف هاي بودجه 95 تقدير کرد و افزود: اگر چه در تمامي ادوار، نمايندگان در بررسي چهارمين لايحه بودجه، درگير مسائل انتخابات مي شوند اما خوشبختانه علي رغم انتخابات، جلسات کميسيون تلفيق با نمايندگان دولت به طور منظم برگزار شد.

اهم سخنان وي از اين قرار است:

**افزايش ماليات هاي در بودجه 95، از نکات مثبت اين لايحه است و ثبات پايه هاي مالياتي قابل تقدير است. چون در دوره رکود هستيم و خريد و فروش چنداني صورت نمي گيرد که بر اساس آن پايه هاي مالياتي افزايش يابد.

**تثبيت تعرفه ها و عدم افزايش آن هم در راستاي توجه به خواست هاي مردم بوده است.

**سياست هاي کلي نظام در بخش هاي مختلف حفظ شده است. اقدام مهمي هم در حوزه دفاعي انجام شده و 284 ميليارد تومان به بودجه دفاعي نيروهاي مسلح اضافه شده است. تا جايي که سهم بودجه دفاعي، 5 درصد بودجه کل کشور شده است. همچنين 1708 ميليارد تومان هم به بودجه امنيت داخلي براي مقابله با جرايم سازمان يافته اختصاص يافته است.

**به حاشيه نشين هاي شهرهاي مذهبي (شيراز مشهد و قم) در لايحه بودجه 95 توجه خوبي شده است.

**40 ميليارد تومان هم براي حوزه راه روستايي و دهياري ها تخصيص داده شدهو 600 ميليارد تومان مربوط به راه هاي روستايي هم از رديف هاي فرعي و متفرقه به رديف هاي اصلي برگشته است.

**1000 ميليارد تومان هم به بخش بهداشت و درمان داده شده است. اميدواريم بسياري از مشکلات بيمارستانها بويژه در پرداخت بدهي بيمارستانها به مراکز بيمه گر، به کار بسته شود.

**خوشبختانه به بودجه ريزي عملياتي ورود پيدا کرده ايم که بايد از اين بابت از دولت و کميسيون تلفيق تشکر کرد.

توجه به مسکن جوانان

محمود نگهبان سلامي نماينده خاف و رشتخوار نيز طي سخناني بودجه 95 را نخستين لايحه بودجه پس از رهايي از تحريم هاي غربي خواند که هم جامع است و هم شفافيت لازم در راستاي اقتصاد مقاومت دارد. بويژه آنکه براي رفع مشکل تامين مالي بانک ها، گام هاي خوبي برداشته است.

اهم سخنان وي از اين قرار است:

**لايحه بودجه 95 شرايط خوبي را براي تامين مسکن جوانان در نظر گرفته است.

**4.8 ميليارد دلار سرمايه بانک ها از محل صندوق توسعه ملي براي ارائه تسهيلات به بخش توليد از جمله ويژگي هاي اين لايحه است. بودجه عمراني افزايش چشمگيري داشته که سبب رشد و توسعه کشور مي گردد.

**تامين اعتبار براي افزايش حقوق بازنشستگان و معوقات آنانف افزايش حقوق و مزاياي معلمان و معوقات آنان و اعتبارات حوزه سلامت نيز حائزه توجه است.

محمدقسيم عثماني نماينده بوکان آخرين کسي بود که در جايگاه ناطقان قرار گرفت تا در موافقت با لايحه بودجه 95 سخن بگويد. توجه اين لايحه به بخش صنعت و کشاورزي در سال «اقدام و عمل» از جمله ويژگي هايي بود که به او بدان اشاره کرد و گفت: 2 ميليون تن قير رايگان براي اجراي طرح هاي هادي، آسفالت جاده هاي روستايي و شهرهاي کوچک و ....از سوي دولت در اين سال ارائه مي شود که جاي تقدير دارد.

او در شرح مزيت هاي اين لايحه، به 5 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري خارجي در اين لايحه اشاره کرد و گفت: اوراق قرضه اي که فروش نمي رود از نگراني هميشه دولت ها بود. دولت در لايحه 95، اين اوراق فروش نرفته را به پيمانکاران بدهکار به دولت، مي تواند ارائه دهد که ايده جديدي است.

عدالت عمراني، توسعه منابع انساني، اشتغالزايي و تحقق اقتصاد مقاومتي از ديگر مزاياي بودجه 95 از نگاه وي است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 525728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =