دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه برخی ادعا می‌کنند بعد از رأی‌گیری فقط مجلس است که می‌تواند اعتبارنامه فرد فاقد صلاحیت را تأیید نکند، گفت: این ادعا خلاف نظارت استصوابی است.

به گزارش خبرآنلاین، پس از ابطال آراي مينو خالقي در نوروز سال جاري از سوي شوراي نگهبان، اظهارنظرهاي سياسي و حقوقي بسياري درباره اين موضوع عنوان شد. برخي از گستردگي دامنه نظارت استصوابي حتي تا بعد از تاييد اعتبارنامه نمايندگان سخن گفته و برخي اين نظارت را محدود به قبل از انتخابات و زمان برگزاري و حداکثر تا تاييد نتايج حوزه هاي انتخابيه قلمداد مي کنند. در طول بيش از يک ماهي که از اين تصميم شوراي نگهبان گذشته، چهره هاي مختلفي از رئيس جمهور و وزير کشور گرفته تا نمايندگان مجلس در اين باره اظهار نظر کرده بودند، به جز اعضاي شوراي نگهبان.

اما امروز آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان مهر اين سکوت را شکست. او در همایش رؤسای دفاتر استانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور، با اشاره به ابطال آراي بعضی از نامزدها به علت دستیابی به اسناد جدید، که حاکی از عدم صلاحیت آنها بود، گفت: نظارت استصوابی شورای نگهبان عام و در تمام مراحل است. این اقدام سابقه هم داشته در مورد فردی که بعد از رأی‌آوردن معلوم شد، مدرک تحصیلی‌اش فاقد اعتباراست. در آن شرایط انتخابات را هم شورای نگهبان ابطال کرد.

وی تصریح کرد: بعضی ادعا می‌کنند بعد از رأی‌گیری فقط مجلس است که می‌تواند اعتبارنامه فرد فاقد صلاحیت را تأیید نکند. این ادعا علاوه بر این که خلاف نظارت استصوابی قبل از ورود به مجلس است، تاریخ هم نشان نمی‌دهد که در مجلس اعتبارنامه‌ای را به جز یک مورد رد کرده باشند و به شهادت تاریخ این جای معامله و بده و بستان است.

اهم اظهارات دبیر شورای نگهبان را به نقل از مهر بخوانید؛

*دولت و مجلس باید مسأله مهم اقتصاد مقاومتی را با روحیه انقلابی پیگیری کند تا مشکل تولید و اشتغال حل شود. قوه قضائیه هم باید انقلابی باشد تا بتواند اجرای عدالت کند. دولت باید انقلابی باشد تا در خدمت به نظام و مردم و اجرای قانون موفق باشد چراکه بدون روحیه انقلابی و استکبارستیزی که لازمه انقلابی‌گری است، نمی‌تواند اصول و مبانی انقلاب اسلامی را حفظ کند.

*چنانکه رهبر معظم فرمودند حوزه علمیه یعنی مراجع، اساتید، طلاب باید انقلابی باشند تا به درد مردم و مملکت بخورند وگرنه هر چه با سواد و معلومات فقهی و اصولی و غیره باشند به این نظام اسلامی که برخاسته از جهاد و ایثارگری شهدا و جانبازان است نمی‌توانند خدمتی بکنند، مسأله حفظ نظام از سایر مسائل اسلامی مهمتر است بنابراین باید مرجعی مثل آیت‌الله سیستانی در مقابله با توطئه‌های دشمن فتوای انقلابی صادر کند.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیاوش IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    232 5
    خداروشکر ایشان اصلا پیام مردم در انتخابات اسفند را متوجه نشدند
    • بی نام RO ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
      99 4
      از كي تابحال نظر ايشون معادل اسلامه كه مخالفت با نظرشون، مخالفت با اسلام به حساب بياد.
  • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    180 6
    دوست دارم بدونم شورای نگهبان به این سوال چه جوابی میده: آیا شورای نگهبان می تونه در تمام این 4 سال این کار رو انجام بده؟ آخه خیلی از نمایندگان فعلی رد صلاحیت شدند.
  • علی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    193 4
    نیاز به توضیح ایشان نیست. چون هرچه بیشتر سخن بگوید ما بیشتر می فهمیم چقدر آزادی انتخاب داریمآزادی از نوع دستوری
  • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    76 3
    از اولش هم معلوم بود
  • بی نام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    105 2
    قانون چیزی درباره بده وبستان مجلس نگفته. صریح ماده73 می گوید بعد از رای گیری اعتبارنامه مربوط به مجلس است و اگر موردی پیش آید در بررسی اعتبارنامه ها در مجلس مطرح می شود مانند نماینده ارومیه که کلیپ سخنرانی اش در رفت و به زنان توهین می کند و نیز یکی از نماینده های منتخب که لیسانس اصلانداره ومجلس آنها را رد خواهد کرد.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    73 4
    جنتی جان، تو و همفکرانت را به خدا واگذار میکنیم. تاریخ همیشه در حال تکراره ، اما عبرت گیرندگان بسیار کمند. دست خدا بالای همه دست هاست
  • بی نام A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    56 4
    این کار شورای نگهبان به هیچ عنوان درست نیست ریاست جمهوری و وزیر کشور و اقای عارف باید در این مورد ورود جدی به مساله پیدا کنند
  • بی نام A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    68 3
    میزان رای ملت بود حالا دیگه نیست.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    21 1
    یکی الان به من بگه ما دقیقا برای چی انقلاب کردیم؟
  • علي A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    20 1
    انشالله خدا خودش ظلم و ظالم را رسوا ميكنه و اين خيلي دير نيست