۰ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۹

مروان معاشر در مقاله ای که در موسسه کارنگی منتشر شده به بررسی روابط عربستان با کشورهای منطقه از جمله اردن، مصر و یمن پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسکانیوز، به گفته او این کشورها با توجه به بحران اقتصادی که گریبان گیرشان شده، نیازمند بازبینی در روابط خود هستند.

سقوط شدید قیمت نفت در دو سال گذشته به این معنی است که عربستان نمی تواند از همان راه های قدیمی برای اعمال نفوذ در کشورهای منطقه مانند مصر و اردن استفاده کند.

در حالیکه دولت در حال برداشتن گام هایی نظیر خصوصی سازی بخشی از شرکت نفت خود به نام آرامکو، افزایش قیمت سوخت و حتی قرض گرفتن پول است، انتظار می رود درآمد حاصل از این اقدامات را به جای ثابت نگه داشتن سطح سرمایه گذاری اش در مصر و اردن، صرف جبران کسری بودجه کند. همچنین انتظار می رود عربستان بسیاری از کمک های مالی خود را به وام تبدیل کند، به عنوان مثال ریاض در حال حاضر منتظر دریافت یارانه های نفتی است که قاهره باید آن را با احتساب بهره پرداخت کند. این اتفاق تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد مصر و اردن دارد. هر دو کشور در بحران اقتصادی به سر می برند و شاید این تغییرات از سوی عربستان آنها را مجبور به تصویب اصلاحات اقتصادی کند.

جنگ در یمن تا کنون چیزی حدود 5.3 میلیارد دلار برای عربستان سعودی هزینه داشته است و این رقم با توجه به مشکلات مالی کنونی عربستان رقمی سرسام آور محسوب می شود. بنابراین به نظر می رسد عربستان دیر یا زود باید به غائله ای که در یمن به راه انداخته، پایان بدهد.

حال عربستان از یک سیاست خارجی تهاجمی در مقابل متحدانش پیروی می کند تا آنها را با سیاست های مورد نظرش همراه کند. با این همه نشانه هایی از تنش با اردن و مصر دیده می شود که این اختلافات ناشی از موضع گیری آنها در قبال بحران سوریه، ایران و اخوان المسلمین است. به عنوان مثال سفر اخیر ملک سلمان به مصر در راستای همراه کردن قاهره با سیاست های عربستان در یمن بود. ملک سلمان همچنین در موردبحران سوریه از روابط قوی رییس جمهور مصر عبدالفتاح السیسی با رییس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین شدیدا ابراز نارضایتی کرد.

۵۰۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =