ایسنا نوشت: سران کره‌شمالی برای جلب توجه جهان به هفتمین کنگره فوق‌العاده حزب حاکم کارگران بیش از 100 خبرنگار بین‌المللی از سراسر دنیا دعوت کردند.

اما به جای آنکه آنها را به داخل کنگره ببرند تورهای داخلی به راه انداختند و آنها را به مکان‌هایی بردند که دوست داشتند دیگران ببینند؛ بیمارستان زنان و زایمان، کارخانه سیم‌سازی و زادگاه کیم ایل سونگ.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سالن پر زرق و برق موسوم به "خانه فرهنگ" میزبان کنگره حزب حاکم کره‌شمالی و 3400 هیات از سراسر این کشور بود اما تنها رسانه دولتی مطمئن اجازه حضور در سالن نشست را پیدا کرد و خبرهایی هم که منتشر می‌کرد عمدتا حاوی هیچگونه اطلاعات مفیدی نبود و نمی‌گفت که دقیقا داخل کنگره چه خبر است.

در حالی که همیشه مهمترین اخبار کره‌شمالی از زبان کیم جونگ اون، رهبر 33 ساله پیونگ‌یانگ منتشر می‌شود، مقام‌های این کشور با جدیت مشغول سرگرم کردن خبرنگاران خارجی در کاری به غیر از پوشش رسانه‌ای کنگره بودند و تورهایی داخلی به راه انداختند. مقصد این تورها بیمارستان زنان و زایمان، کارخانه تولید سیم، زادگاه کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره‌شمالی و شهربازی کنار آن بود!

در همین حال، روپرت وینگفیلد-هیز، خبرنگار بی‌بی‌سی که به پیونگ‌یانگ سفر کرده بود، از سوی مقامات این کشور ابتدا بازداشت و امروز (دوشنبه) اخراج شده است. دلیل این اقدام مقامات، گزارش‌های وینگفیلد-هیز عنوان شده است. وی و تیم همراهش شامل یک تهیه‌کننده و یک فیلمبردار جمعه گذشته و به هنگام ترک این کشور از سوار شدن به هواپیما منع شده و سپس بازداشت شدند. وینگفیلد-هیز به مدت چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفت و مجبور به امضای نامه عذرخواهی شد.

گفته شده است که مقامات ارشد کره شمالی با گزارش‌های تیم بی‌بی‌سی که بخش‌هایی از زندگی مردم در پایتخت را نیز پوشش داده‌اند، موافق نبودند. دبیرکل کمیته صلح ملی کره شمالی گفته است که وینگفیلد-هیز حقایق را مخدوش کرده و از نظام و رهبری این کشور به صورت منفی سخن گفته است. مقام‌های پیونگ‌یانگ گفته‌اند که دیگر هرگز این خبرنگار را به کشورشان راه نمی‌دهند.

این تیم بی‌بی‌سی پیش از آغاز به کار اجلاس کم‌سابقه حزب حاکم در کره‌شمالی و به همراه گروهی از برندگان جایزه صلح نوبل در سفری تحقیقاتی به این کشور رفته بودند و اصلا قرار نبود که اخبار کنگره را پوشش دهند و باید روز جمعه باز می‌گشتند.

برای کسانی که با سیستم کره‌شمالی آشنایی دارند، این اخبار چندان تعجب‌آور نیست. اینجا، اطلاعات و دسترسی کالاهای ارزشمندی هستند و نگاه داشتن آنها تحت کنترل شدید یکی از بزرگترین‌ مهارت‌های کره‌شمالی است. به جای اینکه خبرنگاران برای پوشش اخبار رای‌گیری و یا سخنرانی اعزام شوند، مقام‌های کره‌شمالی آنها را سوار جدیدترین قطار خود می‌کنند و مدعی می‌شوند که خودشان آن را ساخته‌اند. این خبرنگاران همچنین برای بازدید از زمین‌های کشاورزی و ساختمان‌های لوکس در منطقه گرانقیمت و نیز فروشگاه‌ها برده می‌شوند. امروز هم اتوبوس خبرنگاران به سمت کارخانه ابریشم هدایت شد.

تصاویر زیبا و جالبی می‌شد از پنجره اتوبوس و از زندگی روزمره مردم دید اما برای خبرنگارانی که به دنبال اطلاعات واقعی و اخبار بودند، این تورها واقعا تاسف‌بار و ناباورانه بود. این مکان‌ها که با دقت انتخاب شده‌اند، اطلاعات اندکی از زندگی مردم پایتخت در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دادند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =