۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۵

دنیای اقتصاد نوشت:حفظ کارت سوخت و استقرار نظام سهمیه‌بندی و اخذ عوارض از مصرف مازاد بر سهمیه سه محور مصوبه پیشنهادی کمیسیون به صحن علنی است.

مصوبه بنزینی مجلس برای سال 95 در کمیسیون تلفیق بودجه اصلاح شد؛ مصوبه‌ای که تنها پس از گذشت ساعاتی از موافقت نمایندگان، مجلس به مبهم بودن آن رای داد و در نهایت به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع داده شد. حالا اعضای کمیسیون تلفیق این مصوبه را به‌گونه‌ای اصلاح کردند که براساس آن نظام سهمیه‌بندی کماکان حفظ و ساز و کار آن به دولت واگذار شده است؛ به این معنا که دولت تعیین‌کننده میزان سهمیه ماهانه یعنی عدد پایه مصرف بنزین در سال 95 است. پیش از این، «دنیای اقتصاد» در گزارشی، سه سناریوی پیش‌روی کمیسیون تلفیق برای قیمت بنزین 95 را پیش‌بینی کرده بود؛ سناریویی که حالا با آنچه در کمیسیون مذکور به تصویب رسیده، همخوانی دارد.
بر اساس بررسی‌هایکی از سناریوهای کمیسیون تلفیق برای قیمت بنزین 95 حفظ ساختار پلکانی با اعطای مجوز قیمت‌گذاری به دولت بود؛ موضوعی که حالا مورد تصویب کمیسیون تلفیق قرار گرفته است.
این تصمیم در مقابل دو سناریوی دیگر از سوی این کمیسیون اتخاذ شد. آنها می توانستند با تایید مجدد طرح مصوب، بنزین را با جزئیات قیمتی که اعلام‌شده بود به‌صورت پلکانی عرضه کنند. همچنین در سناریویی دیگر می‌توانستند مسیر قانون هدفمندی را ادامه داده و به یکسان ماندن قیمت عرضه بنزین رای دهند. با این حال آنچه تلفیقی‌ها به آن رای مثبت دادند حفظ ساختار پلکانی با اعطای مجوز قیمت‌گذاری به دولت است.

از سوی دیگر و به‌منظور آنچه مدیریت و نظارت بر میزان مصرف سوخت کشور و حامل‌های انرژی خوانده می‌شود، کارت سوخت کماکان به جای خود باقی است و حذف نمی‌شود؛ این امر براساس اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه که با «دنیای اقتصاد» گفت‌وگو کرد، به معنای رد پیشنهاد پیشین دولت درباره حذف کارت سوخت از سوی مجلس تلقی می‌شود.
با این همه و براساس آیین‌نامه جدید مجلس، بررسی این موضوع در صحن علنی به 48 ساعت پس از تصویب در کمیسیون تلفیق؛ یعنی جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس موکول شد. تصویب نهایی این موضوع به رای نمایندگان در صحن علنی نیاز دارد تا پس از تصویب در قالب بندهای بودجه سال 95 به دولت ابلاغ شود.

قیمت بنزین در سال 95

 

همچنین براساس آنچه اعضای کمیسیون تلفیق درباره بنزین تصویب کرده‌اند، قیمت فرآورده‌های انرژی ازجمله بنزین، گازوئیل و... همانند قیمت سال 94 خواهد بود و هیچ‌گونه تغییری نخواهد داشت.

حفظ نظام پلکانی

 

از سوی دیگر اما اعضای کمیسیون تلفیق به دولت اجازه دادند ضمن تعیین عدد پایه مصرف بنزین در ماه برای مصرف‌‌کنندگان، مازاد بر عدد پایه، مشمول عوارض شود. میزان عوارض را نیز دولت براساس قیمت تمام شده نوع سوخت تعیین می‌کند.
در این میان اما نکته‌ای قابل‌توجه است؛ در نظر گرفتن میزان عوارض بر مصرف مازاد، خود به پلکانی شدن قیمت بنزین می‌انجامد. بر این اساس اگر عدد پایه مصرف بنزین ماهانه از سوی دولتی‌ها پایین تعیین شود، بنزین دو نرخی شده و بسیاری از مصرف‌کنندگان سوخت در ازای هر لیتر اضافه بنزین موظف به پرداخت عوارض هستند؛ عوارضی که برای انتشار آلایندگی، استفاده از زیرساخت‌های کشور اعم از جاده‌ها و خیابان‌ها و تاسیسات مربوط و ایجاد ترافیک از مصرف‌کنندگان بالای بنزین دریافت می‌شود. دو نرخی بودن بنزین در این مصوبه در شرایطی به بنزین تک نرخی می‌انجامد که دولت عدد پایه مصرف را بالا در نظر گیرد که در این صورت عوارض مذکور شامل کسی نمی‌شود و می‌توان گفت بنزین تک نرخی شده است.

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق می‌توان گفت نظام پلکانی که در مصوبه مبهم مجلس وجود داشت کماکان حفظ شده و تنها از سه پله به یک پله تقلیل یافته است؛ پله مصرف بنزین بر مبنای سهمیه تعیین شده و پله مصرف مازاد میزان پایه که باید برای این افزایش مصرف عوارض نیز پرداخت کنند. به هر روی دولت در تعیین میزان مصرف یا سهمیه ماهانه بنزین باید بخش حمل و نقل عمومی، خصوصی و خودروهای شخصی را تفکیک کند.

پیش از این احمد توکلی نماینده تهران در مجلس، با پیشنهادی برای پلکانی شدن قیمت بنزین در سال 95 خواسته بود، دولت مکلف شود از مصرف‌کنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده به‌صورت پلکانی، عوارض انتشار آلایندگی، عوارض استفاده از زیرساخت‌های کشور اعم از جاده‌ها و خیابان‌ها و تاسیسات مربوط و عوارض ایجاد ترافیک دریافت شود. براساس پیشنهاد مذکور متوسط مقدار مصرف ماهانه بنزین برای یک ماه و براساس هر یک از انواع وسایل نقلیه با تعداد سیلندرهای مشابه (یک تا ۶ سیلندر) به‌عنوان پله اول تعیین و پلکان‌های بعدی به مقدار ۴۰ لیتر به پله ماقبل اضافه می‌شد.
همچنین برای هر لیتر مصرف مازاد در پله اول، نسبت به مقدار مصرف پایه، ۵ هزار ریال و در پلکان‌های دوم و سوم به ترتیب ۷۵۰۰ و ۱۰ هزار ریال و مازاد بر مصرف ۱۸۰ لیتر در ماه، قیمت تمام شده بنزین از مصرف‌کننده به‌عنوان عوارض گفته شده دریافت می‌شد. این در حالی است که اعضای کمیسیون تلفیق برای رفع ابهامات موجود در پیشنهاد مذکور، ساز و کار تعیین میزان مصرف بنزین یا همان سهمیه ماهانه را به دولت واگذار کرده و در عین حال تعیین میزان عوارض بر مصرف مازاد را نیز بر عهده دولت گذاشتند.
در این میان دریافت عوارض از مصرف‌کنندگانی که مازاد بر میزان تعیین شده بنزین مصرف می‌کنند به‌عنوان پله اول کماکان باقی است. همچنین استفاده از کارت سوخت نیز برای انواع وسایل نقلیه الزامی است. با این همه این مصوبه کمیسیون تلفیق همچنان به رای موافق نمایندگان مجلس نیاز دارد که براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، قرار است فردا در جلسه علنی مجلس به رای گذاشته شود.


3535 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    بهترین تصمیم: تخصیص ماهیانه 60 لیتر و از قرار لیتری 1000 تومن. مازاد آن لیتری 3000 تومن. البته فقط برای وسایل نقلیه شخصی و نه عمومی که کرایه حمل و نقل چندین برابر شود. با این فرمول ترافیک نیز به نصف کاهش می یابد و از پرسه بی دلیل ماشینها در خیابانها جلوگیری می شود و آلودگی هوا نیز به طرز چشم گیری کاهش می یابد
    • علی IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
      88 9
      چرا اونایی که تو شهرهای کوچک با درآمد کم زندگی می کنند باید هزینه کنترل ترافیک و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ را بپردازند ؟؟؟
    • بی نام US ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
      10 32
      آقای علی شما در شهرهای کوچک بیش از 60 لیتر بنزین مصرف می کنید؟؟؟ وقتی ترافیک ندارید وقتی مسیرها کوتاهه؟؟؟چرا همیشه عادت کردیم ساز مخالف بزنیم و در منجلابی که خودمان ایجاد می کنیم غرق شویم؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
      9 1
      شما بگو ليتري 100 هزارتومن ببين ترافيك كم ميشه يا نه مردم ميگن اگه ميشه فقط پمپ بنزين ها را زياد كنيد ممنون
  • بی نام RO ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    69 2
    یعنی وقتی اعلام میشه قیمت همون پارسال تغییری نکرده بعد شرائط و بندها رو میخونم دقیقا متوجه میشم به شعور ما داره توهین میشه خدا ازتون نگذره
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    34 3
    سهمیه بندی مساوی یعنی چه؟ یک خودرو در تهران و مثلا نایین یک مقدار مصرف دارد؟
  • فرشاد A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    62 1
    متاسفانه قانونگذار فقط به نرخ بنزین توجه کرده و سایر متغیرها را لحاظ نکرده است. ما با خرید اتومبیل با نرخ چند برابری عملا بنزین را به نرخ بیش از سه هزار تومان میخریم .هرگاه 405 مدل روز اروپا را بدون دزدیدن آپشن به قیمت ده میلیون تومان به مصرف کننده فروختند بنزین را هم سه هزار تومان حساب کنند.ما بنزین که فرآورده ایی ملی است را از جیب ملت ارزان عرضه میکنیم اما خودرو را که منافع سرمایه دارانش را تامین میکند با رانت و تعرفه بالا گران و گرانتر میفروشیم.کدام تامین کننده منافع ملی است؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    30 0
    خیلی پیشنهاد خوبیه بشرطی که درامدها و قیمت خودرو هم به قیمت فوب خلیج فارس باشه.
  • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    7 12
    کارت سوخت حفظ شد عالیه.سهمیه هم مساوی کسی سختشه شهر بزرگ را ول کنه با حمل و نقل عمومی استفاده کنه بقیه ملت چرا باید هزینه شهر بزرگ را بدهند به خودشون رحم نمیکنن سهمیه بیشترم میخوان
    • بی نام GB ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
      3 1
      اقای بی نام بقیه ملت هزینه شهر های بزرگ رو نمیدن .شهرهای بزرگ خرج بقیه ملت رو هم میدن. سالی چقدر کار میکنید در شهرهای کوچیک؟؟ ظهر ساعد 2 تعطیل میکنید میرید خونه سالی چقدر مالیات میدید؟ سالی چقدر تولید ناخالص تونه؟ سالی چقدر؟ بگذریم.
  • رضا IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    23 1
    با این شرایطی که این قانون داره تصویب میشه، مجلس میخواد بگه که ما گرون نکردیم و قیمت و میزان مصرف رو دولت داره میگه، که این موضوع کاملا کارکرد انتخاباتی برای سال 1396 داره
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    2 0
    چرا دیگه پلکانی؟ دونرخ 1000 تومن تا سقف فلان و 2000 تومن برای مصرف بیشتر بزارید. تازه میشد کارت سوخت رو کلا حذف کرد که این وسط دیگه دلال بازیهای زمان سهمیه رو نداشته باشیم همه با یک قیمت بنزین بزنن چون بجز قشر راننده های عمومی مابقی بنزین 3000 تومنی روهم میریزن تو باک. میشد تخفیف برای قشر راننده های عمومی و خدماتی باشه اختلاف قیمت بنزین آزاد روهم صرف نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کنن کاری که همیشه فقط درحد شعار بوده و بس...
  • مریم A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    3 0
    تکلیف ماشینهای وارداتی که کارت سوخت ندارن چی هست اونها باید جکار کنند
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    3 0
    بنزین ارزان و یارانه شهرهای بزرگ را قطع کنید تا آنهایی که کاری ندارند به شهرهای کوچک بروند. دولت انگلستان با همین روش چهار میلیون نفر از جمعیت لندن کم کرد. البته اگر سیاست مستضعف پروری بزاره
  • آرمان IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    10 0
    جالب است اول گران کردند تا از قبال آن یارانه نقدی بدهند بعد دو نرخی کردند بعد گفتند دو نرخی فساد می آورد الان گران می کنند و دو نرخی می کنند بعد می گن دو نرخی فساد می آورد و بعد رو به بالا تک نرخی می کنند و بعد همین را دو باره تکرار می کنند بدون اینکه از علم اقتصاد سر در بیاورند و با این کار قشر متوسط را هم تبدیل کردند به قشر ضعیف. قشر ضعیف را به خاک سیاه نشاندند.کلا مسولان جز گران کردن چیزی بلد نیستند .کسی نیست که بیاید جواب بدهد که بنزین 100 تومانی که شده 1000 تومان چرا وضعیت تغییر نکرده .
  • بی نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 10
    خیلی خوبه گرانش کنید خفه شدیم از الودگی تا لیتری 4000 و 5000 هم جا داره ترکیه لیتری 8000 تومنه
    • بی نام RO ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
      4 0
      ترکیه لیتری 3000 هزار تومنه نه 8000 تومن
  • بی نام IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 7
    سرمایه دارها یک ماشین میخرند وبعد فقط از کارت بنزینش استفاده میکنند
    • بی نام RO ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
      1 1
      یک سرمایه دار هیچ وقت نمیاد همچین کاری کنه چون از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست،ولی شما کار های مشابه می کنی و سرمایه ات نه تنها زیاد بلکه کم هم می شود
  • بی نام IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    آنهایی که یک ماشین مدل پایین دارند و تمام دار و ندارشان همان ماشین است و کارت سوختشان باطل شده است باید چکار کنند در آمدی هم ندارند و نمی توانند ماشین نو بخرند خودکشی کنند از ما فقط رای میخواهند دیگر به فکر ما بدبختها نیستند .
  • بی نام A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    1 0
    کی بفکر فقراست