زندگی جمعی در یک مجتمع مسکونی که به آپارتمانهای کوچک تقسیم شده، نیاز به مراعات حال بقیه ساکنان دارد. توجه به مرامنامه آپارتمان نشینی بخشی از مشکلات احتمالی بین ساکنان یک مجتمع مسکونی را کاهش می دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رشد زندگی شهری، افزایش قیمت مسکن، بالارفتن فناوری ساخت و ساز و مسایلی از این دست، باعث افزایش زندگی در فضاهای کوچکی به نام آپارتمان شده است. فضاهایی که بعضا باعث می شود تعداد زیادی از خانوارها در یک ساختمان یا مجتمع مسکونی، زندگی کنند.
همزیستی مسالمت آمیز این اشخاص با همدیگر، با وجود تصویب قوانینی مانند قانون مالکیت آپارتمان و آیین نامه اجرایی مربوط به آن، نیاز به رعایت حال سایر ساکنان دارد. به همین خاطر، مرامنامه ای به عنوان مرامنامه سکونت در آپارتمان تهیه شده که اجرای آن علاوه بر اجرای سایر قوانین مربوطه، برای ساکنان یک مجتمع، از لحاظ اخلاقی الزام آور است.
در همین راستا، یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم که خود را "طاهري" معرفی کرده از ما خواسته است درباره قوانین مربوط به آپارتمان نشینی مطالبی منتشر کنیم. او در کامنت خود نوشته: سلام لطفا قوانين آپارتمان نشيني و حدود اختياراتي كه مي توان تغيیراتي در واحد شخصي داد را بيان كنيد و اگر ممكن است مقالاتي در اين رابطه بنويسيد با تشكر فراوان

به همین جهت، نگاهی به مرامنامه زندگی در آپارتمان داریم که بازگویی آنها برای ساکنان مجتمع های مسکونی، کمک به ایجاد فرهنگ زندگی مسالمت آمیز در محیطهای آپارتمانی دارد:

چهاردیواری اختیاری مشروط
درست است که هر کس اختیار واحد آپارتمانی خود را دارد و به قول معروف، چهاردیواری اختیاری است؛ ولی برای حفظ آرامش خود و دیگران می‌توانید نکاتی را رعایت کنید که به ایجاد فضای آرام‌تر و تنش کمتر در ساختمان شما بینجامد:
۱- ایجاد سروصدای نامتعارف و غیر معمول از ساعت یک تا چهار بعد از ظهر و از ساعت یازده شب تا نه صبح فردا ممنوع است. صدای رادیو و تلویزیون و موسیقی نیز در این ساعات فقط باید در قسمت اختصاصی شنیده شود.
۲- انجام هرگونه فعالیت ساختمانی که ایجاد صدا می‌کند باید با هماهنگی مدیر ساختمان و بین ساعت ۸. ۳۰ تا ۱۳. ۳۰ دقیقه و ۱۵. ۳۰ تا ۱۸. ۳۰ روزهای غیر تعطیل باشد.
۳- در مواردی که کف ساختمان سرامیک یا سنگ است پیشنهاد می‌شود که ۷۵ درصد آن با موکت پوشانده شود.
۴- سر و صدای مهمان حداکثر تا ساعت ۲۴ مجاز است. مراسم بدرقه مهمان هم به جای راه‌پله و آسانسور در واحد آپارتمانی باید انجام شود.
۵- تغییر در نمای ساختمان و سردر و بالکن اختصاصی باید با اجازه اکثریت مالکان باشد.
۶- تعمیرات ساختمان که موجب صدمه به اسکلت ساختمان می‌شود، مجاز نیست.
۷- ساکنان هر واحد مسئول جبران خسارت ناشی از گرفتگی فاضلاب و... هستند. همچنین کولر و بند لباس که از بالکن بیرون بزند، مجاز نیست، مگر با اجازه کتبی مدیریت مجتمع.
۸- پارک وسایل نقلیه در بخش‌های مشخص شده مجاز است و مهمان نمی‌تواند وسیله نقلیه خود را داخل پارکینگ بگذارد.
۹- در ساختمان‌هایی که نگهبان ندارد در ورودی باید شب‌ها قفل شود.
اگر کسی تعهدات خود در محیط ساختمان را انجام ندهد، هر هزینه‌ای که مدیر یا هیأت مدیره متحمل می‌شود باید شخص متخلف بپردازد.
رعایت نکات گفته شده به ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی می‌انجامد و محیطی توأم با آرامش را برای زندگی فراهم می‌سازد. با این حساب فرهنگ آپارتمان‌نشینی یک مقوله پیچیده نیست کافی است که از باید‌ها و نبایدهایی که قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه آن برای زندگی آپارتمان‌نشینی پیش‌بینی کرده است، اطلاع داشته باشیم و آن‌ها را رعایت کنیم. قانون تکلیف خیلی از موارد را مشخص کرده است علاوه بر این در مواردی که قانون ساکت است با معیار اخلاق باید شرایط را بسنجیم و به جای ترجیح نفع شخصی بر منافع عمومی، منافع عمومی را ارجح بدانیم.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    4 1
    ایکاش که همه درک رعایت این مسائل رو داشتن ما که آسایش و آرامش نداریم از دست همسایه های پر سر و صدا....
  • امیر IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    2 3
    قانون واسه غربی هاست بی خودی هم شکمتون رو صابون نزنید
  • فراز US ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    2 0
    از صدا و سیما و رسانه های جمعی خواهشمندم این قوانین آپارتمان نشینی مخصوصا در آپارتمانهای نوساز که حالت پارتیشن بندی دارد و به بادی بند است و کوچک ترین صدایی باعث آزار دیگران میشود را برای مردم فرهنگ سازی کند
  • سما IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    5 0
    سلام به همه ممنون از بابت مطلب خوبي كه گذاشتين من جز اون دسته از كساني هستم كه رعايت همه ي همسايه ها رو ميكنم ولي متاسفانه اونها بسيار آدم هاي بي ملاحظه اي هستن ...خصوصا طبقه بالايي كه به شدت سرو صدا ميكنه ..با اينكه چند بار محترمانه اعتراض كردم ولي فايده اي نداشت ......منم سپردم به خدا ....... محكم بستن در آپارتمان و اسانسور ...بلند حرف زدن در راهرو و...........از معضلات ساختمان ماست
  • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    7 0
    مسئله اين است كه اگر رعايت نكردند چه بايد كرد؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    3 0
    ما رعایت می کنیم که سر و صدا نکنیم ولی اون بساز بفروشی که بغل خنمون داره برج می سازه و 24 ساعته سر و صدا می کنه چی؟آیا اون هم محدودیت زمانی نداره؟سر و صداش از هر چی مهمانی و صدای رادیو تلویزیون به مراتب بیشتره
  • ممد A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 1
    خندوندیمون :
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    34 18
    حیوانات خانگی را نگفتید
  • بی نام RO ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    4 2
    کلا آپارتمان نشینی چیز مزخرفیه. یه مهمون رو نتونی بدرقه کنی دیگه اون زندگی به درد مردن می خوره. عشق است خونه دویست متری خودمون تو دماوند
  • محمدحسنی EU ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    27 0
    مخارج ساختمان به نقل ازقانون تملک آپارتمانها وآیین نامه اجرایی آن 1 سهم هریک از مالکین یا استفاده‌کنندگان از هزینه‌های مشترک آن قسمت که ارتباط با مساحت‌زیربنای قسمت اختصاصی دارد از قبیل آب‌، گازوئیل‌، آسفالت‌پشت بام و غیره با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمتهای اختصاصی تمام ساختمان محاسبه می شود. 2 سایر مخارج که ارتباطی به میزان مساحت زیربنا ندارد از قبیل‌هزینه‌های مربوط به سرایدار ، نگهبان‌، متصدی آسانسور، هزینه‌نگاهداری تاسیسات‌، باغبان‌، تزیینات قسمتهای مشترک و غیره ‌بطور مساوی بین مالکین یا استفاده‌کنندگان تقسیم می‌گردد. 3لازم بذکراست که پرداخت هزینه های مشترک اعم از اینكه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است.
  • یوسف A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 0
    اگرخلافی دیدیم به کجاشکایت کنیم.رسیدگی چه مدت طول میکشد؟
  • همساده A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    4 2
    آخی یاد خونه های حیاط دار با باغچه و حوض و کلی اتاق و ... به خیر. چقدر با همسایه ها خوب بودیم رفت و آمد داشتیم از همدیگه نون و یخ و نمک و تخم مرغ و ... قرض می کردیم... حالا یه دونه از همسایه هارو هم نمیشناسیم عین دیوار از کنار هم رد میشیم اگه در حال مرگ از گرسنگی باشی روت نمیشه بری دم خونه همسایه یه دونه نون بگیری. همه اینا به کنار همسایه هایی که زندگی جغدی دارن رو چیکار کنیم شبا بیدارن روزا میخوابن