۰ نفر
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
حلقه اینشتین در فضا/عکس روز ناسا

عکس روز ناسا به تصویری از پدیده حلقه اینشتین اختصاص پیدا کرده است. در اخترشناسی رصدی، حلقه اینشتین عبارت است از تغییر شکل نور رسیده از یک منبع (مثل کهکشان یا ستاره) به یک حلقه، که از همگرایی گرانشی نور منبع توسط یک جرم بسیار بزرگ (مانند یک کهکشان دیگر یا سیاهچاله) ناشی می شود.

ممکن است یک کهکشان بتواند در پس کهکشانی دیگر پنهان شود؟ دست کم در مورد کهکشان SDP.81 این‌طور نیست. کهکشان آبی‌رنگی که در مرکز عکس می‌بینید، در پیش‌زمینه قرار دارد و توانسته نور کهکشان پشت سر خود را خمیده کند. در حقیقت کهکشان قرمز رنگ، پشت کهکشان آبی قرار دارد ولی نور آن بر اثر پدیده‌ «عدسی گرانشی» خمیده شده و در نتیجه می‌توان آن را به این شکل عجیب دید. به این پدیده، «حلقه‌ی اینشتین» هم می‌گویند. عکس کهکشان آبی را تلسکوپ هابل، و عکس کهکشان قرمز را آرایه‌ی رادیویی «آلما» (ALMA) گرفته است. مطالعه‌ دقیق این تصویر نشان می‌دهد که یک کهکشان کوچک و کم نور اقماری هم در کنار کهکشان پشتی وجود دارد و این نشان می‌دهد که بسیاری از کهکشان‌های اقماری خیلی کم‌نور و در عین حال پر از ماده‌ی تاریک هستند. این کهکشان کوچک را می‌توانید به صورت یک نقطه‌ سفید در سمت چپ ببینید.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهان A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    3 0
    یعنی آیا این عکس این را ثابت میکند که جرم ،فضا را خم کرده و نور در داخل فضای خمیده دارد حرکت میکند ؟ لطفا اگر کسی میداند بفرماید.
    • بابک IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
      3 0
      دوست عزیز اصلا نظریه نسبیت با همین موضوع تایید تجربی شد. تیم رصدی به سرپرستی منجم بزرگ ارتور ادینگتون در جریان یک خورشید گرفتگی انحراف مکان ستاره ای در کنار خورشید بر اثر گرانش خورشید رو مشاهده کردند. بعد از اون بار ها این پدیده به اشکال متفاوت دیده شده. نمونش همین حلقه های گرانشی . کلید واژه خوشه ابل رو گوگل کنید و نتایج تصویریش رو ببینید.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 5
    بدان و آگاه باش که همانا جرم،فضا را خم کرده و نور در این فضا طی طریق میکند.فلذا جوش نزن،کره زمین هم میگن گرد و دایره هست،جان من تا حالا جز عکس از گردی زمین،جور دیگه فهمیدی گرده؟؟نهحالا اینم همونه،خم بشه،نشه،باشه،نباشه...چه به من و تو،آسترونومیست ایستگاه فضایی میر.