معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، یک روز بعد از برگزاری اولین نشست مشترک دولت با منتخبین مجلس دهم از فرارسیدن زمان گذار از اجماع دو جناح و تلاش برای اجماع سه جناح سخن به میان آورد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حمید ابوطالبی در یادداشتی با عنوان « تکانه های عقلانی درسیاست» با اشاره به دو انتخابات و رویداد بزرگ سیاسی در دو مقطع خرداد 92 و اسفند 94 به موضوع ریاست آتی مجلس دهم اشاره کرده و از آن به عنوان تکانه سوم نام برده است که باید در سیاست ورزی حوزه نخبگی در سامان دهی کرسی های خبرگان و مجلس صورت پذیرد.

ابوطالبی با تاکید براینکه تکانه سوم باید درسیاست ورزی حوزه نخبگی درسامان دهی کرسی های خبرگان و مجلس صورت پذیرد از آن به عنوان کامل کننده دو تکانه پیشین یاد کرده و نماد آن را ریاست آتی مجلس دانسته است.

او می نویسد: اگر سنتِ کهنِ چنددهه ای، به کناری نهاده نشود بازهم بازیگران خُرد یارای آن خواهندداشت که با تلاش های سنتی نظرات خویش را برریاست وکرسی های مجلس تحمیل نمایند. لذا تکانه سوم باید تعاملی را رقم بزند که حاصل آن "سیاست مداریِ تجمیعی" باشد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در تشریح سیاست مداری تجمیعی می نویسد: باید تجمیعی ازویژگی ها و داشته های لاریجانی و عارف و یاران آنان برای اداره مجلس درجهت خواست ملت ایجاد شود و بدین سان، باید هردو کاندیدای محتمل ریاست مجلس با سیاست ورزان حوزه های خود تعامل کرده و براساس روشی روشن وتفاهمی، ریاست مجلس و هیئت رییسه وکمیسیون های آن را با رای مدبرانه اکثریت نمایندگان - ونه نقش آفرینی فردگرایان - سامان دهند.

ابوطالبی در تبیین این که چرا تکانه سوم، راه را برای "حاکمیتِ اعتدال و عقلانیت" برسرنوشت کشورومردم هموار خواهد کرد؛ می نویسد: چرا که در این ایام، مسئله سیاست وسیاست ورزی، دیگر افراد ویا نقش آفرینی های فردی آنان نیست بلکه باید به سمتی حرکت کرد که: تکانه های سه گانه سیاست ورزی تثبیت شده؛ عقلانیت جمعی در سیاست ایران به صحنه عمل سیاسی بازگشته؛ و اعتقاد مردم به نتایج مثبت سیاست ورزی های عاقلانه ومدبرانه عمیق شود.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، یادداشت خود را اینگونه جمع بندی می کند: اکنون زمان گذر از اجماع دو جناح وتلاش برای اجماع سه جناح است، یعنی "اعتدال گرا، اصلاح طلب، و اصول گرای معتدل". باید باورکرد که افراد می آیند ومی روند؛ آنچه ارزش مند است وماندگار، روش مند کردن و عقلانی ساختن حوزه سیاست وسیاست ورزی درایران، در اثر"تکانه های سه گانه عقلانیت" است.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    2 0
    کاملا موافقم.