مهر نوشت:معاون وزیر صنعت معدن و تجارت از نیاز ۱۰ میلیارد دلاری صنعت آلومینیوم ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون تنی خبر داد.

مهدی کرباسیان در مراسم افتتاحیه چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم، گفت: ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید ۴۷۰هزار تنی، ۵.۷ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده، اما برای تحقق هدف ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون تنی تا افق ۱۴۰۴به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

وی در این مراسم که مدیران شرکت‌های بزرگ بین‌المللی جهان و شرکت‌های داخلی آلومینیوم حضور داشتند، با اشاره به اینکه تولید نهایی شمش آلومینیوم در ایران ۳۵۰هزار تن، اما بخشی از ظرفیت تولید خالی است تصریح کرد: کمبودها در تامین انرژی برق و مواد اولیه سبب ایجاد فاصله بین ظرفیت تولید و تولید نهایی شده است.

به گفته کرباسیان، بخشی از اقدامات ایمیدرو برای پشتیبانی از صنعت آلومینیوم و فولاد ایران در سفر رئیس‌جمهوری به ایتالیا و فرانسه صورت گرفت و این سازمان با امضای تفاهمنامه‌هایی با شرکت‌های آن دو کشور، مقدمات جذب سرمایه را فراهم کرد.

وی در عین حال احداث نیروگاه‌های اختصاصی برای کارخانه و طرح‌های آلومینیوم را ضروری خواند وافزود: تاکنون طرح آلومیینوم جنوب و همچنین کارخانه‌های المهدی-هرمزآل برای احداث نیروگاه پروژه‌هایی را آغاز کرده‌اند تا در آینده مشکلی برای تامین برق در خطوط تولید نداشته باشند. رئیس هیات عامل ایمیدرو با یادآوری اینکه انرژی برق برای کارخانه‌های آلومینیوم مواد اولیه محسوب می‌شود، گفت: ایرالکو نیز برای احداث نیروگاه اختصاصی باید به سرعت برنامه‌های خود را اجرایی کند.

کرباسیان تصریح کرد: تامین بوکسیت و آلومینا یکی از دغدغه‌های ایمیدرو برای صنعت آلومیینوم ایران است که طی دو سال گذشته اقداماتی برای رفع این چالش آغاز شده، به طوری که تمدید قرارداد ۲۵ ساله بهره‌برداری از معدن بوکسیت گینه کوناکری، ‌ خرید بلند مدت بوکسیت از شرکت نالکو هند و انجام مذاکرات برای قراردادهای بلند مدت با شرکت‌های استرالیایی و برزیلی از جمله اقدامات ایمیدور برای این صنعت به شمار می‌آید.

معاون وزیر صنعت معدن تجارت با بیان اینکه ایران تاکنون از نظر ذخایر بوکسیت منطقه غنی نبوده است، افزود: انجام اکتشافات جدید در مساحت ۲۵۰هزار کیلومتری طی دو سال اخیر امیدواری‌هایی برای یافتن ذخایر جدید بوکسیت در کشور ایجاد کرده، با این حال تامین بلندمدت این ماده معدنی، ‌ مستلزم همکاری با تولیدکنندگان بزرگ بوکسیت و پودر آلومینا (برای تولید شمش) است. وی تصریح کرد: ایران در حال حاضر جزو ۱۵ کشور معدنی دنیا است، اما با مشخص شدن نتایج اکتشاف می‌تواند در ردیف ۱۰ کشور نخست معدنی دنیا قرار گیرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو وجود زیرساخت‌هایی همچون راه‌آهن و دسترسی آسان به دریای آزاد، انرژی فراوان و فناوری جدید را از عوامل تولید رقابتی ذکر کرد و افزود: دنیای امروز، ‌ دنیای تولیدات رقابتی و کاهش قیمت تمام شده است به همین سبب کشور ما با توسعه زیرساخت‌ها در تامین انرژی، توسعه بخش حمل و نقل و ایجاد کارخانه‌هایی با ظرفیت‌های بالای ۳۰۰هزار تن، می‌تواند تولید رقابتی روانه بازارهای مصرف کند.

کرباسیان اظهار داشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس همراه با مصر در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ بیش از ۴۲ میلیارد دلار در صنعت آلومینیوم سرمایه‌گذاری کرده‌اند و توانسته‌اند در ردیف بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این فلز در جهان جای گیرند.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: تولید کک نفتی یکی از نیازهای صنعت آلومینیوم برای تولید آند است که در خطوط احیا آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای این منظور با توجه به اینکه ایران در سال گذشته موفق شد ‌کک نفتی را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کند، برنامه‌ریزی برای تولید در مقیاس صنعتی را نیز با کمک مشاور فرانسوی آغاز کرده است.

وی پیش‌بینی کرد که در سال جاری مطالعات فنی و اقتصادی طرح تولید کک نفتی از سوی مشاور خارجی به اتمام برسد تا بتوان مناقصه بین‌المللی پروژه را برگزار کرد. کرباسیان تصریح کرد: حمایت از بخش خصوصی داخلی و شرکت‌های خارجی برای حضور در طرح ‌ای آلومینیوم از اولویت‌های این سازمان در مسیر توسعه بخش معدن و صنایع معدنی است.

همچنین علیرضا بنکدار، مدیر بازاریابی و خدمات مشتریان شرکت ایراسکو مستقر در ایتالیا (وابسته به ایمیدرو) گفت:با توجه به حضور سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان توسعه صنعت آلومینیوم در چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم، قرار است دو تن از مشاوران خبره شرکت ایراسکو برای ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان به سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت آلومینیوم در این کنفرانس و نمایشگاه جانبی حضور یابند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های دولتی و خصوصی صنعت آلومینیوم می‌توانند مسائل مرتبط با این صنعت اعم از فنی مهندسی، فناوری‌های جدید تولید، سرمایه‌گذاری، روش‌های بهینه مصرف انرژی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست و غیره را با مشاوران ایمیدرو مطرح کنند.

شرکت ایراسکو زیرمجموعه شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) و آسکوتک آلمان وابسته به ایمیدرو است که مسئول تامین تسهیلات مالی از منابع خارجی، خرید و انتقال دانش فنی از شرکت‌های دارای لیسانس، تهیه و تدارک تجهیزات خارجی، آموزش پرسنل کارفرما توسط متخصصان خارجی و غیره است.

چهارمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی آلومینیوم ایران مرکز تحقیقات آلومینیوم‌ و همچنین مشارکت ایمیدرو در هتل المپیک تهران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۲۲ تا ۲۳ اردیبهشت) هفته جاری برگزار می‌شود.

 

22439

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =